Overslaan naar belangrijkste inhoud

De 21 beste AI-chatbots in 2024

ChatGPT is slechts één van de vele AI-chatbots. Deze guide biedt een overzicht van de beste AI-chatbots, zodat je de juiste voor je bedrijf kunt kiezen. Probeer onze AI agents gratis uit.

Een guide voor de 21 beste AI-chatbots

Laatst gewijzigd 4 november 2024

AI-chatbots zijn al lang geen luxe meer, maar de standaard voor het bieden van een uitmuntende klantervaring. Volgens het Zendesk CX Trends-rapport van 2024 beseft 67% van de bedrijfsleiders dat chatbots kunnen helpen bij het opbouwen van sterkere klantrelaties. Hoe meer we leren over de voordelen van chatbots voor bedrijven en klanten, hoe belangrijker het is om de juiste AI-chatbot te kiezen.

AI-chatbots ken je misschien dankzij de lancering van ChatGPT door OpenAI in 2022. Hoewel ChatGPT zeker een van de populairste bots met interactieve, generatieve kunstmatige intelligentie (AI) is, is het niet voor elke use case geschikt. In onze guide vind je alles wat je moet weten over AI-chatbots en alternatieven voor ChatGPT voor zakelijk en persoonlijk gebruik in 2024.

Wat is op dit moment de beste AI-chatbot?

ChatGPT springt eruit als de beste AI-chatbot voor algemeen gebruik vanwege zijn veelzijdige gespreksvaardigheden, begrip van natuurlijke taal en aanpassingsvermogen voor verschillende toepassingen. Zendesk blinkt daarentegen uit in use cases voor de klantervaring (CX). Zendesk is speciaal ontwikkeld voor CX en de bijbehorende chatbots voor klantenservice werden getraind met miljarden klantenservice-interacties, zodat je er direct mee aan de slag kunt.

De 21 beste AI-chatbots

1. ChatGPT

Use case: Algemeen gebruik

Modellen: GPT-3.5, GPT-4, GPT-4o

afbeelding toont de dialooginterface van ChatGPT.

Toen OpenAI eind 2022 ChatGPT uitbracht, werd het de snelst groeiende consumentenapp ooit. De chatbot had een groot aandeel in de populariteitsgroei van kunstmatige intelligentie, want het maakte generatieve en conversationele AI-tools voor iedereen toegankelijk.

ChatGPT biedt mogelijkheden voor schrijven, samenvatten, coderen, onderzoeken en parseren. ChatGPT kan ook worden geïntegreerd met add-ons en plug-ins om toegang te krijgen tot nauwkeurige informatie of diensten van derden. Een paar noemenswaardige plugins:

  • OpenTable voor restaurantreserveringen
  • KAYAK voor reisboekingen
  • Instacart voor lokaal winkelen
  • Spreak voor het leren van andere talen

Sinds de lancering heeft ChatGPT nieuwe versies van zijn oorspronkelijke model uitgebracht, zoals GPT-3.5 (beschikbaar voor gratis abonnement). GPT-4, met extra prestatiemogelijkheden, is toegankelijk vanaf $ 20 per gebruiker per maand.

ChatGPT biedt ook DALL·E, een AI-gedreven beeldgenerator, in ChatGPT Plus en Enterprise. Gebruikers kunnen een opdracht invoeren of een afbeelding beschrijven via voicechat. Op basis van de beschrijving genereert DALL·E een uitvoer, bijvoorbeeld een afbeelding, logo of stripverhaal.

ChatGPT heeft enkele belangrijke beperkingen. De dataset van GPT 3.5 gaat niet verder dan eind 2022, dus sommige informatie is mogelijk niet actueel. De chatbot kan een gebrek aan actuele kennis hebben en moeite hebben met het begrijpen van context, waardoor hij af en toe irrelevante antwoorden geeft. Daarnaast kunnen er bevooroordeelde of onnauwkeurige antwoorden worden gegenereerd wanneer daarom wordt gevraagd.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
  • Surfen op het web
  • Bestanden uploaden
  • Afbeeldingen genereren
  • Risico op onjuiste informatie
  • Beperkte middelen voor klantenservice

Aanbevolen leesmateriaal: Ontdek hoe ChatGPT-4 integreert met Zendesk.

2. Zendesk

Use case: Klantervaring en werknemersdiensten

Modellen: In eigen beheer

Een afbeelding toont de rapportagepagina van Zendesk AI agents.

In tegenstelling tot veel andere AI-gedreven chatbots zijn de AI agents van Zendesk speciaal ontwikkeld voor CX. Onze nieuwste generatie AI-bots presteert zelfs net zo goed als menselijke medewerkers. Ze zijn vooraf getraind met meer dan 18 miljard echte klantenservice-interacties die specifiek zijn voor je branche, en begrijpen dus al de nuances van de klantervaring en de behoeften van je klanten. Hierdoor levert ons systeem direct waarde, zodat je team tijd bespaart en de kosten van handmatige installatie vermeden worden.

De AI agents van Zendesk kunnen de meest complexe klantaanvragen van begin tot eind begrijpen en oplossen. Maar we gaan nog een stap verder, want met Zendesk kunnen teams:

  • Generatieve AI gebruiken om snel een kennisbank op te zetten, zodat je binnen enkele minuten met AI agents aan de slag kunt.
  • Nauwkeurig gebieden identificeren waar klanten extra support nodig hebben en intuïtieve gespreksstromen opbouwen die hen systematisch naar de ideale oplossing leiden.
  • Probleemloos vragen van klanten van begin tot eind afhandelen dankzij integratie van je systemen met API’s. Hierdoor wordt gegevensuitwisseling mogelijk en kunnen AI agents goed geïnformeerd reageren.
  • Profiteren van klantinzichten om de prestaties van AI agents te optimaliseren en ze ook inzetten voor nieuwe toepassingen, kanalen, talen en markten, zodat je snel kunt opschalen om aan groeiende behoeften te voldoen.

Naast gespreksbots biedt Zendesk AI ook voordelen voor supportmedewerkers. Onze AI-gedreven tools gebruiken intelligente routering en triage om verzoeken naar de juiste supportmedewerker te sturen op basis van taal, doel (waar een gesprek over gaat) en sentiment (of het positief of negatief is). Deze inzichten worden gedeeld met de medewerkers, zodat zij over nuttige context en suggesties beschikken voor het oplossen van problemen.

AI kan vergelijkbare tickets weergeven, enkele kernpunten omzetten in een volledig antwoord, de toon veranderen en gesprekken samenvatten om de productiviteit te verhogen. De Agent copilot van Zendesk kan supportmedewerkers ontlasten door proactief concepten van antwoorden of volgende stappen aan te bieden tijdens interacties met klanten.

Bovendien automatiseren de AI agents van Zendesk tot 80% van de supportaanvragen, waarbij ze gebruikmaken van bedrijfskennis en volledig aanpasbare gespreksstromen om zelfs de meest geavanceerde use cases op te lossen. Met Zendesk krijgen bedrijven de flexibiliteit en controle om klantenservice op hun eigen manier te leveren, of het nu gaat om volledig autonome AI agents, workflowautomatisering of menselijke ondersteuning, vanaf $ 19 per supportmedewerker per maand. Ontdek het zelf met een gratis proefperiode van 14 dagen.

Voordelen
  • Vooraf getraind met meer dan 18 miljard klantenservice-interacties
  • Speciaal ontwikkeld voor CX
  • Eenvoudig te gebruiken en schaalbaar
  • Snelle time-to-value
  • Automatiseer tot 80% van je klantinteracties
  • Gesprekken opzetten zonder code
  • Omnichannel support in meer dan 100 talen
  • Geautomatiseerd kwaliteitsbeheer controleert 100% van de interacties en wijst gevallen aan die aandacht vereisen
  • Medewerkers en klanten profiteren van een AI-gedreven kennisbank

Ontdek meer prijzen voor Zendesk-pakketten.

3. Perplexity

Use case: Algemeen gebruik

Modellen: GPT-4o , Claude 3, Llama 3, in eigen beheer en meer

Op een afbeelding wordt het chatscherm van Perplexity weergegeven.

Perplexity is een chatbot gericht op algemene kennis. Het maakt gebruik van geavanceerde natuurlijke taalverwerking en grote taalmodellen om zoekopdrachten van gebruikers te begrijpen en bronnen en citaten te leveren ter ondersteuning van de antwoorden.

De zoekmachine maakt gebruik van generatieve AI, waaronder modellen van OpenAI en Llama van Meta. Via de interface kunnen gebruikers vragen stellen en krijgen ze goed geformuleerde antwoorden. Academische of professionele onderzoekers kunnen de bronvermeldingen in de antwoorden gebruiken om de nauwkeurigheid te controleren en ze in hun artikelen opnemen.

Perplexity biedt ook Visual Perplexity, waarmee de chatbot kan reageren op gebruikers met behulp van afbeeldingen en video’s, en Llama Chat, een AI-chatbot gebouwd op Meta’s Llama 3-model om algemene programmeertalen te ondersteunen en ontwikkelaars te helpen met code.

Perplexity biedt ook Copilot, een door GPT-4 aangedreven AI-assistent. Gebruikers met een gratis account kunnen slechts vijf Pro-zoekopdrachten per dag invoeren, naast een onbeperkt aantal snelle zoekopdrachten, terwijl betalende gebruikers 600 Pro-zoekopdrachten krijgen voor $ 20 per maand. Gebruikers op het gratis plan krijgen meer vrijheid met de Quick Search. Deze functie wordt niet aangestuurd door GPT-4 en heeft meer eenvoudige mogelijkheden, zoals simpele vragen beantwoorden en zoekresultaten op een vraag weergeven.

Perplexity.ai heeft echter beperkingen en genereert soms onnauwkeurige resultaten. De zoekmachine geeft soms zinnen die statistisch goed klinken, maar die verkeerde informatie bevatten. Perplexity.ai heeft soms moeite om nuances in menselijke taal te begrijpen, zoals sarcasme, humor en culturele context. Dit is geen probleem voor academische doeleinden, maar niet zo effectief voor gewone gesprekken.

VoordelenNadelen
  • Realtime op het web zoeken
  • Bron citaat
  • Reacties met foto’s en video’s
  • Soms onnauwkeurige antwoorden
  • De academische aard belemmert soms de flow van het gesprek.

4. Gemini

Use case: Gebruikerservaring

Modellen: Gemini, Pro 1.0 en Ultra 1.0

Een afbeelding toont de startpagina van de Gemini-chatinterface.

Gemini (oorspronkelijk Bard) is een conversationele, generatieve AI-chatbot die is ontwikkeld door Google. Gemini’s mogelijkheden bestaan onder andere uit het aangaan van multimodale dialogen (het begrijpen en genereren van reacties met behulp van verschillende communicatievormen zoals tekst, spraak en afbeeldingen) en het begrijpen en produceren van inhoud in meerdere talen. Het kan ook culturele nuances begrijpen, wat communicatie tussen verschillende culturen mogelijk maakt.

Gemini kan taken uitvoeren zoals spelletjes maken, visuele puzzels oplossen en afbeeldingen genereren met begeleidende tekst. Het AI-model kan logisch en ruimtelijk redeneren. Dit betekent dat het instructies kan opvolgen en logische relaties en ruimtelijke configuraties kan begrijpen, zoals bij het oplossen van problemen of scenario’s die met games te maken hebben.

Gemini biedt vier modellen: Nano, Flash, Pro en Ultra. Gemini Nano is geoptimaliseerd voor smartphones en mobiele apparaten, specifiek voor de Google Pixel 8. Het kan taken uitvoeren zoals het genereren van chatreacties en het samenvatten van tekst. Gemini Pro werkt met datacenters van Google, levert snelle antwoorden en kan complexe zoekopdrachten verwerken. Gemini Ultra is het grootste model van Google, ontworpen voor zeer complexe taken, codering, logisch redeneren en creatieve samenwerking.

Gemini Advanced maakt gedetailleerde gesprekken mogelijk en begrijpt meer context dan eerdere versies van het model. Gemini kan dienen als persoonlijke begeleider, stapsgewijze instructies genereren en helpen bij geavanceerde scenario’s met codering. Het kan ook trends analyseren en teams helpen bij het brainstormen over en creëren van nieuwe inhoud.

Google biedt met het Pro 1.0-model een gratis versie van Gemini. Dit model kan veelvoorkomende vragen beantwoorden en worden geïntegreerd met Google-apps. Voor $ 19 per gebruiker per maand krijgen gebruikers toegang tot het Ultra 1.0-model, dat gericht is op complexere taken en beschikbaar is in Gmail, Docs, Slides en Sheets (voor Google One AI Premium-abonnees).

VoordelenNadelen
  • Controleren van antwoorden
  • Meerdere concepten voor antwoorden
  • Gemini Advanced heeft realtime webtoegang
  • Niet zo goed met codering
  • Incidentele problemen bij het genereren van beelden

5. Microsoft Copilot

Use case: Zoeken op internet, chatten, beelden genereren

Modellen: GPT-4 en GPT-4 Turbo, DALL·E

Een afbeelding toont drie chat-interfaces van Microsoft Copilot.

Microsoft Copilot (voorheen Bing Chat) is een AI-gedreven “maatje” voor online en mobiele toepassingen. Gebruikers kunnen Copilot vragen stellen en ze opvolgen, en de chatbot kan samenvattingen van artikelen bieden met persoonlijke uitleg en e-mails en afbeeldingen genereren. Copilot kan ook routinetaken uitvoeren met AI-ondersteuning, zoals suggesties voor maaltijdplannen.

Hoewel sommigen zeggen dat Copilot minder creatief is in gesprekken dan zijn concurrenten, kan de gemiddelde gebruiker er goed algemene planningen mee maken, reacties mee samenstellen en afbeeldingen mee genereren.

Gebruikers van de chatbot kunnen ook AI-gedreven resultaten bekijken via de zoekmachine of app van Bing. Om de volledige gespreksfunctionaliteit van Copilot te benutten, moet je echter Microsoft Edge downloaden. Copilot biedt een visuele zoekfunctie, en een chatbot op bedrijfsniveau die citaten geeft voor zijn antwoorden en die beveiligingsfuncties biedt.

Er is een gratis versie van Microsoft Copilot, maar daar is wel een voorwaarde aan verbonden: gebruikers kunnen de chatbot alleen openen via Edge, de webbrowser van Microsoft. Als de gebruiker een andere browser gebruikt, zoals Chrome, wordt het aantal antwoorden per gesprek beperkt tot vijf. Daarnaast kunnen gebruikers slechts 300 gesprekken per dag voeren, waarbij elke discussie wordt beperkt tot 30 antwoorden. Hierdoor zijn uitgebreide interacties gelimiteerd. Voor $ 20 per gebruiker per maand krijgen gebruikers voorrang bij de toegang tot GPT-4 Turbo en nog een aantal andere functies.

VoordelenNadelen
  • Kan worden geïntegreerd met Microsoft Office-apps
  • Visueel zoeken
  • Afbeeldingen genereren
  • Beperkt te gebruiken buiten Microsoft-systemen
  • Moet een internetverbinding hebben

6. Claude

Use case: Creatief schrijven

Modellen: Constitutional AI (CAI), Claude 3 en 3.5

Een afbeelding toont de chatinterface van Claude.

Claude, de generatieve AI-chatbot van Anthropic, maakt gebruik van Constitutionele AI (CAI). De chatbot noemt zichzelf “zelfstandig”, wat betekent dat het antwoord geeft op algemene vragen zonder ze op internet op te zoeken. Claude gebruikt een systeemarchitectuur die gebaseerd is op drie principes: behulpzaam, eerlijk en onschadelijk.

Gebruikers kunnen het gedrag van Claude aanpassen door het aan te sporen met achtergrondkennis om de gewenste reacties te krijgen. Naast een gratis plan heeft Claude twee betaalde plannen: Pro en Team (vanaf $ 20 per persoon per maand). Hiermee kunnen gebruikers tekst analyseren, samenvattingen maken en creatieve inhoud genereren. De betaalde plannen bieden toegang tot aanvullende AI-modellen.

Sinds de oorspronkelijke release in maart 2023 werd Claude geüpgraded naar Claude 3.5 Sonnet, dat in juni 2024 werd geïmplementeerd. Claude 3.5 Sonnet is verbeterd ten opzichte van vorige modellen, kan meer problemen oplossen en sneller reageren dan Claude 3 Opus. Claude kan afbeeldingen, zoals foto’s en handgeschreven notities, visueel analyseren en omzetten naar tekst. Het kan ook coderen in meerdere talen, zodat gebruikers websites kunnen maken en aanpassen.

Hoewel Claude een scala aan mogelijkheden biedt, zijn er enkele beperkingen, zoals een dagelijkse gebruikslimiet. Ondanks zijn gespreksvaardigheden is Claude bovendien geen vervanging voor menselijke intelligentie. En als een gebruiker vraagt om een weblink samen te vatten, wordt er soms informatie verzonnen.

VoordelenNadelen
  • Projectmanagement
  • HTML- en CSS-codering
  • Visuele analyse
  • Alle abonnementen hebben gebruikslimieten
  • Heeft moeite met het samenvatten van links

7. Jasper Chat

Use case: Sales en marketing

Modellen: GPT-4, Anthropic, Google, modellen in eigen beheer en meer

Een afbeelding toont de gratis proefversie en demopagina van Jasper Chat.

Jasper Chat is een AI-chatbot die bedrijven helpt met het creëren van inhoud en copywriting. Merken kunnen met de AI-bot van Jasper inhoud genereren voor verschillende media, zoals social media, advertenties, artikelen, e-mails en websites. De bot helpt gebruikers ook met ideeën, het houden van een consistente toon, het volgen van redactionele richtlijnen en bedrijfsinformatie en het stroomlijnen van campagnesamenwerking.

Jasper kan verschillende soorten inhoud genereren, waaronder videoscripts en blogberichten. De bot kan ook inhoud en concepten genereren op basis van steekwoorden of gesprekken. Om deze tool te gebruiken, hoeven gebruikers alleen maar een vraag in te voeren, hun aanvraag te verfijnen en dan het eindresultaat te exporteren. Bedrijven kunnen Jasper trainen met hun favoriete datasets en eigenaar blijven van de resultaten.

De AI-bot van Jasper zorgt ervoor dat de inhoud overeenkomt met de huisstijl van je merk en biedt tevens toegang tot achtergrondinformatie over je bedrijf voor een correcte weergave van de feiten. De bot biedt suggesties voor het verbeteren van inhoud en geautomatiseerd projectbeheer, wat de transparantie en efficiëntie bij het genereren van inhoud verbetert.

Daarnaast kan Jasper AI-gegenereerde tekst rechtstreeks binnen Google Documenten aanleveren. Je kunt met de tool ook gebruikersprestaties verbeteren en inhoud optimaliseren aan de hand van AI-aanbevelingen voor analyses en inzichten op basis van gebruiksgegevens. Plannen beginnen vanaf $ 39 per maand en gebruikers kunnen ze uitproberen met een gratis proefperiode van zeven dagen.

VoordelenNadelen
  • Ondersteunt meerdere huisstijlen
  • Meer dan 50 AI-sjablonen
  • Plagiaatchecker
  • Onbeperkt gebruik van functies is voorbehouden aan het Business-plan
  • Beperkte opties voor gegevensvisualisatie

8. Workativ

Use case: Support voor IT en HR

Modellen: GPT-4

Een afbeelding toont de chatwidget en IT-supportopties van Workativ.

Workativ is een conversationeel AI-platform dat een AI-chatbot biedt om workflows en IT- support voor problemen en aanvragen van werknemers te automatiseren. Met de generatieve AI-gedreven chatbot Workativ Assistant kunnen medewerkers zelfstandig problemen oplossen zonder tussenkomst van een IT-supportmedewerker.

Workativ Assistant kan de context van vragen begrijpen en relevante antwoorden geven om selfservice te vergemakkelijken. De chatbot kan helpen bij het ontgrendelen van accounts, het melden van problemen, het resetten van wachtwoorden, het verlenen van toegang, accountupdates, e-mailverificatie en processen voor werknemers zoals onboarding en offboarding. Het platform maakt gebruik van Knowledge AI (aangedreven door LLM’s en generatieve AI) om de kennisbank te verbeteren en te reageren op gebruikersvragen.

Workativ biedt ook een chatbotbouwer zonder code waarmee gebruikers aangepaste bots kunnen maken. Deze bots kunnen gesprekken beheren, veelgestelde vragen beantwoorden en workflows integreren. Ze kunnen gebruikers ook via chat op de hoogte stellen van aankomende taken, zoals herinneringen over verlopen wachtwoorden, onafgeronde enquêtes of updates van persoonlijke gegevens.

Workativ zorgt voor een veilige afhandeling van de gebruikersinformatie die aan de bot wordt verstrekt. Beheerders kunnen zo vragen oplossen zonder gevoelige gegevens op te slaan of weer te geven. Wanneer gebruikers bijvoorbeeld hun wachtwoord opnieuw willen instellen, kunnen ze het nieuwe wachtwoord aan de chatbot geven, die het dan bijwerkt zonder het op te slaan of weer te geven.

Het platform biedt ook dynamische meldingen om gebruikers proactief te informeren over acties die ze op de werkplek moeten ondernemen, zoals het bijwerken van wachtwoorden of het invullen van enquêtes. Gebruikers kunnen ook meldingen instellen met behulp van app-triggers, waardoor ze eindeloze mogelijkheden hebben om met collega’s in contact te komen.

Workativ biedt analyses en logbestanden voor inzicht in chatbotinteracties. Hiermee kunnen gebruikers de prestaties eenvoudig in de gaten houden vanaf één dashboard. Onderdeel hiervan is het monitoren van het gebruik van chatbots en van sessies, gebruikersvragen en de live-status. Gebruikers kunnen ook de chatgeschiedenis en eerdere gesprekken bekijken om verbeterpunten te identificeren en de effectiviteit van de chatbot te verhogen. Gebruikers kunnen Workativ gratis gebruiken met beperkte functies of het Starter-plan aanschaffen voor $ 1.530 per maand.

VoordelenNadelen
  • Chatbotbouwer zonder code
  • Herinneringen aan taken
  • Rapporten over gebruikersinteracties
  • De AI-integratie van de kennisbank wordt nog steeds getest en is in bèta
  • AI-gedreven gedeelde inboxen zijn nog steeds niet beschikbaar

9. ChatSpot

Use case: Sales en marketing

Modellen: GPT-4 en DALL·E

Een afbeelding toont de chatpagina van ChatSpot.

ChatSpot is HubSpots gratis AI-assistent die ChatGPT combineert met CRM-gegevens van HubSpot. Hoewel de chatbot toegang biedt tot HubSpot, hoef je de software voor klantrelatiebeheer (CRM) niet te gebruiken om de AI-gedreven supportbot te gebruiken.

De publieke bètaversie van de bot helpt marketing- en salesteams bij het opstellen van e-mails, maakt bijschriften voor social media, genereert onderwerpen voor blogs en ontwikkelt oproepen tot actie. ChatSpot kan prompts gebruiken om onderzoeksinzichten, trefwoordranglijsten en antwoorden op veelgestelde vragen weer te geven. De chatbot kan ook prompts en sjablonen voorstellen die gebruikers in de chat kunnen invoeren. ChatSpot wordt bovendien geleverd met kant-en-klare sjablonen voor salesprospectie en marketing.

Met de tool kunnen gebruikers CRM-gegevens samenvatten, rapporten en analyses genereren, zoekwoorden analyseren, klantcontacten beheren, opvolgcorrespondentie genereren, blogberichten schrijven en rechtstreeks posten op HubSpot-websites.

Bovendien kan de AI-chatbot bedrijfsgegevens en analyses van concurrenten verzamelen. ChatSpot biedt dankzij toegang tot ChatGPT extra functies om te schrijven, waarmee gebruikers communicatie- en marketingmateriaal kunnen opstellen.

De chatbot kan worden geïntegreerd met Google Drive, waardoor gebruikers prompts rechtstreeks naar Google Docs, Sheets of Slides kunnen sturen om inhoud te genereren. ChatSpot is ook geïntegreerd met DALL·E 2, waarmee rapporten in verschillende formaten beschikbaar zijn.

VoordelenNadelen
  • Geïntegreerd met HubSpot CRM
  • Samenvattingen van rapporten, artikelen en enquêtes
  • Afbeeldingen genereren
  • Alle functies leren kan wat tijd kosten
  • Heeft moeite om bepaalde opdrachten te begrijpen

10. Chatsonic

Use case: Onderzoek en samenwerking

Modellen: GPT-4, Claude 3, Stable Diffusion en DALL·E 3

Een afbeelding toont een gesprek met Chatsonic.

Chatsonic is een generatieve AI-chatbot die is ontworpen voor het creëren van inhoud. Chatsonic kan rechtstreeks vanuit het chatvenster inhoud genereren voor verschillende platforms zoals blogs of sociale mediakanalen. Het maakt gebruik van twee intentiemodellen van OpenAI (GPT-3.5 en GPT-4) om gesprekservaringen te verbeteren.

De chatbot heeft mogelijkheden voor spraak-naar-tekst en tekst-naar-spraak, zodat gebruikers met de AI kunnen communiceren via gesproken aanwijzingen. Gebruikers kunnen uitvoer van digitale kunst en inhoud van elke lengte aanvragen, of het nu gaat om bijschriften, antwoorden op e-mails of artikelen in lange vorm. Chatsonic biedt ook plug-ins voor Chrome om het voor gebruikers makkelijker te maken teksten te schrijven en onderzoek te doen, want met de plug-in kunnen ze informatie over gebeurtenissen en onderwerpen in realtime beoordelen en op feiten controleren. Op die manier is de kans groter dat gebruikers nauwkeurige resultaten te zien krijgen tijdens hun onderzoek.

Gebruikers kunnen gesprekken delen met anderen, wat samenwerking en het geven van feedback mogelijk maakt. Dankzij het genereren van afbeeldingen met modellen zoals Stable Diffusion en DALL·E (van OpenAI) kan ChatSonic niet alleen tekst maar ook visuele inhoud produceren. Een bibliotheek met opdrachten biedt kant-en-klare sjablonen voor het genereren van inhoud, inclusief SEO-zoekwoorden. Gebruikers kunnen hun opdrachten opslaan voor toekomstig gebruik en ze delen met teamleden.

ChatSonic kan ook worden geïntegreerd met platforms zoals X en Slack, zodat je er via verschillende kanalen toegang toe hebt. Gebruikers kunnen beperkte functies benutten via een gratis plan of ChatSonic aanschaffen voor $ 12 per gebruiker/maand.

VoordelenNadelen
  • Chrome-extensie
  • Feitenchecker
  • Kant-en-klare sjablonen
  • Heeft moeite om nauwkeurige beelden te genereren
  • Geavanceerd gebruik van sjablonen alleen tegen betaling

11. Copy.ai

Use case: Sales en marketing

Modellen: GPT-3.5, GPT-4, Azure, Anthropic en meer

Een afbeelding toont het welkomstscherm van de chatbot van Copy.ai.

De chatbot van Copy.ai is een tool voor het genereren van tekst die is gericht op copywriting. Copy.ai wordt onder andere gebruikt voor lange artikelen, teksten voor social media, productbeschrijvingen, instructies voor inhoud, advertentieteksten en salesteksten. De chatbot is ontwikkeld voor zakelijk gebruik in marketing en sales.

Hij kan bijvoorbeeld productbeschrijvingen opstellen voor online winkels, teksten schrijven voor digitale advertenties, bloginhoud en nog veel meer. Copy.ai biedt een onbeperkt aantal huisstijlen, kant-en-klare opdrachtsjablonen en een “Infobase”. Je kunt er ook inhoud in meer dan 95 talen mee genereren.

Eerst voeren gebruikers de details van een project in, zoals het onderwerp, de context en de toon. Van daaruit kun je de output van de bot bekijken en je favoriete optie selecteren. Reviseer daarna de tekst, voeg waar nodig meer details toe en publiceer de nieuwe inhoud op een platform naar keuze. Het biedt ook sjablonen om sneller inhoud te maken en een functie voor huisstijlen die inhoud kan analyseren en de huisstijl van je merk kan toevoegen.

Het platform biedt ook een gratis plan dat je kunt gebruiken om af en toe inhoud te genereren. Copy.ai is niet beperkt tot één AI-model, want het kan werken met verschillende modellen zoals GPT 3.5, GPT 4, Azure, Anthropic en meer.

Bovendien maakt Copy.ai gebruik van webscraping om informatie van het web op te halen en te integreren, zodat gebruikers relevante en actuele inhoud ontvangen. Copy.ai biedt plek aan meerdere gebruikers en deelbare projectmappen voor samenwerking in teamverband. Het gratis plan geeft individuele gebruikers toegang tot chats van 2.000 woorden, terwijl je met het Starter-plan onbeperkt kunt chatten voor $ 36 per gebruiker/maand.

VoordelenNadelen
  • Aanpassing aan de huisstijl van je merk
  • Ondersteunt vele talen
  • Workflows in meerdere stappen
  • Nog niet geschikt voor langere inhoud
  • Inhoud genereren gaat vaak traag

12. Socratic

Use case: Onderwijs

Modellen: Google AI en zoektechnologieën

Een afbeelding toont de mobiele interface van de chatbot van Socratic.

Socratic van Google is een gratis chatbot en app met zoekfunctie voor onderwijs en onderzoek. Het biedt AI-ondersteuning voor middelbare scholieren en studenten om ze te helpen hun opdrachten beter te begrijpen. Socratic maakt gebruik van Google AI en zoektechnologieën om studenten educatieve bronnen te tonen, waaronder websites voor studiegidsen, instructievideo’s op YouTube en stapsgewijze guides. Het maakt ook gebruik van tekst- en spraakherkenning, zodat leerlingen op verschillende manieren kunnen communiceren als ze hulp nodig hebben.

Als je een zoekopdracht geeft, laat Socratic de beste resultaten van Google zien met een gedetailleerde uitleg, vaak met visualisaties. Daarnaast biedt de app ook links naar gerenommeerde online bronnen en studiegidsen van experts om de leerervaring te verbeteren.

Hoewel de Socratic AI-chatbot van Google studenten kan helpen bij het beantwoorden van huiswerkvragen of het begrijpen van complexe onderwerpen, heeft hij ook zijn beperkingen. Om te beginnen is Socratic voornamelijk afhankelijk van informatie die online beschikbaar is. Soms worden er dus verouderde of onnauwkeurige antwoorden gegeven, vooral voor meer gespecialiseerde onderwerpen. Ook biedt Socratic misschien niet de diepgaande analyse die je nodig hebt voor lastige of abstracte concepten.

Houd er ook rekening mee dat de taalondersteuning misschien niet alle talen of dialecten dekt, waardoor de tool voor sommige gebruikers minder toegankelijk is. Zoals bij elke AI bestaat er altijd een risico op verkeerde informatie. Het is dus verstandig om belangrijke feiten dubbel te controleren. De tool is daarom het beste te gebruiken als aanvulling op je eigen kritische denk- en onderzoeksinspanningen.

VoordelenNadelen
  • Actieve gebruikerscommunity
  • Links naar andere hulpbronnen
  • Spraakherkenning
  • Risico op onnauwkeurige antwoorden
  • Antwoorden missen soms diepte

13. Pi

Use case: Persoonlijke assistent

Modellen: Inflection-2.5

Op een afbeelding wordt de welkomstpagina van de chat van Pi weergegeven.

Pi is de gratis persoonlijke AI-chatbot van Inflection AI, ontworpen voor gesprekken, emotionele support en gezelschap. De bot reageert vriendelijk, fijngevoelig en met humor. Je kunt de bot gebruiken voor advies of antwoorden op een bepaalde vraag, om te brainstormen over ideeën, om een dagboek bij te houden, om een verhaal te lezen of gewoon om je hart te luchten. Hij geeft ook aan dat hij niet gaat oordelen en geen ongevraagd advies geeft, zodat je gerust gevoelige onderwerpen kunt bespreken.

Pi positioneert zichzelf als een bedrijf met een grotere emotionele intelligentie dan ChatGPT. Het wil gebruikers betrekken in vriendschappelijke gesprekken terwijl het gevarieerde perspectieven biedt op verschillende onderwerpen. De chatbot werkt met een onbeperkte zoeklimiet en maakt gebruik van het taalmodel Inflection-1. De bot klinkt als een mens en stuurt vriendelijke berichten, zelfs met gebruik van emoji als nadruk. Je kunt gratis met de bot praten, maar je moet wel een account aanmaken als je wilt dat Pi onthoudt wat je deelt.

Pi heeft een minimalistische interface en een tabblad “Ontdekken” met ideeën om gesprekken te beginnen. Pi kan helpen bij het oplossen van problemen, maar is meer bedoeld voor persoonlijk gebruik dan voor zakelijke toepassingen. In het gedeelte “Ontdekken” kunnen gebruikers gesprekstypes selecteren, zoals motiverende gesprekken of sessies om je hart te luchten. Hoewel Pi geen voor de hand liggende productiviteitstoepassingen heeft, onderscheidt het zich door zijn focus op persoonlijk welzijn.

Pi mist de flexibiliteit van ChatGPT voor taken als zoeken op internet of het schrijven van artikelen, maar biedt wel een gebruikerservaring die wordt gekenmerkt door een minimalistisch ontwerp, animaties en een voorkeur voor korte interacties. De chatbot stimuleert korte gesprekken en begint discussies vaak met open vragen, waarbij gebruikers worden aangemoedigd om hun dag te delen of persoonlijke uitdagingen te bespreken.

VoordelenNadelen
  • Informele toon
  • Nadruk op persoonlijk welzijn
  • Initieert gesprekken
  • Informatie is beperkt tot vóór november 2022
  • Beperkt coderingsvermogen

14. HuggingChat

Use case: Open source

Modellen: Llama 3, CodeLlama, Falcon, Mistral en meer

Een afbeelding toont het gespreksscherm van HuggingChat.

HuggingChat is een open source AI-chatbot van HuggingFace. De chatbot werkt ongeveer hetzelfde als ChatGPT en biedt gebruikers de mogelijkheid om teksten, samenvattingen en inhoud te maken, fouten in code op te sporen, Excel-functies te formuleren en algemene vragen te beantwoorden. Gebruikers kunnen de bot gratis gebruiken of upgraden naar het Pro Account-plan voor $ 9 per maand om extra functies te ontgrendelen.

Je kunt er ook persoonlijke maaltijdplannen en recepten mee opstellen of takenlijsten mee maken. De bot gaat ook dieper in op je vragen en probeert de volgende vraag te voorspellen. Als je een account hebt, kun je de discussie later teruglezen, ook als je daarna andere zoekopdrachten hebt gegeven.

Hoewel de bot algemene inhoud creëert op basis van eigen gegevens, kun je de knop “Zoeken op het web” aanzetten, zodat de uitvoer beter overeenkomt met andere online resultaten en je meer recente informatie krijgt. Omdat de software open-source is, hebben gebruikers toegang tot de broncode en kunnen ze deze wijzigen om het platform aan te passen aan hun specifieke behoeften en om extra functies toe te voegen.

HuggingChat heeft wel een paar beperkingen. De bot produceert soms onnauwkeurige of bevooroordeelde antwoorden en af en toe ook hallucinaties (antwoorden die niet zijn gebaseerd op de werkelijkheid).

HuggingChat stopt nu en dan met het genereren van output halverwege een antwoord of dwaalt soms af van het oorspronkelijke onderwerp, vooral tijdens langere sessies. Hoewel de chatbot nuttig is voor brainstormsessies, heb je misschien meer aan een bot die gespecialiseerd is in het uitvoeren van belangrijke taken.

VoordelenNadelen
  • Opensourcesoftware
  • Voorspellende antwoorden
  • Gespreksgeschiedenis
  • Af en toe onnauwkeurige antwoorden
  • Hallucinaties

15. Character.AI

Use case: Gaming en fantasie

Modellen: GPT-3

Een afbeelding toont de verschillende persoonlijkheden van Character.AI waarmee gebruikers kunnen chatten.

Gebruikers van Character.AI kunnen de persoonlijkheid van de chatbot kiezen waarmee ze willen praten, waarna de bot antwoord geeft in de toon en met het taalgebruik van dat specifieke personage. De basisfuncties zijn gratis, maar gebruikers hebben ook de optie om Character.AI+ aan te schaffen voor snellere service en andere extra’s. Hier volgen enkele categorieën waaruit gebruikers kunnen kiezen:

  • Helpers: datingcoaches, psychologen, oefen-interviewers en fitnesscoaches
  • Beroemde mensen: Cristiano Ronaldo, Elon Musk, Albert Einstein en Stephen Hawking
  • Spelkarakters: Mario, Luigi, Bowser, Nathan Drake en Shadow the Hedgehog
  • Films en tv-personages: Regina George, Captain Jack Sparrow, Captain America, Eleven, Wednesday Addams en Tony Stark

Gebruikers van Character.AI kunnen vermakelijke “gesprekken” voeren met hun favoriete sterren en personages, individueel of in een groep. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een een-op-een chatten met Socrates of een groepschat houden met alle leden van The Avengers. Je kunt ook je eigen personages en persoonlijkheden creëren en deze beschikbaar maken voor chats met andere Character.AI-gebruikers. Je kunt zelfs bots ontwerpen voor specifieke toepassingen, zoals een generatieve AI-host die een tekstgebaseerd avonturenspel leidt.

Chatbots van Character.AI hebben wel een aantal nadelen, zoals het feit dat ze veel resources nodig hebben om grootschalige simulaties te ondersteunen en dat ze af en toe vast komen te zitten in herhalende lussen. Gebruikers moeten zich bewust zijn van deze beperkingen en hun verwachtingen hierop afstemmen tijdens interacties.

VoordelenNadelen
  • Groepsgesprekken met bots
  • Historische en fictieve personages
  • Aanpasbare botmaker
  • Beperkte grootschalige toepassing
  • Geneigd tot onrealistische en repetitieve acties

16. Poe

Use case: Chatbots samenbrengen

Modellen: GPT-4, DALL·E-3, Gemini Pro, Llama 2, Claude Instant, Claude 2, StableDiffusionXL en meer

Een afbeelding toont de startpagina van de AI-chatbot van Poe.

De AI-chatbots van Poe kunnen vragen beantwoorden, inhoud genereren, vertalingen maken en spelletjes spelen. Assistant, de chatbot van Poe, gebruikt het GPT-3.5-model van OpenAI, waardoor het vragen kan beantwoorden en inhoud kan genereren op een manier die vergelijkbaar is met ChatGPT.

Met Poe kunnen gebruikers chatbots op maat maken, met of zonder codering. Je kunt kiezen uit meerdere taalmodellen voor verschillende toepassingen zoals schrijven, rollenspellen en programmeren. Beginners kunnen een eenvoudige chatbot bouwen met tools op basis van slepen en neerzetten en ontwikkelaars kunnen de application programming interface (API) van Poe gebruiken om de chatbot te integreren met hun systemen.

Omdat het trainen van chatbots enige vaardigheid vereist, biedt het platform een sectie “Ontdekken”. Met deze tool kunnen gebruikers taalmodellen, tools voor het maken en beheren van chatbots, samenwerkingsmogelijkheden met andere gebruikers en platformonafhankelijke toegankelijkheid uitproberen.

Ondanks een mogelijk beperkt aantal berichten voor premium modellen, blijft Poe een toegankelijke keuze om te proberen. Bovendien kunnen gebruikers hun chatbots ontwikkelen, opdrachten op maat maken, kennisbanken integreren en hun creaties te gelde maken via creator accounts, waarmee Poe zich onderscheidt van ChatGPT van OpenAI.

VoordelenNadelen
  • Biedt meerdere AI-modellen
  • AI kan afbeeldingen genereren
  • Kan lange inhoud genereren
  • Inhoudfilters kunnen creatieve vrijheid beperken

17. Llama 3

Use case: Open source

Modellen: Llama 3

Een afbeelding toont de belangrijkste functies van Meta AI met behulp van Llama 3.

Llama 3 is een gratis AI-model ontwikkeld door Meta. Het gebruikt grote taalmodellen voor het genereren van tekst en programmeercode. Dankzij een kader voor open licenties hebben gebruikers toegang tot een deel van de code, zodat ze het model kunnen aanpassen aan hun bedrijfsbehoeften (tot een bepaalde inkomstenlimiet is bereikt). Je moet er wel rekening mee houden dat de toegang tot de ontwikkelingsdetails van Llama 3 beperkt is.

Omdat voor de implementatie van Llama 3 vrij veel kennis nodig is, kunnen gebruikers er op de website van Llama2.ai mee experimenteren om meer inzicht te krijgen in de werking van de chatbot. De uitvoer is rechtlijnig en minder verfijnd dan andere chatbots en is meest geschikt voor eenvoudige verkenningen met minimale aanpassingsmogelijkheden.

Llama 3 biedt twee modellen: 8 miljard en 70 miljard parameters. Het grotere model kan complexere gegevens en concepten begrijpen, maar vereist meer rekenkracht en kan moeilijker te gebruiken zijn. Door het aanbieden van de verschillende modelformaten is Llama toegankelijk voor bedrijven van elke grootte. Een van de doelen die Meta met Llama 3 wil bereiken is het algemeen beschikbaar stellen van generatieve AI. Dit willen ze doen door het beschikbaar te maken voor toepassingen voor persoonlijk gebruik, onderzoek en commerciële doeleinden.

VoordelenNadelen
  • Opensourcesoftware
  • Code genereren
  • Momenteel niet in alle landen beschikbaar
  • Trage prestaties

18. Grok

Use case: Social media

Modellen: Grok-1

Een afbeelding toont de AI-chatbot van Grok die een update geeft over een nieuwsbericht.

Grok is een generatieve AI-chatbot die werd ontwikkeld door xAI, het kunstmatige intelligentie-bedrijf dat eigendom is van X (voorheen Twitter). De bot is vernoemd naar de science-fiction-roman “Stranger in a Strange Land” en zijn persoonlijkheid is geïnspireerd op de komische roman “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy”.

Grok gebruikt realtime kennis via het sociale mediaplatform X om vragen te beantwoorden en gerelateerde vervolgvragen voor te stellen. Het is ontworpen om vragen met humor te beantwoorden, waarmee het zich onderscheidt van andere AI-chatbots.

Hoewel de geloofwaardigheid van Grok door toegang tot realtime posts op X sterk is, is hij ook kwetsbaar voor onnauwkeurige of ongeverifieerde informatie. De bot heeft geen limieten qua veiligheid zoals concurrerende chatbots, waardoor gebruikers antwoorden kunnen krijgen over “pittige” onderwerpen die door de meeste andere AI-chatbots worden afgewezen.

Grok biedt echter meer dan alleen conventionele reacties. De chatbot kan e-mails opstellen, code debuggen en ideeën genereren, allemaal in een informele, menselijke taal. Hij kan ook meerdere vragen tegelijk verwerken. Ondanks dat de invoer momenteel beperkt is tot tekst, is Grok klaar voor toekomstige uitbreidingen, waaronder mogelijkheden voor beeld en geluid.

De AI-chatbot bevindt zich momenteel in de bètafase en is alleen beschikbaar voor gebruikers van X Premium+ voor $ 16 per maand. Het xAI-team dat Grok ontwikkelde, biedt feedbackformulieren waarmee gebruikers hun ervaringen kunnen delen. Het doel van Grok is om te fungeren als onderzoeksassistent en dataverwerker en om gebruikers te helpen innoveren met nieuwe ideeën.

VoordelenNadelen
  • Toegang tot live informatie
  • Kan vragen beantwoorden die ChatGPT weigert
  • Het betaalde plan is ongeveer net zo functioneel als de gratis versie van ChatGPT

19. ZenoChat

Use case: Algemeen gebruik

Modellen: ChatGPT-4 en Sophos 2

Een afbeelding toont de startpagina van ZenoChat.

ZenoChat, de AI-chatbot van TextCortex, is een tool voor het genereren van inhoud voor schrijvers. Je kunt er bijvoorbeeld zinnen mee herschrijven of interne documenten mee bewerken. De bot is ook ideaal voor vertalingen, SEO, marketingsupport, informatieverzameling en entertainment. ZenoChat maakt gebruik van een tool voor het genereren van natuurlijke taal en stemt elke chat qua stijl, kennis en communicatie af op de behoeften van de gebruiker.

De AI-chatbot is getraind op basis van meer dan 3 miljard zinnen om plagiaat te verminderen en unieke output te creëren. Hij ondersteunt meer dan 25 talen, zodat gebruikers ook kunnen communiceren met mensen van verschillende culturen en achtergronden.

Dankzij de webzoekfunctie kan ZenoChat de meest recente informatie van het internet aanbieden. Gebruikers kunnen hun zoekopdracht aanpassen door bronnen toe te voegen zoals Google Scholar, X (voorheen Twitter), Reddit of aangepaste URL’s. Ook kan de persoonlijkheid van de AI aangepast worden en kunnen kennisbanken gekoppeld worden die de bots van ZenoChat kunnen gebruiken tijdens gesprekken.

ZenoChat biedt een marktplaats met talloze sjablonen voor opdrachten waar gebruikers in kunnen bladeren om de taak te kiezen die ze willen voltooien. Gebruikers kunnen deze sjablonen gebruiken om nauwkeurige vragen te stellen voor optimale resultaten. Wanneer een vraag te kort is, biedt ZenoChat een functie die de vraag uitbreidt om ervoor te zorgen dat er voldoende informatie over het onderwerp wordt gegeven.

Gebruikers kunnen de basispersoonlijkheid aanpassen via een vervolgkeuzemenu, de webzoekfunctie inschakelen, een kennisbank integreren of overschakelen naar een andere taal. De gratis versie beperkt gebruikers tot 100 vragen met een limiet van 20 per dag. Betaalde abonnementen beginnen vanaf $ 5,59 per maand en kunnen worden getest met een gratis proefperiode.

VoordelenNadelen
  • Slablonen voor vragen
  • Uitbreiding van vragen
  • Aanpasbare AI-persoonlijkheden
  • Het gratis plan biedt een beperkt aantal vragen

20. Khanmigo

Use case: Onderwijs

Modellen: GPT-4

Khanmigo is een AI-chatbot die ontwikkeld is door de onderwijsinstelling Khan Academy. De AI-gedreven bot is ontworpen om leerervaringen te verbeteren en persoonlijke educatie te bieden. Leerkrachten en docenten kunnen Khanmigo gebruiken om effectieve strategieën te ontwikkelen voor het onderwijzen en motiveren van leerlingen. De virtuele assistent helpt leerkrachten om lessen te plannen en de behoeften van hun leerlingen beter te begrijpen.

Voor studenten fungeert Khanmigo als een AI-gedreven, gepersonaliseerde mentor die kan worden gebruikt om te helpen met opdrachten of om complexe onderwerpen te begrijpen. Door gebruik te maken van de Socratic-methode stimuleert Khanmigo leerlingen om zelf de juiste antwoorden te vinden. Het gidst leerlingen door complexe onderwerpen met uitdagende vragen en hints in plaats van ze simpelweg de antwoorden te geven.

Gebruikers hebben toegang tot interactieve quizzen en kunnen terugkijken op eerdere onderwerpen terwijl ze het lesprogramma van Khan Academy doorlopen. Khanmigo biedt 24/7 toegang en maakt gebruik van het taalmodel van GPT-4 voor interessante gesprekken. Buiten de Verenigde Staten is de toegang tot Khanmigo momenteel beperkt tot enkele Engelssprekende landen. Het omvat een beperkt aantal onderwerpen, waaronder kunst, geschiedenis en wiskunde. Khanmigo-gebruikers hebben gratis toegang tot de chatbot of betalen $ 44 per jaar voor extra functies zoals loopbaancoaching.

VoordelenNadelen
  • Past zich aan de voortgang van individuele studenten aan
  • Rubric generator
  • Chatten met historische en fictieve personages
  • Maakt soms wiskundige fouten
  • Beoordeelt het werk van studenten niet

21. Woebot Health

Use case: Gezondheidszorg

Modellen: In eigen beheer

Een afbeelding toont de AI-chatbot van Woebot Health die met een patiënt communiceert.

Woebot, een AI-chatbot ontwikkeld door psychologen en kunstmatige intelligentie-experts van Stanford, heeft als doel de wereldwijde geestelijke gezondheid te ondersteunen. Gebruikers kunnen er therapeutische gesprekken mee voeren, hun stemming mee bijhouden en interactieve spelletjes mee spelen. Woebot, in 2017 opgericht door klinisch onderzoekspsycholoog Dr. Alison Darcy, biedt meerdere klinische en therapeutische benaderingen, waaronder:

  • Cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • Interpersoonlijke psychotherapie (IPT)
  • Dialectische gedragstherapie (DGT)

Woebot Health biedt een AI-chatbot die natuurlijke taalverwerking en op regels gebaseerde logica gebruikt om 24/7 toegang te verlenen tot geestelijke gezondheidszorg. De conversationele AI van Woebot helpt bij het opbouwen van relaties met patiënten, het leveren van gepersonaliseerde therapietechnieken en het bijhouden van de voortgang van gebruikers. De bot kan gebruikers indien nodig ook doorverwijzen naar een menselijke hulpverlener. De bot oordeelt niet tijdens interacties, is geschikt voor verschillende leeftijdsgroepen, biedt persoonlijke begeleiding en zorgt bovendien voor gegevensbescherming.

Naast on-demand support biedt Woebot Health op bewijs gebaseerde cognitieve gedragstherapie, gepersonaliseerde zorgplannen en mobiele toegang.

Hoewel Woebot gratis te gebruiken is, is hij momenteel alleen beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten. Ondanks dat je een onbeperkt aantal vragen kunt stellen, kan de feedback voor sommige gebruikers repetitief zijn. Daarnaast varieert de effectiviteit van persoon tot persoon. Het platform biedt bovendien geen menselijke interacties, wat voor sommige gebruikers een nadeel kan zijn.

Het therapeutische effect, de functie om je stemming te volgen en de interactieve gesprekken maken de bot zeer geschikt voor het verbeteren van je welzijn en het voeren van therapeutische gesprekken.

VoordelenNadelen
  • Geestelijke gezondheidszorg
  • Stemming bijhouden
  • Gepersonaliseerde zorgplannen
  • Alleen beschikbaar in de VS
  • Gebruikers moeten deel uitmaken van een medisch onderzoek of een toegangscode hebben van hun provider, werkgever of andere Woebot Health-partner.

Een vergelijkingstabel met de beste AI-chatbots

SoftwareStartprijsGratis proefperiodeGratis abonnement
ChatGPT$ 20 per agent/maandNiet beschikbaarBeschikbaar
Zendesk$ 19 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)14 dagenNiet beschikbaar
Perplexity$ 20 per gebruiker/maand Niet beschikbaarBeschikbaar
Gemini$ 19 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
Microsoft Copilot$ 20 per gebruiker/maand 1 maandBeschikbaar
Claude$ 20 per persoon/maandNiet beschikbaarBeschikbaar
Jasper Chat$ 39 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)Zeven dagenNiet beschikbaar
Workativ$ 1.530 per maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
ChatSpotNiet van toepassingNiet van toepassingBeschikbaar
Chatsonic$ 12 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
Copy.AI$ 36 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
SocraticNiet van toepassingNiet van toepassingBeschikbaar
PiNiet van toepassingNiet van toepassingBeschikbaar
HuggingChat$ 9 per gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
Character.AI$ 9,99 per gebruiker/maand Niet beschikbaarBeschikbaar
Poe$ 16,67 per persoon/maand (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
Llama 3Niet van toepassingNiet van toepassingBeschikbaar
Grok$ 16 per gebruiker/maandNiet beschikbaarNiet beschikbaar
ZenoChat$ 5,59 per gebruiker/maand

(jaarlijks gefactureerd)

Niet beschikbaarBeschikbaar
Khanmigo$ 44 per jaar (jaarlijks gefactureerd)Niet beschikbaarBeschikbaar
Woebot HealthNiet van toepassingNiet van toepassingBeschikbaar

Zo kies je de juiste software voor AI-chatbots

Welke chatbot het beste is, hangt af van verschillende factoren, waaronder je use case. Laten we eens kijken naar enkele overwegingen om te begrijpen waar je op moet letten bij het kiezen van een AI-chatbot voor je bedrijf:

  • Use cases op elkaar afstemmen: Zorg ervoor dat de functies overeenkomen met je behoeften, zodat je er maximaal profijt van hebt. Als je bedrijf bijvoorbeeld prioriteit geeft aan CX, is het beter om te kiezen voor een gespecialiseerde chatbot dan voor een AI-chatbot voor sales.
  • Integratiemogelijkheden: Zorg ervoor dat je je AI-chatbot naadloos kunt integreren met je bestaande systemen en software. Zoek naar compatibiliteit met je messagingsoftware, websites, CRM-systemen en andere tools die relevant zijn voor je bedrijf. Evalueer de beschikbaarheid van API’s en integratieopties waarmee koppelingen met applicaties van derden mogelijk worden, zodat een samenhangende workflow ontstaat.
  • Gemak en snelheid van opzetten: Kies voor een vooraf getrainde AI-chatbot die kant-en-klaar inzetbaar is. Bepaal of je ontwikkelaars nodig hebt voor handmatige training en configuratie, want dit vertraagt de implementatie en verhoogt de kosten.
  • Schaalbaarheid en flexibiliteit: Chatbots moeten schaalbaar zijn omdat ze dan steeds grotere hoeveelheden interacties aankunnen zonder dat dit ten koste gaat van hun prestaties. Zo kun je een consistente en betrouwbare service garanderen terwijl je bedrijf zich uitbreidt. Flexibiliteit is net zo belangrijk, omdat dit ervoor zorgt dat de chatbot kan worden aangepast en bijgewerkt om te voldoen aan veranderende eisen. Denk hierbij aan het integreren van nieuwe functies of het aanpassen aan veranderende bedrijfsprocessen.
  • Beveiliging: Geef prioriteit aan beveiligingsfuncties zodat gevoelige informatie beschermd wordt. De AI-chatbot moet voldoen aan de regelgeving voor de bescherming van klantendata en encryptieprotocollen implementeren om gebruikersinteracties te beveiligen. Controleer het privacybeleid van het platform om er zeker van te zijn dat het verantwoordelijk en transparant omgaat met gebruikersgegevens. Kijk of er opties zijn om de instellingen voor gegevensbewaring en -privacy aan te passen.
  • Verfijning AI-model/LLM’s: Weet met welke basisgegevens de AI-bot is getraind, want dit beïnvloed zijn mogelijkheden en effectiviteit. Kwalitatief hoogwaardige AI-chatbots gebruiken vaak NLP- en ML-algoritmen om input te begrijpen en contextueel relevante antwoorden te genereren. Controleer op functies zoals contextbehoud, analyse van klantsentiment en generatieve AI.

Het is ook belangrijk om een chatbot te kiezen met kwalitatieve support die regelmatig wordt bijgewerkt om de beste gebruikerservaring te bieden.

Veelgestelde vragen

Ontdek waarom onze AI agents de beste AI-chatbots zijn voor CX

Neem geen genoegen met gebrekkige AI-chatbots. De AI agents van Zendesk worden getraind op basis van miljarden klantenservice-interacties. Zo kunnen bedrijven profiteren van intelligente automatisering en hun productiviteit en klanttevredenheid verbeteren. Bovendien zijn ze binnen enkele minuten op te zetten, zodat je direct AI-gedreven support kunt bieden.

Als je op zoek bent naar een optimaal alternatief voor ChatGPT, bieden wij je de beste AI agents voor CX. Probeer Zendesk gratis uit.

Gerelateerde guides over AI-chatbots