7 min read
Zendesk messaging: klantenservice in een digitale wereld
Bied persoonlijke gesprekservaringen die overal verbonden zijn – van Whatsapp en Instagram tot je eigen website en mobiele apps.
Door Dan J. Levy, @danjl
Laatst gewijzigd 19 mei 2021
Nog voor het virus ons dwong naar binnen en online te gaan, veroverde messaging de wereld al.Velen van ons gebruikten het om nieuws te delen, samen te werken met collega’s en – het allerbelangrijkste – om contact te houden met vrienden en familie.Zoals met alle digitale ontwikkelingen versnelde de pandemie enkel het onvermijdelijke.
Het heeft ons ook laten zien dat messaging uitermate geschikt is voor klantenservice.
Klanten zijn meer dan ooit op zoek naar hulp, en messaging is hun favoriete manier van verbinden.In het afgelopen jaar zijn conversaties met klanten via messaging enorm toegenomen. WhatsApp alleen al liet een stijging van 101 procent zien.
Het is niet voor niets dat klanten in tijden van nood een beroep doen op messaging: het is handig, het is snel en het is persoonlijk.
Maar messaging is ook een redder in nood voor bedrijven.Om aan de toenemende supporttickets en lange wachttijden tegemoet te komen konden thuiswerkende medewerkers eenvoudig messaging instellen, gebruiken en zelfs automatiseren. Hierdoor werd de druk op traditionele kanalen zoals e-mail en spraak verminderd.
En omdat messaging van nature asynchroon is, verwachten klanten niet meteen een antwoord. Hierdoor krijgen overbelaste agenten wat ademruimte zonder dat het lijkt alsof het bedrijf offline is.
Met vallen en opstaan ontdekten agile bedrijven dat messaging efficiënter, klantgerichter en beter schaalbaar is dan vrijwel elke andere vorm van communicatie.
Daarom is messaging de kern van onze nieuwe Zendesk Suite.
Zendesk messaging: alle kanalen verbonden
Wij weten dat klanten al lange tijd directe berichten willen kunnen sturen naar merken.Het probleem is dat bedrijven niet altijd de middelen hebben gehad om dit op schaal en eenvoudig aan te bieden.
Bij Zendesk timmeren we hard aan de weg om dit te veranderen.Van de introductie van live chat in 2015 en de directe integratie met populaire social messaging-apps (zoals Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram) tot het aanbieden van messaging op je eigen websites en mobiele apps: we werken al tijden aan de tools waarmee bedrijven gesprekken kunnen voeren met hun klanten.
Vandaag brengen we al onze messaging-oplossingen samen voor al onze Zendesk Suite-klanten. Je kunt er meteen mee aan de slag.
Net zoals we in het verleden met e-mail gedaan hebben, is ons doel om messaging met klanten net zo makkelijk te maken als met je vrienden.
Dit is inclusief alle social messaging-kanalen, messaging voor je website en mobiele apps, en krachtige tools om chatbots, automatisering en workflows voor casemanagement op te zetten. Allemaal op een open en flexibel platform dat je naar hartenlust kunt aanpassen.We noemen het Zendesk messaging.
Het belangrijkste is dat alle conversaties doorlopend verbonden zijn via al deze (en meer!) kanalen, zodat klanten nooit in herhaling hoeven te vallen (Zeg maar dag tegen: "Hoe kan ik je helpen?"). Agents hebben altijd alle context bij de hand om snellere en persoonlijkere service te bieden ("Laat me je daarbij helpen, Lisa.")
Help je klanten via hun favoriete kanalen
De verwachtingen van de klant zijn het afgelopen jaar drastisch veranderd.Nu fysieke interacties in digitale interacties veranderen zijn gemak en eenvoud belangrijker dan ooit.
Uit ons laatste Klantenervaring-trends Rapport bleek dat 64 procent van de klanten vorig jaar op een nieuwe manier contact heeft gelegd met een bedrijf. De populariteit van social messaging is met 110 procent toegenomen.Als populairste messaging-kanaal ter wereld is WhatsApp essentieel geworden voor klanten, met name in Europa, India en Latijns-Amerika, waar de app de vaste plek is geworden om zaken te doen.
Tegelijkertijd geeft 45 procent van de klanten er nog steeds de voorkeur aan bedrijven berichten te sturen via hun eigen websites en apps. Daarom hebben we alle kenmerken van moderne messaging overgebracht naar het kanaal dat voorheen live chat was.
Traditionele live chat was ideaal om klanten in realtime de informatie te geven die ze nodig hadden.Maar wat gebeurt er als je klant even wat anders gaat doen of de conversatie via een ander kanaal voortzet?Dat is waar messaging in het spel komt.
Met Zendesk kunnen klanten je nu bereiken waar en wanneer dat het beste voor hen uitkomt. En jij kunt meteen voor hen klaarstaan.
Verhoog de productiviteit en efficiëntie van je team
Er zijn tal van oplossingen waarmee klanten bedrijven berichten kunnen sturen, maar deze missen de tools om die gesprekken daadwerkelijk op schaal te beheren.Zendesk is de eerste klantenservice-oplossing die echt gemaakt is voor beide kanten van het gesprek: je klant én je bedrijf.
Zoals Forrester vorig jaar al aangaf, is een uniforme desktop één van de sleutels voor het succesvol uitrollen van messaging. Dit geeft agents alle context die ze nodig hebben om snel en persoonlijk te reageren op klanten.
Met Zendesks Werkruimte voor agents kunnen teams alle klantinteracties beheren — inclusief die op traditionele kanalen — vanaf één plek, dankzij handige tools voor casemanagement en een realtime interface voor conversaties.