De 10 beste API’s voor chatbots in 2024
Gebruik API’s voor chatbots om je chatbotsoftware, bots en AI agents te verbinden met elk systeem, zodat je effectieve en gepersonaliseerde support kunt bieden met AI. Ga er vandaag nog gratis mee aan de slag.
Een guide voor de 10 beste API’s voor chatbots in 2024
Laatst gewijzigd 21 oktober 2024
Bedrijven wenden zich tot chatbots voor klantenservice en AI agents om tegemoet te komen aan de vraag van klanten naar snelle support, met name als het aantal tickets piekt. Uit het Customer Experience Trends-rapport van Zendesk blijkt dat 70% van de CX-leiders denkt dat bots steeds meer gepersonaliseerde customer journeys mogelijk maken, en dat 51% van de consumenten de voorkeur geeft aan interacties met bots boven menselijke interacties als het gaat om snelle en directe hulp. Bots hebben echter moeite om effectieve support op maat te bieden als ze niet geïntegreerd zijn in bredere systemen en geen toegang hebben tot de benodigde data.
Met API’s voor chatbots (Application Programming Interfaces) kan deze kloof worden overbrugd. Deze dynamische tools maken een naadloze verbinding mogelijk tussen AI agents en al je bedrijfssystemen. Ontdek de vele mogelijkheden die API’s voor chatbots je bedrijf kunnen bieden.
Onderwerpen in deze guide:
- Wat is een API voor chatbots?
- Voordelen van het gebruik van API’s voor chatbots
- De 10 beste API’s voor chatbots
- Zo kies je de juiste API voor je chatbot
- Veelgestelde vragen
- Probeer de beste API’s voor chatbots voor CX
Wat is een API voor chatbots?
Een API voor chatbots is een verbindingslaag waarmee je gespreksbots en AI agents kunt integreren in je andere toepassingen. Via API’s kunnen AI agents verbinding maken met klantenservicesoftware, factureringssystemen, e-commercetools en meer. Dit levert een schat aan gegevens op waarmee ze snel, relevant en gepersonaliseerd kunnen reageren.
De voordelen van het gebruik van API’s voor chatbots
Hier volgt een overzicht van enkele belangrijke voordelen voor bedrijven die API’s voor chatbots gebruiken.
Gepersonaliseerde klantervaringen
Met API’s voor chatbots kunnen bedrijven klantervaringen personaliseren door AI agents verbinding te laten maken met databronnen zoals CRM-systemen, e-commercetools en factureringssoftware. Dankzij deze integratie heeft de chatbot toegang tot de aankoopgeschiedenis, voorkeuren en eerdere interacties van consumenten en kan hij zijn antwoorden en aanbevelingen daarop afstemmen.
Wanneer de chatbot klanten herkent, kan hij ze bij naam begroeten, suggesties doen voor artikelen die vergelijkbaar zijn met hun eerdere aankopen en zelfs gepersonaliseerde kortingen aanbieden, waardoor de interactie boeiender en relevanter wordt.
Productievere supportmedewerkers
Dankzij API-gedreven chatbots kunnen supportmedewerkers zich richten op zinvollere taken waarvoor hun expertise en emotionele intelligentie nodig is. Wanneer je AI agents bijvoorbeeld verbinding maken met je bedrijfssystemen, kunnen ze alles afhandelen, van het plannen van afspraken tot het uitbetalen van terugbetalingen. Omdat je supportteam tijd kan besteden aan het opbouwen van klantrelaties, verbetert de productiviteit van je supportmedewerkers.
Verhoogde schaalbaarheid
Door AI in te zetten die complexe problemen van klanten adequaat aanpakt, kun je de schaal van je klantenservice aanzienlijk vergroten. API’s voor chatbots vergemakkelijken dit door ervoor te zorgen dat je AI agents toegang hebben tot de nodige data om support van hoge kwaliteit te bieden.
AI-chatbots zorgen ervoor dat je supportteam een steeds groter wordend aantal vragen efficiënt kan afhandelen en consistent en tijdig kan reageren tijdens drukke perioden of onverwachte pieken in klantinteracties. Dankzij deze schaalbaarheid kunnen bedrijven hun supportinfrastructuur uitbreiden om te voldoen aan wisselende behoeften, zonder extra kosten voor het werven en trainen van extra personeel.
Verbeterde aanpasbaarheid
API’s voor chatbots bieden bedrijven eindeloze aanpassingsmogelijkheden, want ze kunnen er de functionaliteit van hun bots mee uitbreiden. Met API’s kun je het gedrag en de reacties van je AI agents beter afstemmen op de behoeften en verwachtingen van de klant.
Een chatbot kan bijvoorbeeld een API gebruiken om afspraken te boeken, betalingen te verwerken of een andere functie uit te voeren die wordt ondersteund door een verbonden dienst, waardoor een meer aangepaste gebruikerservaring wordt geboden.
De 10 beste API’s voor chatbots
Nu je begrijpt wat je met API’s voor chatbots kunt doen, kun je enkele bedrijven bekijken die chatbots en AI agents leveren, plus de API’s om ze met andere systemen te verbinden.
1. Zendesk
Zendesk biedt een complete klantenserviceoplossing voor het AI-tijdperk, met toonaangevende autonome bots die de volledige aanvraag van een klant van begin tot eind kunnen beheren, ongeacht de complexiteit. Met onze API’s voor chatbots kunnen bedrijven onze AI agents met elk systeem verbinden en ze in slechts een paar klikken op verschillende kanalen inzetten, met als resultaat zeer gepersonaliseerde, geautomatiseerde supportervaringen.
De AI agents van Zendesk zijn aanpasbaar en eenvoudig in te stellen zonder enige ervaring met codering of ontwikkeling, waardoor je totale eigendomskosten dalen. Onze bots vergroten hun inzicht bij elke interactie, zodat ze na verloop van tijd nog slimmere support kunnen bieden. AI agents detecteren automatisch wat klanten willen en hoe ze zich voelen en reageren, net zoals je menselijke supportmedewerkers dat doen. En omdat je ze met onze API’s kunt verbinden met je techstack, kunnen ze verschillende taken uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van terugbetalingen, het wijzigen van wachtwoorden en het afhandelen van annuleringen.
Zendesk begrijpt dat het implementeren van AI-oplossingen zorgen oproept over encryptie en privacy. Om aan deze zorgen tegemoet te komen, bieden we geavanceerde maatregelen voor de privacy en bescherming van data, zodat je je gegevens effectief kunt beheren, controleren en beveiligen.
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 55 per medewerker/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
Ontdek meer prijzen voor Zendesk-pakketten.
Ontgrendel de kracht van Zendesk chatbot-API's
Het kost maar 30 seconden om een gratis proefversie te starten.
2. Twilio Studio
Twilio Studio biedt een interface op basis van slepen en neerzetten voor het bouwen van chatbots, waarmee gebruikers zonder coderingskennis gespreksstromen kunnen ontwerpen. Het platform biedt kant-en-klare widgets voor veelgebruikte chatbotfunctionaliteiten, zoals het verzamelen van gebruikersinput, het routeren van gesprekken op basis van reacties en het verzenden van antwoorden.
Twilio Studio kan worden geïntegreerd met de verschillende communicatiekanalen van Twilio, waardoor chatbots kunnen communiceren met gebruikers via sms, messaging apps en webchat. Daarnaast biedt het platform verbindingen met externe API’s voor functionaliteiten zoals het plannen van afspraken en toegang tot CRM-gegevens.
Prijzen: De eerste 1.000 flow executions per maand zijn gratis. Het kost daarna $ 0,001 per 1.000 executions.
Aanbevolen leesmateriaal: Ontdek hoe Twilio SMS integreert met Zendesk.
3. Meta Messenger-platform
Met het Meta Messenger Platform kunnen bedrijven chatbots bouwen die direct binnen Messenger communiceren met gebruikers. Bedrijven kunnen de API gebruiken om chatbots te ontwerpen die vragen van klanten afhandelen, productinformatie geven of transacties vergemakkelijken.
De API maakt functies mogelijk zoals het verzenden van tekstberichten, afbeeldingen en knoppen via de chatinterface. Bovendien is het mogelijk om eenvoudige gegevens te verzamelen via gebruikersinteracties.
Prijzen: Gratis
Aanbevolen leesmateriaal: Meer informatie over het gebruik van een Facebook-chatbot.
4. Google Chat API
Met de Google Chat API kunnen ontwikkelaars programmatisch communiceren met de functies van Google Chat. Dit omvat het maken en beheren van Spaces (groepchats), het verzenden en ontvangen van berichten en het toevoegen van bijlagen. Bovendien vergemakkelijkt de API het beheer van gebruikers en leden binnen Spaces.
Bedrijven kunnen deze API gebruiken om taken in Google Chat te automatiseren, zoals het versturen van samenvattingen van vergaderingen of het informeren van teamleden over updates. Bovendien is de Google Chat API te integreren met andere API’s van Google Workspace, waardoor chatbots toegang hebben tot data van services zoals Google Drive en Google Agenda, en deze kunnen delen.
Prijzen: Gratis
5. Slack API
De Slack Bot API geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om bots op maat te maken voor interactie binnen Slack workspaces. Deze bots kunnen taken automatiseren, vragen beantwoorden en de communicatie binnen teams centraliseren. Slack-bots kunnen worden geprogrammeerd om te reageren op specifieke commando’s of trefwoorden die in chatberichten worden genoemd.
De bots zijn ook te integreren met externe services met behulp van webhooks om acties te starten of informatie op te halen van andere platforms. De gratis plannen van Slack stellen echter beperkingen aan het aantal externe integraties dat een bot kan gebruiken, wat de functionaliteit voor sommige bedrijven kan beïnvloeden.
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 7,25 per medewerker/maand, jaarlijks gefactureerd. Er is een gratis abonnement beschikbaar.
Aanbevolen leesmateriaal: Ontdek hoe Slack integreert met Zendesk.
6. Bot Libre
Bot Libre biedt een opensource webgebaseerd platform voor het ontwikkelen en inzetten van chatbots via verschillende kanalen, waaronder websites, mobiele apps en social media. Voor mensen met beperkte kennis van codering biedt Bot Libre een interface op basis van slepen en neerzetten, waarmee je gespreksstromen kunt ontwerpen en vooraf gebouwde modules kunt integreren.
Voor ontwikkelaars die meer controle willen, biedt Bot Libre een REST API voor het programmatisch ontwikkelen van chatbots. Met deze API kunnen ontwikkelaars gesprekslogica aanpassen, integratie met externe services realiseren en functies zoals sentimentanalyse gebruiken.
Prijzen: Abonnementen beginnen bij $ 4,99 per maand. Een gratis abonnement en een gratis proefversie van 30 dagen zijn beschikbaar.
7. Amazon Lex
Amazon Lex is een API voor chatbots die wordt aangeboden door Amazon Web Services (AWS). Hiermee kunnen ontwikkelaars gespreksinterfaces bouwen voor verschillende toepassingen, waaronder chatbots, spraakassistenten en systemen voor interactieve voice response (IVR). Lex maakt gebruik van zelflerende systemen om de taal te begrijpen die wordt gebruikt in de zoekopdrachten van gebruikers en leidt ze naar de juiste antwoorden of acties.
Ontwikkelaars kunnen verschillende gesprekspaden ontwerpen op basis van de reacties van gebruikers, zodat de chatbot interacties kan begeleiden. Daarnaast is Lex te integreren met andere AWS-diensten, zoals Amazon Polly voor conversie van tekst naar spraak, en Amazon S3 voor gegevensopslag.
Prijzen: Plannen beginnen bij $ 0,004 per spraakverzoek en $ 0,00075 per tekstverzoek. Gebruikers kunnen gedurende 12 maanden 10.000 tekstberichten en 5.000 spraakverzoeken gratis krijgen.
Aanbevolen leesmateriaal: Ontdek hoe Amazon Connect integreert met Zendesk.
8. Microsoft Bot Framework
Microsoft Bot Framework biedt een toolkit voor ontwikkelaars waarmee ze chatbots kunnen ontwerpen en implementeren. Met de visuele ontwerptool kunnen gebruikers gespreksstromen creëren door vooraf gebouwde elementen met elkaar te verbinden om veelgebruikte chatbotfunctionaliteiten af te handelen. Denk hierbij aan het herkennen van het doel van de gebruiker en het integreren met externe services.
Het Bot Framework biedt een software development kit (SDK) waarmee aangepaste gesprekslogica en tools voor natuurlijke taalverwerking kunnen worden gemaakt. Daarnaast kan het Bot Framework verbinding maken met andere producten en diensten van Microsoft Azure.
Prijzen: Plannen beginnen vanaf $ 0,50 per 1.000 berichten. Een gratis abonnement en een gratis proefversie van 30 dagen zijn beschikbaar.
9. Botpress
Botpress levert een opensource framework voor het ontwikkelen van chatbots. Het biedt een webgebaseerde interface voor het ontwerpen van gespreksstromen en het beheren van chatbotfuncties. Het platform maakt gebruik van een architectuur met plug-ins, zodat ontwikkelaars de kernfuncties kunnen uitbreiden met een bibliotheek van door de community ontwikkelde plug-ins.
De engine van Botpress is gebaseerd op GPT, wat gebruikers de mogelijkheid biedt om de persoonlijkheid van de chatbot aan te passen aan het merk van hun bedrijf. Botpress kan gesprekken ook in meer dan 100 talen vertalen.
Prijzen: Contact opnemen met Botpress
10. Botonic
Botonic biedt een structuur voor het bouwen van chatbots voor verschillende kanalen, waaronder messaging-apps, socialmediaplatforms en websites. Het platform komt met opties voor ontwikkeling op basis van code en zonder code. Het beschikt over een bouwer voor gespreksstromen op basis van slepen en neerzetten waarmee gebruikersinvoer kan worden verzameld en reacties op knoppen en voorwaardelijke reacties kunnen worden gegeven op basis van de keuzes van de gebruiker.
Botonic biedt ook JavaScript SDK waarmee gebruikers aangepaste gesprekslogica kunnen ontwikkelen en deze kunnen integreren met externe API’s via webhooks. Bovendien biedt de server van Botonic implementatieopties, waarmee ontwikkelaars meer controle krijgen over de gegevens en beveiliging van de chatbot.
Prijzen: Gratis
Zo kies je de juiste API voor je chatbot
Neem de volgende criteria in overweging om er zeker van te zijn dat je de juiste API voor je chatbots kiest.
- Bepaal je use case: Beoordeel de systemen die je gebruikt, de functies die je nodig hebt en je doelgroep om de tool te vinden die het beste aansluit bij je behoeften. Als je bijvoorbeeld geavanceerde klantenservice wilt bieden via chatbots, kies dan bij voorkeur voor een API voor chatbots die gespecialiseerd is in CX.
- Overweeg de time-to-value (TTV): Als je prioriteit geeft aan API’s met een snelle TTV, kun je de voordelen van chatbots eerder ervaren en het rendement op investering maximaliseren. Bedenk hoeveel tijd en middelen het kost om je AI agents te integreren met je andere systemen. Met Zendesk kun je dit bijvoorbeeld met slechts een paar klikken doen.
- Evalueer je budget: API’s voor chatbots komen in verschillende prijsstructuren. Sommige bieden een gratis abonnement met basisfuncties, terwijl andere een vergoeding vragen op basis van functies en gebruik. Houd rekening met mogelijke doorlopende kosten, zoals de resources die ontwikkelaars nodig hebben voor aanpassingen en verborgen kosten zoals installatiekosten en supportkosten.
Door deze factoren zorgvuldig te overwegen, kunnen bedrijven de juiste beslissingen nemen bij het selecteren van een API voor chatbots.
Veelgestelde vragen
Probeer de beste API’s voor chatbots voor CX
AI agents hebben een transformerend effect op klantenservice, maar hun effectiviteit kan worden gehinderd als ze geïsoleerd functioneren. Met de API’s voor chatbots van Zendesk kun je je AI agents naadloos aansluiten op elk systeem dat je gebruikt, zodat problemen automatisch van begin tot eind kunnen worden opgelost met slechts een paar klikken. Onze AI agents zijn de meest autonome in de branche en kunnen zelfs de meest complexe problemen doeltreffend oplossen. Omdat ze speciaal zijn ontwikkeld voor CX, weten ze zonder enige training wat je klanten denken en voelen. Bovendien worden ze na verloop van tijd steeds slimmer. Begin met een gratis proefperiode, ervaar hoe eenvoudig het is om onze AI-oplossingen te implementeren en ontdek ons volledige aanbod.
Gerelateerde guides over API’s voor chatbots
Ontdek meer informatie over het integreren van chatbots in je klantenservice.