Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 4 min read

Zo gebruik je CRM-data effectief

Behaal sales- en organisatiedoelstellingen met CRM-data uit Zendesk Sell door leadscoring en een persoonlijke klantaanpak.

Door Kirsten Thijssen

Laatst gewijzigd 14 november 2023

Twee werkende vrouwen in huiselijke omgeving

De mogelijkheden van CRM-systemen zijn tegenwoordig eindeloos. Dat is fantastisch omdat je met zoveel CRM-data binnen handbereik écht alles in huis hebt om je organisatiedoelstellingen op een effectieve en efficiënte manier te behalen. Tegelijkertijd bestaat de kans dat je door alle databomen het bos misschien niet meer ziet. Om een CRM-systeem optimaal te benutten, is het belangrijk om je bewust te zijn van de belangrijkste manieren waarop je je CRM-data succesvol kunt gebruiken. Het beoordelen van de waarde van potentiële klanten en een persoonlijke manier van benaderen zijn hierbij belangrijk.

Lead scoring is essentieel

Niet alle klanten zijn even belangrijk. Lead scoring van CRM-data is een manier die door sales- en marketingteams wordt gebruikt om de waarde van leads, of potentiële klanten, te bepalen. Aan klanten wordt een bepaalde waarde toegekend aan de hand van hun interesse in bepaalde diensten of producten. Bij het toekennen van de lead score – noem het een puntentelling – wordt over het algemeen gekeken naar de fase van de koopcyclus waar de klant inzit. Dus met andere woorden hoe waarschijnlijk het is dat de klant binnenkort overgaat tot een aankoop.

Met Zendesk Sell, ons geïntegreerde sales-CRM, is het eenvoudig om unieke scoreformules te maken om leads te beoordelen. Eerst selecteer je variabelen zoals leadbron, branche of status. Zodra je die variabelen hebt aangemaakt, krijgt elke variabele een numerieke waarde, die aangeeft of een lead warm of koud is. Met een eenvoudige formule zie je vervolgens hoe elke lead zich verhoudt tot je CRM-data scoremodel. Door kleuren toe te kennen, zie je daarnaast in één oogopslag wat de kwaliteit van je leads is.

Met slechts een paar klikken kan je salesteam elke lead sorteren en rangschikken met een numerieke score, zodat ze precies weten met welke potentiële klanten ze aan de slag moeten.

Meten is weten en tijd is geld

Door je CRM-data van een lead score te voorzien zorg je ervoor dat je efficiënt en effectief aan je bedrijfsdoelstellingen kunt werken. In eerste instantie zul je waarschijnlijk zoveel mogelijk data van potentiële klanten willen verzamelen in je CRM-systeem. De volgende stap is daarna om je te focussen op de mensen die het meest geïnteresseerd zijn. Dankzij het strategisch toepassen van een lead score op je CRM-data besteed je je budget en energie daar waar het je het meeste gaat opleveren. Je richt je al eerste op de potentiële klanten waarvan de kans het grootst is dat dat ze tot conversie overgaan.

Met Sell segmenteer en filter je eenvoudig leads en aanbiedingen in realtime en sla je tegelijkertijd lijsten op van de gegevens die je het vaakst bekijkt. Op deze manier werk je efficiënt met CRM-data en benader je je klanten met informatie die voor hen relevant is.

Klanten zijn natuurlijk geen nummers. Mensen voelen zich graag uniek en het is daarom belangrijk om klanten persoonlijk aan te spreken. Met behulp van CRM-data kun je je klantcommunicatie personaliseren en maak je van nummers weer mensen. Zo geef je klanten het gevoel dat je specifiek met hen praat in plaats van dat je een algemene boodschap uitstuurt. Ze voelen zich speciaal. Hoe meer je van klanten weet, hoe persoonlijker je ze kun benaderen.

Dankzij Sell beheer je leads, contactpersonen en accountinformatie op één platform en krijg de volledige context van je klanten vóór een gesprek of bijeenkomst. De integratie van Zendesk Sell en Support helpt om belangrijke gegevens en inzichten uit te wisselen tussen je sales- en supportteams. Zo kunnen alle afdelingen binnen je organisatie klanten passend en effectief benaderen.

De succesvolle CRM-strategie van Swapfiets

Swapfiets, een Nederlands bedrijf dat een abonnementsdienst aanbiedt voor fietsen, past dit al succesvol toe. Zij hebben hun service aanzienlijk verbeterd sinds ze Zendesk gebruiken. Dankzij de CRM-data inzichten uit Sell weten de teams nu goed waar klanten behoefte aan hebben. Zij kunnen ze daardoor nu beter op een persoonlijke manier van dienst zijn.

“We zijn veel sneller en weten beter waar onze klanten behoefte aan hebben. Zo weten we dat klanten eigenlijk helemaal geen contact met de service-afdeling willen. Hierdoor zijn we ons meer gaan focussen op de ontwikkeling van self-service, waarmee we hopen een nog betere klantervaring te bieden. We hebben bovendien ontdekt dat veel van de gesprekken met klanten gaan over onderwerpen die makkelijk toegevoegd kunnen worden aan een FAQ. Daar werken we op dit moment ook aan: de juiste content toevoegen aan de kennisbank van iedere regio. Verder kijken we naar het werken met een chatbot. Als klanten straks meer gebruik maken van self service hebben onze service-medewerkers meer tijd om zich te richten op meer complexe problemen.” Aldus Peter voor de Wind, Global Customer Service Manager bij Swapfiets.

Probeer Zendesk Sell CRM zelf gratis

Probeer Sell uit en ervaar hoe je salesteam de productiviteit kan verhogen met CRM-data uit Zendesk Sell.

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…

Artikel
15 min read

Wat zijn klantprofielen? Een complete gids, voorbeelden en gratis sjablonen

Gebruik gegevens om uitgebreide klantprofielen op te bouwen, zodat je relevantere, gepersonaliseerde ervaringen kunt bieden.

Artikel
7 min read

Eerste reactietijd: 9 tips voor een snellere klantenservice

Met de eerste reactietijd wordt bedoeld hoe snel een organisatie op een klant kan reageren. In deze guide kom je te weten hoe je deze cruciale metric kunt meten, bijhouden en verbeteren.