De 15 beste servicedesk-software in 2024
Een servicedesk helpt IT- en klantenserviceteams bij het leveren van uitmuntende service. Vergelijk de opties voor servicedesksoftware of begin vandaag nog met een gratis proefperiode.
Een guide voor de beste servicedesksoftware
Laatst gewijzigd 4 oktober 2024
In de snelle bedrijfsomgeving van tegenwoordig wil je niet dat medewerkers of klanten vastlopen op trage supportsystemen. De beste servicedesksoftware helpt je team om snelle, gemakkelijke en persoonlijke service te verlenen aan zowel klanten als werknemers. Want als je supportmedewerkers de tools en middelen hebben die ze nodig hebben, kan je bedrijf efficiënter werken. Ondersteunende teams hebben de taak om maximale resultaten te behalen met minimale middelen en moeten daarom het toonbeeld van productiviteit zijn.
Toch heeft elk bedrijf zijn eigen unieke behoeften. Om je te helpen de juiste keuze voor jouw bedrijf te maken, hebben we 15 software-oplossingen voor servicedesks voor je op een rij gezet. Of je nu een startup of een gevestigd bedrijf bent, onze uitgebreide lijst is gemaakt om je besluitvormingsproces te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat je investeert in een tool die niet alleen competent is, maar ook je supportactiviteiten transformeert.
Onderwerpen in deze guide:
- Wat is servicedesksoftware?
- Vergelijkingstabel voor servicedesksoftware
- De 15 beste servicedesksoftware voor IT
- Voordelen van servicedesksoftware voor IT
- Zo kies je de juiste servicedesk-oplossing
- Veelgestelde vragen
- Probeer gratis servicedesksoftware uit
Wat is servicedesksoftware precies?
Een servicedesk is de software die supportteams gebruiken om vragen en problemen van klanten, werknemers, partners en meer te organiseren, beheren en beantwoorden.. Simpel gezegd zijn servicedesks meer bedoeld voor technische ondersteuning, zoals IT.
Verschillende servicedesksoftware kunnen het standaard ticketsysteem op verschillende manieren uitbreiden met automatiseringen, kennisbanksoftware, integraties, rapportage- en analysesoftware en tools voor samenwerking. Sterker nog, moderne servicedesks maken gebruik van AI om supportmedewerkers een helpende hand te bieden en zelfs ondersteuning te bieden zonder dat er ooit een mens aan te pas komt.
Vergelijkingstabel voor servicedesksoftware
Onze vergelijkingstabel voor servicedesksoftware geeft een overzicht van de startprijs, belangrijkste functies en gratis proefversies van elke leverancier, zodat je de beste oplossing kunt kiezen voor jouw bedrijf.
Software | Startprijs | Gratis proefperiode | Belangrijkste functies |
---|---|---|---|
Zendesk | $ 19 per supportmedewerker/maand (jaarlijks gefactureerd) | 14 dagen |
|
Help Scout | $ 20 per supportmedewerker/maand (jaarlijks gefactureerd) | 15 dagen |
|
Jira Service Management | $ 0 per medewerker/maand (tot 3 medewerkers) | 7 dagen |
|
Vision Helpdesk | $ 12 per medewerker/maand (jaarlijks gefactureerd) | 30 dagen |
|
Salesforce Service Cloud | $ 25 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd) | 14 dagen |
|
Hiver | $ 15 per gebruiker/maand | 7 dagen |
|
Freshservice | $ 0 per supportmedewerker/maand (tot 10 agents) | 14 dagen |
|
SysAid | Neem contact op met SysAid | Beschikbaar |
|
ServiceNow IT Service Management | Neem contact op met ServiceNow | Niet beschikbaar |
|
Spiceworks | Gratis | Niet van toepassing |
|
GoTo Resolve | $ 0 per medewerker/maand (beperkte functies) | 14 dagen |
|
SolarWinds Service Desk | $ 39 per technicus/maand (jaarlijks gefactureerd) | 30 dagen |
|
HubSpot Service Hub | $ 0 per medewerker/maand (beperkte functies) | Niet beschikbaar |
|
HappyFox | $ 29 per supportmedewerker/maand (jaarlijks gefactureerd) | Alleen beschikbaar voor HappyFox Chat |
|
ManageEngine ServiceDesk Plus | $ 10 per technicus/maand | 30 dagen |
|
De 15 beste servicedesksoftware voor IT
Laten we eens kijken naar de beste servicedesktools voor IT. Hieronder geven we een overzicht van elke servicedesksoftware, compleet met functies, startprijzen en details over gratis proefversies.
1. Zendesk
Zendesk biedt AI-gedreven servicedesksoftware die snel te installeren en gebruiksvriendelijk is, waardoor je kosten laag blijven. Het is flexibel en uit te breiden naar use cases voor zowel IT als klantenservice.
Zendesk AI is speciaal getraind op ticketdata uit de IT en klantenservice, zodat je het kant-en-klaar kunt inzetten, zonder extra technische hulpmiddelen. Generatieve AI is geïntegreerd in de werkruimtes van supportmedewerkers. Zo krijgen ze nuttige inzichten om oplostijden te versnellen, zoals vergelijkbare tickets, relevante macrosuggesties en samenvattingen van tickets. Bovendien zorgt intelligente ticketrouting ervoor dat vragen naar het juiste team worden gestuurd. Ondertussen helpen AI-chatbots en intelligente kennisbanken om de wachtrijen voor tickets beheersbaar te houden.
Met de uniforme agent workspace van Zendesk kunnen teams support bieden via elk kanaal, inclusief live chat, e-mail en telefoon, of moderne messagingkanalen zoals Slack, Microsoft Teams en WhatsApp. Robuuste gebruikersprofielen compleet met belangrijke context zorgen ervoor dat supportmedewerkers antwoorden op schaal kunnen personaliseren.
Rapportage- en analysetools bieden realtime inzichten, zodat teams zich snel kunnen aanpassen aan veranderende klantbehoeften. Zendesk houdt zich aan algemeen erkende raamwerken voor beveiliging en privacy, industrienormen en best practices om je gegevens veilig te houden.
Tot slot kunnen bedrijven dankzij de meer dan 1.500 no-code apps en integraties uit de Zendesk Marketplace hun techstack samenvoegen en systemen automatiseren.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Meer dan 1500 integraties
- Servicecatalogus
- Helpcenter
- Rapportages en analyses
- Automatiseringen voor workflows
- Volgen en beheren van bedrijfsmiddelen
- Incident- en probleemmanagement
Zendesk-pakketten beginnen vanaf $ 19 per gebruiker/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
Neem 30 seconden de tijd om een gratis proefperiode van Zendesk te starten of een Zendesk-demo aan te vragen.
2. Help Scout
Help Scout is een oplossing voor servicedesksoftware die wordt gebruikt door IT- en klantenserviceteams. De functies van Help Scout omvatten ondersteuning via meerdere kanalen, waardoor bedrijven vragen van klanten uit verschillende kanalen kunnen afhandelen in een gedeelde inbox. Gebruikers kunnen ook vooraf geschreven antwoorden aanmaken voor veelgestelde vragen, zodat supportmedewerkers kunnen reageren op vragen.
Help Scout stelt bedrijven in staat om een kennisbank op te bouwen en te beheren, zodat klanten zelfstandig oplossingen kunnen vinden. Servicedesktools zoals notities, mentions en chat ondersteunen de communicatie tussen supportmedewerkers. Hulpmiddelen voor rapportage en analyse helpen bij het bijhouden van statistieken zoals reactietijden en oplostijden.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Gedeelde inbox
- Servicecatalogus
- Live chat-software
- Detectie conflicten voor agents
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 20 per gebruiker/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 15 dagen gratis uitproberen.
3. JIRA Service Management
Jira Service Management is Atlassian’s cloud-gebaseerde servicedesksoftware voor IT, gemaakt voor developers en IT-, HR-, juridische en andere interne supportteams. De functies omvatten conversationele ticketing, automatisering, selfservice, incidentbeheer en native kennisbankintegraties. Je hebt echter wel een Confluence-abonnement nodig om toegang te krijgen tot de kennisbankintegratie.
Andere tools voor IT- servicebeheer van Jira zijn aanpasbare typen problemen en workflows. Ook taken zoals het routeren van tickets en escalaties op basis van ingestelde SLA’s kunnen worden geautomatiseerd. Jira Service Management biedt tools voor de samenwerking tussen supportmedewerkers, rapportage en analyses, en integraties met derden. Het maakt ook gebruik van de beveiligingsinfrastructuur van Jira voor gegevensbescherming.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Gedeelde inbox
- API’s en SDK’s
- Analyse na incidenten
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 0 per medewerker/maand (voor maximaal drie medewerkers). Je kunt het 7 dagen gratis uitproberen.
Meer informatie over Jira voor Zendesk en vergelijk Zendesk en Jira.
4. Vision Helpdesk
Met de cloudgebaseerde servicedesksoftware van Vision Helpdesk kunnen supportmedewerkers klantenservice en IT-ondersteuning inplannen, structureren en afhandelen. Het systeem is ontworpen om servicedeskfuncties te automatiseren, waaronder verandermanagement, beveiliging en servicelevelbeheer. Het stelt teams ook in staat om ticketafhandeling te automatiseren op basis van regelgebaseerde criteria.
De servicedesksoftware organiseert tickets in een boomstructuur, zodat gebruikers aangepaste weergaven kunnen maken die zijn afgestemd op de voorkeuren van de supportmedewerkers. Gebruikers van Vision Helpdesk kunnen regels instellen om verschillende aspecten van de levenscyclus van de servicedesk te beheren. Bedrijven kunnen ook escalatieregels automatiseren om specifieke acties te initiëren, zoals het op de hoogte brengen van managers of de prioriteit van een ticket aanpassen. De toewijzing van tickets kan worden geautomatiseerd met behulp van een round-robin systeem om de werklast gelijkmatig te verdelen onder supportmedewerkers.
Functies:
- Omnichannel support
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Ticketbeheer
- Activabeheer
- Gedeelde inbox
- Waarschuwingen en meldingen
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 12 per medewerker/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen.
5. Salesforce Service Cloud
Salesforce Service Cloud is een servicedeskoplossing op het Salesforce CRM-platform, gericht op IT-ondersteuning en klantenservice. Supportmedewerkers beheren klantverzoeken vanuit verschillende kanalen, zoals telefoon, e-mail en social media, in een gecentraliseerde werkruimte. De servicedesk gebruikt Einstein, het AI-platform van Salesforce, om Salesforce Service Cloud te helpen met het routeren van cases, sentimentanalyse en suggesties uit de kennisbank.
Voor nieuwe gebruikers van Salesforce kan het echter een uitdaging zijn om vertrouwd te raken met de servicedesk. Het aanpassen van workflows kan complex zijn en het kan zijn dat je extra middelen van ontwikkelaars nodig hebt om het op te zetten.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Meer dan 1500 integraties
- Servicecatalogus
- Procesautomatiseringen
- Communityforums
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 55 per medewerker/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
Vergelijk Zendesk en Salesforce.
6. Hiver
Hiver is een servicedeskoplossing die integreert met Google Workspace en werkt binnen de Gmail-interface. Met deze software kunnen teams gedeelde inboxen rechtstreeks binnen Gmail beheren. De servicedesktoepassing biedt een ticketsysteem waarmee gebruikers e-mails kunnen omzetten naar taken en kunnen samenwerken binnen e-mailthreads. Hoewel e-mail de belangrijkste functie is, kan Hiver integreren met andere kanalen binnen Gmail (zoals live chat of chatbots). Geautomatiseerde workflows handelen taken af zoals ticketroutering en follow-up-e-mails.
De servicedesk van Hiver ondersteunt integratie van kennisbanken, waardoor medewerkers binnen e-mailthreads toegang hebben tot artikelen en deze met klanten kunnen delen. Prestatieanalyses volgen statistieken zoals teamprestaties en de klanttevredenheid. Hiver integreert met Google Workspace-toepassingen zoals Docs en Sheets en bevordert zo de workflow voor supportteams. Hiver gebruikt de beveiligingsinfrastructuur van Google Workspace voor databeveiliging en naleving.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- E-mailtracking
- Dataverzameling
- Gedeelde labels
Prijzen: Abonnementen beginnen bij $ 15 per medewerker/maand. Je kunt het 7 dagen gratis uitproberen.
7. Freshservice
Freshworks biedt een servicedesk genaamd Freshservice, die teams helpt bij het beheren en oplossen van IT- en klantverzoeken. De servicedesk biedt een gedeelde inbox en stelt teams in staat om IT-tickets te taggen en eraan samen te werken. De functies van Freshservice omvatten taakautomatisering, zoals uitgaande ticketmeldingen, statusupdates en uurlijkse scans voor actiepunten. Het platform ondersteunt native apps en integreert met tools van derden.
Freshservice biedt echter alleen een standaard (en foutgevoelig) ticketsysteem in haar multichannel oplossing, met aparte interfaces voor elk product. Deze losgekoppelde medewerkerervaring, plus de standaard rapportagemogelijkheden en onbetrouwbare integraties kunnen ertoe leiden dat bedrijven het platform snel ontgroeien.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Meer dan 1500 integraties
- Servicecatalogus
- Incidentbeheer
- Selfservice-portal
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 0 per medewerker/maand (voor maximaal 10 medewerkers). Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
Meer informatie over Freshdesk voor Zendesk en vergelijk Zendesk met Freshdesk.
8. SysAid
SysAid biedt een servicedeskoplossing voor kleine en grote ondernemingen. De servicedesktoepassing heeft een modulair ontwerp, waardoor bedrijven naar behoefte functionaliteiten kunnen kiezen. Het heeft een interface voor zowel IT-supportmedewerkers als eindgebruikers. Een functie genaamd Copilot gebruikt generatieve AI om taken te automatiseren en service-ervaringen te personaliseren.
De servicedesktool van SysAid biedt ook een ticketsysteem, activabeheer, een self-serviceportal, afstandsbediening, automatisering, patchbeheer, CMDB en rapportagetools. Het platform biedt ook automatiserings- en aanpassingsopties voor workflows. SysAid kan worden geïntegreerd met tools van derden en biedt databeveiliging met functies zoals toegangscontrole en versleuteling.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Changelogs
- Dashboard voor bedrijfsmiddelen en netwerken
- Integratie met Lightweight Directory Access Protocol (LDAP)
Prijzen: Neem contact op met SysAid. Er is een gratis proefperiode beschikbaar.
9. ServiceNow IT Service Management
ServiceNow IT Service Management is een IT-serviceplatform voor bedrijven. Het is afgestemd op het ITIL-raamwerk en heeft integratiemogelijkheden om een IT-ecosysteem op maat te maken.
Enkele functies van ServiceNow zijn incident- en probleembeheer om uitval en verstoringen tot een minimum te beperken, verandermanagement voor IT-wijzigingen en het beheer van serviceverzoeken voor workflows. Met een selfserviceportaal kunnen gebruikers zelfstandig problemen oplossen, terwijl chatbots basisverzoeken automatiseren. Prestatieanalyse biedt inzicht in de prestaties van IT-services en de mogelijkheden omvatten automatisering, machine learning en mobiele toegankelijkheid.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Aanvraagbeheer
- Virtuele supportmedewerker
- Enquêtes en beoordelingen
Prijzen: Neem contact op met ServiceNow. Er is geen gratis proefperiode beschikbaar.
10. Spiceworks
De Spiceworks Cloud Help Desk is gratis IT-helpdesksoftware voor kleine en middelgrote bedrijven en IT-afdelingen. De functies omvatten een ticketsysteem voor het beheren van door gebruikers ingediende tickets, activabeheer voor het bijhouden van IT-middelen en een kennisbank.
Spiceworks bevat ook rapportage- en analysehulpmiddelen om statistieken zoals ticketvolume en oplostijden bij te houden. Communitysupport biedt een online forum voor het delen van best practices en het krijgen van hulp. Mogelijkheden zijn onder andere opties voor lokale of cloud-implementatie.
Functies:
- Omnichannel support
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Support op afstand
- Portals voor gebruikers
- Ticketbeheer
Prijzen: Pakketten beginnen bij $ 0 per maand.
11. GoTo Resolve
GoTo Resolve biedt ITIL-servicedesksoftware. Wanneer GoTo Resolve volledig geïmplementeerd is, beschikt het over een selfserviceportaal waar medewerkers en klanten de benodigde bronnen kunnen vinden.
Met de servicedesksoftware van GoTo Resolve kun je cases aanmaken en beheren via e-mail en workflows automatiseren met aangepaste regels. Bovendien geeft het configuratiebeheer van GoTo Resolve Supportmedewerkers inzicht in de apparaten en locaties van mensen om problemen te diagnosticeren en op te lossen.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- API voor ontwikkelaars
- Verandermanagement
- Incidentbeheer
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 0 per maand voor drie medewerkers, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
12. SolarWinds Service Desk
SolarWinds Service Desk biedt een cloudgebaseerde oplossing voor ITSM om IT-ondersteuning en workflows te verbeteren. De servicedesktoepassing is afgestemd op het ITIL-framework en biedt benaderingen voor incident-, probleem-, verander- en releasebeheer. Het bevat activabeheer om hardware, software en IT-activa bij te houden. Het heeft ook servicecatalogusbeheer om IT-diensten voor werknemers te definiëren.
Enkele functies zijn een ticketsysteem om verzoeken vast te leggen en te routeren, automatisering en workflows om taken te automatiseren en een selfserviceportal met een kennisbank om problemen op te lossen. Tools voor rapportage en analyse houden statistieken bij zoals oplostijden en naleving van SLA’s om de prestaties te meten. SolarWinds biedt toegangscontrole, versleuteling en opslag. Het platform biedt workflows op maat en mobiele toegankelijkheid voor updates en ondersteuning.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- SLA-ondersteuning
- Conversie van e-mails naar tickets
- Verandermanagement
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 39 per technicus/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen.
Meer informatie over SolarWinds voor Zendesk.
13. HubSpot Service Hub
HubSpot Service Hub is onderdeel van het CRM-platform van HubSpot en richt zich op klantenservice. Het beschikt over conversational ticketing met behulp van een gedeelde inbox, zodat supportmedewerkers interacties vanuit verschillende kanalen kunnen beheren. Het platform integreert met het CRM om supportmedewerkers te voorzien van klantcontext, zoals interacties en aankoopgeschiedenis.
De belangrijkste functies zijn helpdeskautomatisering voor taken, kennisbankfunctionaliteit om nuttige bronnen aan te maken en tools voor klantenfeedback om inzichten te verzamelen. Met rapportages en analyses kunnen gebruikers statistieken bijhouden zoals klanttevredenheid en prestaties van supportmedewerkers. Tot de mogelijkheden van Service Hub behoren integratie met andere HubSpot-producten en beveiligingsfuncties.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Meer dan 1500 integraties
- Servicecatalogus
- Gedeelde inbox
- Kennisbankfunctie
- Enquêtes op maat
Prijzen: Pakketten beginnen bij $ 0 per supportmedewerker/maand met beperkte functies.
Meer informatie over HubSpot voor Zendesk.
14. HappyFox
HappyFox biedt een servicedesk die is gemaakt voor klantenserviceteams. Het bevat een ticketsysteem en een gedeelde inbox die verzoeken via e-mail, telefoongesprekken, live chat, messaging-apps, social media, webformulieren en andere kanalen verzamelt.
Het platform biedt selfservice-opties via meertalige kennisbanken die toegankelijk zijn voor interne teams (zoals IT en HR) en klanten. Daarnaast biedt HappyFox een klantcontactportaal waarmee klanten tickets kunnen aanmaken.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Detectie conflicten voor agents
- Aanpasbare ticketformulieren
- Privénotities voor samenwerking
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 29 per supportmedewerker/maand, jaarlijks gefactureerd. Er is alleen een gratis proefversie beschikbaar voor HappyFox Chat.
Meer informatie over HappyFox Workflows voor Zendesk.
15. ManageEngine ServiceDesk Plus
ManageEngine ServiceDesk Plus is een IT-servicedeskplatform van Zoho. Het lokale en cloudgebaseerde IT-servicesbeheersysteem kan IT-supporteams helpen met IT-servicemanagement en IT-activabeheer. Het beschikt over een ticketsysteem, een configuratiebeheerdatabase (CMDB) en probleemrapportage via e-mail, webportals of mobiele apps.
Automatiseringsmogelijkheden kunnen routinetaken uitvoeren, terwijl de selfserviceportal gebruikers in staat stelt oplossingen te vinden via een kennisbank. De software biedt afstandsbediening voor probleemoplossing, rapportage en analyse voor het bijhouden van statistieken en beveiligingsfuncties met toegangscontrole en versleuteling.
Functies:
- Omnichannel support
- AI en automatisering
- Beveiliging en privacy
- Servicecatalogus
- Beoordelingen van supportmedewerkers
- Conversie van e-mails naar tickets
- Verandermanagement
Prijzen: Abonnementen beginnen vanaf $ 10 per technicus/maand, jaarlijks gefactureerd. Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen.
Voordelen van servicedesksoftware voor IT
Veel van de voordelen van de beste servicedesksoftware zijn gericht op het creëren van uitstekende ervaringen voor werknemers en klanten, omdat dit je kan helpen betere relaties op te bouwen met je werknemers en kopers. Hier zijn er een paar.
Bied gepersonaliseerde ondersteuning
Servicedesksoftware voor IT centraliseert klantenservicegesprekken via verschillende kanalen. Supportmedewerkers krijgen profielen met belangrijke informatie over klanten en medewerkers, zoals hun supportgeschiedenis, rol, team en meer, zodat ze verzoeken kunnen personaliseren. Servicedesksoftware met AI kan waardevolle inzichten bieden, zoals sentiment en intentie, zodat de supportmedewerker aanbevelingen beter op maat kan maken.
Schaal je supportactiviteiten
Een servicedesk met AI-gestuurde supporttools, zoals bots, AI-gestuurde inzichten en intelligente routing, stelt je in staat om meer klanten sneller en met minder middelen van dienst te zijn. Dit helpt je supportteams om groeiende supportvolumes aan te kunnen.
Teams die nog steeds een gedeelde inbox gebruiken, krijgen niet de mogelijkheden die nodig zijn om hun activiteiten te schalen. Een servicedesk maakt het echter mogelijk om grotere hoeveelheden aanvragen vanuit meerdere kanalen naadloos te volgen en te beheren met een ticketsysteem. Het wijst ook automatisch tags, labels of categorieën toe aan tickets op basis van vooraf gedefinieerde regels, zodat tickets nauwkeurig worden geclassificeerd en gemakkelijk doorzoekbaar zijn.
Verhoog de productiviteit van supportmedewerkers
Servicedesks helpen supportmedewerkers efficiënter te werken door laagwaardige, tijdrovende taken te automatiseren. Servicedeskoplossingen met AI-chatbots maken bijvoorbeeld gebruik van machine learning en conversationele AI om te reageren op supportverzoeken zonder dat er ooit een supportmedewerker aan te pas komt. Bovendien staan bots altijd aan en bieden ze 24 uur per dag klantenservice.
De beste servicedesksoftware bevat ook een interne kennisbank en een selfserviceportaal. Effectieve selfservicemiddelen stellen klanten en medewerkers in staat om problemen zelfstandig op te lossen. Dit vermindert het aantal tickets voor je servicedeskteams en maakt de supportwachtrij beter te hanteren.
Zo kies je de juiste servicedeskoplossing
De juiste servicedesk geeft je klantenservice en interne supportteams de tools die ze nodig hebben om hoogwaardige supportervaringen te bieden. Overweeg de behoeften van je eindgebruiker (zowel intern als extern) om te beslissen welke servicedeskmogelijkheden en -functies het meest effectief zullen zijn.
- Gemakkelijk in gebruik: Vanaf het moment dat een gebruiker een supportverzoek indient tot het moment dat een IT-medewerker het oplost, kan een goed ontworpen interface met intuïtieve functies het proces stroomlijnen. Zendesk biedt bijvoorbeeld een moderne, gebruiksvriendelijke servicedesk die speciaal is ontworpen om supportmedewerkers uitmundende klantenservice te laten bieden.
- Beveiliging: De servicedeskoplossing moet prioriteit geven aan de beveiliging en privacy van klantgegevens. Om vertrouwelijkheid en naleving van de regelgeving te garanderen, moet je op zoek gaan naar functies voor gebruikersverificatie en toegangscontrole, zoals SSO-services (Single Sign-on), data-encryptie en veilige dataopslag.
- AI en automatisering: Helpdeskautomatisering en AI-functionaliteiten kunnen de efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Je kunt terugkerende taken automatiseren, zoals het resetten van wachtwoorden of het oplossen van basisproblemen, waardoor je IT-supportmedewerkers vrijmaakt voor complexere problemen. Intelligente automatisering en AI-tools kunnen helpen bij het analyseren van trends, het voorspellen van problemen en het mogelijk oplossen ervan nog vóór je gebruikers er last van hebben.
- Schaalbaarheid en flexibiliteit: Naarmate je bedrijf groeit, moet je servicedeskoplossing een toenemend aantal gebruikers en verzoeken aankunnen zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Zendesk biedt bijvoorbeeld robuuste no-code integraties, zodat je je servicedesk snel kunt aanpassen aan je veranderende bedrijfsbehoeften en kunt schalen naar use cases met meervoudige support.
Veelgestelde vragen
Probeer gratis servicedesksoftware uit
Onze servicedesksoftware is eenvoudig in gebruik, dus je hebt geen uitgebreide training of grote teams met technische middelen nodig om het op te zetten. Supportmedewerkers kunnen AI gebruiken om workflows te automatiseren en te stroomlijnen zodat de productiviteit toeneemt en toenemende ticketvolumes beter worden beheerd.
In tegenstelling tot andere servicedeskoplossingen stelt Zendesk bedrijven in staat om naadloze omnichannel ondersteuning te bieden via elk kanaal en supportmedewerkers uit te rusten met belangrijke gegevens om interacties op schaal te personaliseren. Bovendien is onze oplossing flexibel, zodat teams hun serviceactiviteiten snel kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van het bedrijf. Start je gratis proefperiode van Zendesk vandaag
Gerelateerde gidsen voor IT-servicedesks
Lees meer over servicedesks, IT-support en gerelateerde onderwerpen in onze onderstaande guides.