Overslaan naar belangrijkste inhoud

Zendesk vs. Jira: Een vergelijkingsgids voor 2024

Moderne ondersteuningsteams, van klantenservice tot IT en HR, hebben helpdesksoftware nodig die snel, aanpasbaar en gebruiksvriendelijk is. Vergelijk Zendesk en Jira om te zien wat Zendesk onderscheidt, en ervaar het verschil zelf met een gratis proefperiode.

Waarom Zendesk het beste alternatief is voor Jira

Laatst gewijzigd 25 oktober 2024

Moderne ondersteuningsteams moeten efficiënt werken om aan de eisen van hun bedrijf te voldoen. Overmatig complexe systemen kunnen deze efficiëntie echter belemmeren, waardoor grote technische teams en lange doorlooptijden voor installatie en schaalbaarheid nodig zijn, waardoor uiteindelijk de kosten stijgen.

Zendesk is ontworpen met eenvoud en intuïtie als basis. Met AI geïntegreerd op elk contactpunt kunnen ondersteuningsteams hun activiteiten snel opschalen en tegelijkertijd de kosten laag houden. Belangrijke factoren, zoals gebruiksgemak, snelle responsmogelijkheden en kosteneffectiviteit zijn onder meer de redenen waarom bedrijven kiezen voor Zendesk in plaats van Jira Service Management, het Atlassische ticketsysteem.

Deze handleiding vergelijkt Zendesk en Jira op essentiële punten, zoals capaciteiten, functies, kosten en meer, waardoor je de inzichten krijgt die nodig zijn om de beste keuze voor je bedrijf te maken.

Drie pictogrammen geven aan hoe Zendesk beter presteert dan Jira: ontwerp, snelheid en totale kosten.

Intuïtief ontwerp

Zendesk is intuïtief ontworpen en eenvoudig te gebruiken om de productiviteit te maximaliseren. De flexibele software is eenvoudig aan te passen aan de unieke behoeften van elk bedrijf, waardoor een naadloze integratie wordt gegarandeerd. Zendesk wordt zelfs hoger beoordeeld dan Jira voor gebruiksgemak, installatiegemak en beheergemak op G2, met aanzienlijk meer beoordelingen. De beperkingen van Jira die door gebruikers worden opgemerkt, zijn onder meer de complexe installatie, minder intuïtieve gebruikersinterface en aanpassingsuitdagingen.

Real-time snelheid

Met Zendesk kun je met de snelheid van je bedrijf bewegen. AI is geïntegreerd in elk contactpunt, zodat je de grote vraag kunt beheren en op schaal kunt werken. Sommige Jira-gebruikers daarentegen melden prestatieproblemen bij het afhandelen van problemen met een hoog volume of complexe vragen, waardoor supportmedewerkers mogelijk vertragen.

Lage totale eigendomskosten

Zendesk biedt een kosteneffectieve oplossing zonder verborgen kosten of onnodige add-ons, en biedt alles wat je nodig hebt om vanaf het begin hoogwaardige ondersteuning te bieden. Aan de andere kant heeft Jira beperkte native kanalen en zijn kennisbanksoftware, Confluence, vereist een afzonderlijk abonnement. Bovendien kan de complexiteit van Jira de kosten verhogen, omdat het technische middelen voor implementatie kan vereisen, en uitgebreide training van supportmedewerkers het rendement op investering verder vertragen.

Onderwerpen in deze guide:

Vergelijking in één overzicht: Zendesk vs. Jira

Gebruik deze eenvoudige grafiek om Jira snel te vergelijken met Zendesk op belangrijke servicedeskfuncties en -mogelijkheden.

Wat je nodig hebt om de beste ondersteuning te leveren
Zendesk
Jira Service Management
Omnichannel ticketsysteem
Beperkt
Een naadloze ervaring voor supportmedewerkers
Gemakkelijke implementatie
Rapportages en analyses
Beperkt
Lagere totale eigendomskosten

Jira vs. Zendesk: Belangrijkste mogelijkheden

Laat complexe software zonder essentiële mogelijkheden je niet vertragen. Ontdek hoe Zendesk meer waarde biedt voor je organisatie dan Jira Service Management, dit alles tegen lagere totale eigendomskosten.

Omnichannel ticketsysteem

Zendesk stelt je in staat om een probleemloze omnichannel-ervaring te leveren. Zowel werknemers als klanten kunnen je bereiken via hun favoriete kanalen, van berichtenapps, zoals WhatsApp for Business, Slack en Microsoft Teams tot live chat, e-mail, voice en meer. Gesprekken blijven verbonden binnen een centrale hub, waardoor supportmedewerkers toegang hebben tot belangrijke gegevens en ticketcontext, zodat ze elke interactie kunnen personaliseren.

In tegenstelling tot Zendesk is Jira geen complete omnichannel-ondersteuningsoplossing. Hoewel het mobiele app-ondersteuning, chat, sms en spraakmogelijkheden biedt, vereisen sociale mediakanalen integraties van derden.

Een naadloze ervaring voor supportmedewerkers

De omnichannel Agent Workspace heeft ook geïntegreerde AI, waardoor supportmedewerkers bij elke stap een helpende hand krijgen. De Agent Copilot helpt supportmedewerkers in realtime en biedt suggesties voor het oplossen van problemen om oplossingen te versnellen. Geautomatiseerde workflows verhogen de productiviteit van supportmedewerkers verder, terwijl AI-gedreven bots hun belasting verlichten.

Bovendien maken we het gemakkelijk voor supportmedewerkers om samen te werken en systeemzoekopdrachten uit te voeren—generatief zoeken biedt zelfs AI-gegenereerde antwoorden op zoekopdrachten van supportmedewerkers binnen hun werkruimten.

In tegenstelling tot Zendesk is de interface van Jira meestal complex, wat de tevredenheid en productiviteit van supportmedewerkers kan beïnvloeden. Andere factoren die de ervaring van supportmedewerkers negatief kunnen beïnvloeden, zijn beperkte native samenwerkingsfuncties en moeite met zoeken binnen het Jira-systeem.

Gemakkelijke implementatie

Zendesk is kant-en-klaar en biedt een snelle time-to-value, zodat je vanaf dag één goede ondersteuning kunt bieden. Met de gebruiksvriendelijke interface kunnen supportmedewerkers snel aan de slag zonder uitgebreide training of het configureren van complexe software. Bovendien is de software met meer dan 1500 apps zonder code en integraties van de Zendesk Marketplace eenvoudig te integreren met al je bedrijfssystemen.

Jira's ingewikkelde gebruikersinterface kan het voor supportmedewerkers moeilijker maken om op de hoogte te blijven van het systeem, waardoor je time-to-value afneemt. Jira heeft ook minder apps en integraties zonder code dan Zendesk, wat het moeilijker kan maken om je bedrijfssystemen te verbinden tijdens de installatie.

Rapportages en analyses

Zendesk biedt robuuste analysetools met vooraf gebouwde dashboards, zodat je onmiddellijk inzicht kunt krijgen in de prestaties en ondersteuning van je team. Managers kunnen ook hun dashboards aanpassen en realtime inzichten en historische rapporten gebruiken om trends bij te houden en verbeteringen door te voeren. Bovendien maakt Zendesk het gemakkelijk om servicedeskinzichten, kwaliteitsborging (QA)-gegevens en personeelsbeheer (WFM)-statistieken native te integreren. Dit geeft je een meer holistisch begrip van je activiteiten, waardoor operationele efficiëntie en een verbeterde ondersteuningservaring worden gestimuleerd.

Jira heeft basisopties voor aangepaste rapportage, maar het ontbreekt aan geavanceerdere mogelijkheden. Het mist ook native WFM- en QA-oplossingen.

Een screenshot toont de rapportage- en analysemogelijkheden van Zendesk.

Meer informatie over Zendesk-rapportage en -analyse.

Prijzen van pakketten: Zendesk vs. Jira

Zendesk
Jira Service Management
  • Support Teamm: $ 19 per supportmedewerker/maand
  • Support Professional: $ 55 per supportmedewerker/maand
  • Support Enterprise:l:$ 115 per supportmedewerker/maand
  • Standaard: Vanaf $ 650 per jaar voor 1-3 supportmedewerkers
  • Premium: Vanaf $ 1.500 per jaar voor 1-3 supportmedewerkers
  • Enterprise: Contact opnemen met verkoop voor meer dan 200 supportmedewerkers
*Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd.

Zendesk is snel in te stellen en eenvoudig te implementeren - het integreert met je bestaande bedrijfsecosysteem en vereist vrijwel geen training voordat supportmedewerkers het efficiënt kunnen gebruiken. Dankzij deze lage installatie- en trainingskosten zien bedrijven een snellere time-to-value. Zendesk biedt ook een gratis plan voor startups dat zes maanden lang onbeperkt gratis toegang geeft tot Zendesk, ons supportteam en de leiders van startups en CX-coaches.

Hoewel Jira een gratis abonnement biedt voor kleine teams van maximaal 10 gebruikers, krijg je daar maar beperkte mogelijkheden mee. Bovendien kun je hoge kosten maken naarmate je schaalt en meer supportmedewerkers zich bij het plan aansluiten. De totale eigendomskosten gaan ook omhoog als je add-ons nodig hebt, omdat er een beperking is op de aankoop van add-ons voor slechts een beperkt aantal gebruikers. Je kunt geen add-ons kopen voor beperkte aantallen gebruikers - alle supportmedewerkers hebben een plan - wat de kosten snel verhoogt. En als je rapporten moet aanpassen, zijn die dure add-ons niet onderhandelbaar.

Waarom bedrijven Zendesk kiezen

Pictogrammen geven de awards weer die Zendesk heeft ontvangen in 2023 voor de toekenning van de beste software in drie categorieën.

Maar neem het niet slechts van ons aan: Luister naar merken die Zendesk gebruiken om uitzonderlijke ondersteuningservaringen te bieden.

Trade Me

Een illustratie van een persoon die een appel plukt toont hoe Trade Me profiteert van het gebruik van Zendesk voor klantenservice.

"Ik zag het helemaal zitten, want iedereen in het team is gebaat met een oplossing als Zendesk. Ik wist dat het ons verder zou helpen, ons werk makkelijker zou maken en onmiddellijk impact zou hebben. We gingen van een basic uitziende wiki naar een goed gepresenteerd helpcenter. En we kunnen Zendesk in andere teams met veel minder inspanning gebruiken dan op ons vorige systeem.”

—Andrew Jessett, head of internal systems bij Trade Me

Xero

Een illustratie van een persoon die uitkijkt over een raam dat vliegtuigen bekijkt, laat zien hoe Xero moeiteloos schaalt met Zendesk.

"Toen we elk product evalueerden, werd het heel duidelijk dat Zendesk het beste aansloot. Het voldeed aan al onze technische eisen, was in de cloud en gaf ons de flexibiliteit om eenvoudig nieuwe teams toe te voegen. Met kop en schouders stak Zendesk boven de concurrentie uit."

—Hadleigh Lynn, support team lead of internal IT bij Xero

Teamworks

Een illustratie van een lopende persoon toont hoe Teamworks flexibele klantenservicesoftware van Zendesk gebruikt om de eerste responstijd te verbeteren.

“We zochten een systeem dat eenvoudig in te stellen, te onderhouden en te optimaliseren was, en waarmee we meer inzicht konden krijgen in de supportbehoeften van onze klanten.”

—Faryn Roy, VP Customer Success bij Teamworks

Veelgestelde vragen

Klaar om het beste Jira-alternatief te proberen?

Beslissen tussen Zendesk vs. Jira of de overstap maken is een belangrijke beslissing, en het is gemakkelijker dan je denkt. Met Zendesk loop je niet vast door te complexe software. Het intuïtieve ontwerp en de realtime snelheid zorgen ervoor dat je ondersteuningsteams efficiënt kunnen werken en uitzonderlijke service-ervaringen op schaal kunnen leveren, terwijl de kosten laag blijven.

Start nu een gratis proefversie om het zelf te ontdekken.

Bekijk hoe Zendesk Jira verslaat