Artikel • 6 min read
Waarom detailhandelaars een endless aisle-oplossing nodig hebben
Door Caroline Lesley Baldwin, Gastschrijver
Laatst gewijzigd 5 december 2022
Voor de shoppers van vandaag is snelheid belangrijk. Ze gebruiken hun telefoon om alles wat ze willen onmiddellijk te bemachtigen, van taxi's en eten tot de nieuwste film. Als het gaat om winkelen, loopt een klant een winkel binnen en verwacht dat een artikel voor hen in het schap klaarligt of dat ze onmiddellijk worden doorverwezen naar een digitale oplossing om die aankoopwens te vervullen. Laten we eens nader bekijken waarom detailhandelaars oplossingen voor Endless Aisle moeten implementeren om de concurrentie voor te blijven.
We weten maar al te goed hoe het is om met een product in gedachten naar je plaatselijke winkel te lopen en daar een groot gapend gat en een sticker ‘niet op voorraad’ in het schap te vinden. Het is een frustrerende ervaring als het winkelend publiek iets in gedachten heeft en bereid is om hun zuurverdiende geld meteen uit te geven. Deze plotselinge onderbreking in het kooptraject kan onmiddellijk leiden tot omzetverlies, omdat een klant de winkel verlaat om in de winkelstraat naar een concurrent te lopen of onmiddellijk de telefoon uit de zak haalt en in plaats daarvan bij Amazon bestelt.
Detailhandelaars motiveren klanten steeds meer om in de winkel zelf met merken in contact te komen, maar de gemiddelde winkel heeft moeite om alle mogelijke artikelen in de catalogus op voorraad te hebben. Hier moeten detailhandelaars die bijna-verloren verkoop ondervangen door de vraag te voorspellen en hun voorraad uit te breiden met een ‘endless aisle’-oplossing.
Wat is een endless aisle (vrij vertaald als ‘eindeloos schap’)? Een endless aisle is in principe een product in de winkel kopen en naar huis te laten verzenden. Deze oplossing biedt uitkomst als een product niet op voorraad is of een winkel niet groot genoeg is om de hele catalogus op voorraad te hebben. Het registreert onmiddellijk de koopintentie van een klant in de winkel en leidt hen naar de website van de detailhandelaar, via een kiosk of tablet in de winkel, of een QR-code of NFC-apparaat waarmee ze hun eigen smartphone kunnen gebruiken. Zodra de kopers online zijn, krijgen ze een uitgebreide klantervaring, met extra inhoud over het product en upsellingmogelijkheden, realtime voorraadinformatie en een snelle en efficiënte methode om het artikel te kopen, met meerdere voltooiingsopties.
Een endless aisle kan een frustrerende winkelervaring veranderen in een positieve, met enkele klikken op een slim apparaat. Maar het gaat niet alleen om het binnenhalen van die verkoop. Laten we eens dieper ingaan op de top vijf redenen waarom de technologie van endless aisle cruciaal is voor het omnichannel winkeltraject.
De vraag voorspellen
Als een klant dagen voor een hittegolf een barbecue komt kopen en ontdekt dat het artikel niet op voorraad is, heeft de winkelier niet alleen die verkoop verloren. Ze hebben ook de informatie met betrekking tot de vraag verloren. Als deze interactie online had plaatsgevonden, zouden winkeliers een piek in de belangstelling kunnen zien en die in verband kunnen brengen met het weer en dienovereenkomstig kunnen plannen, maar als een klant gewoon wegloopt van een leeg schap, gaat die informatie voor altijd verloren. Dit geldt niet voor endless aisle. Detailhandelaars kunnen de vraag beter voorspellen en hun voorraden overeenkomstig verplaatsen. Zelfs als het product in die bepaalde winkel niet op voorraad is, kan de koper het product toch ter plekke kopen en het een dag of soms uren later aan de deur laten bezorgen. De verkoop heeft dus plaatsgevonden en de gegevens zijn geregistreerd.Gegevens registreren
Wanneer je online in contact komt met een koper, met toestemming, hebben detailhandelaars de mogelijkheid om informatie te verzamelen zoals e-mailadres, locatie, voorkeuren en nog veel meer. Deze gegevens zijn moeilijker te verkrijgen van klanten die anoniem een winkel in- en uitstappen, maar het is niet onmogelijk. Door gegevens over voetverkeer, aankooppatronen op artikelniveau en het gebruik van loyaliteitskaarten te koppelen aan een endless aisle-oplossing, kunnen winkeliers de verbanden leggen en in-store shoppers en digitale shoppers identificeren. Met de juiste CRM kunnen detailhandelaars deze belangrijke gegevens gebruiken om trends te zien, de vraag te voorspellen, toekomstige marketingcampagnes te plannen en medewerkers van de klantenservice te helpen om de klanten beter van dienst te zijn.Klantbetrokkenheid
Een endless aisle hoeft geen steriel apparaat te zijn in een fysieke winkel. Denk eens wat verder en introduceer innovaties zoals magische spiegels die goed werken bij mode en beauty en de verblijftijd aanzienlijk verlengen. Met een magische spiegel van Charlotte Tilbury kunnen klanten verschillende looks uitproberen voor een realistische visualisatie. Producten uitproberen, zelfs in een virtuele omgeving, zorgt voor klantbetrokkenheid, waardoor de kans groter is dat ze kopen, of dat nu onmiddellijk in de winkel gebeurt of via een follow-up e-mail waarin de shopper een lijst ontvangt van de producten die ze hebben uitgeprobeerd om later te kopen.Uitbreiden van de schapruimte
Endless Aisle-oplossingen kunnen detailhandelaars ook helpen om het probleem van de beperkte schapruimte in de winkel aan te pakken. Maar met endless aisle kunnen detailhandelaars hun volledige catalogus benutten in de kleinste ruimte en deze kostbare ruimte gebruiken om hun best verkopende producten in te slaan. Een voorbeeld is Harvey Nichols. De Britse luxueuze warenhuisketen plaatste tablets in de winkel voor klanten voor interactie met producten via NFC-tags op schappen. De klanten konden alleen of met een winkelmedewerker winkelen en na afloop eventueel een ‘verzameling’ van gescande artikelen opslaan. Door een e-mailadres in te voeren is dit mogelijk en kan Harvey Nichols de klanten via e-mail opnieuw benaderen. Nu de huurprijzen van winkels en de energiekosten ongekend hoog zijn, kunnen endless aisle-oplossingen worden gebruikt om het winkeloppervlak te verkleinen en belangrijke locaties te veranderen in showrooms waar de schapruimte zich uitstrekt tot een e-commercewinkel.Het kan zelfs een onmiddellijke verkoop opleveren
Detailhandelaars moeten zicht hebben op realtime voorraadniveaus om endless aisle optimaal te laten werken. Als een klant in de winkel komt om een jurk te kopen, maar de maat ontbreekt in de rekken en ze wendt zich tot een tablet voor hulp, dan is het goed mogelijk dat het artikel wel in de winkel is, maar op de verkeerde plek. Met een druk op de knop kan een winkelbediende op het probleem worden geattendeerd en snel de kleedkamer doorzoeken om dat artikel te vinden en daarmee de klant blij te maken. Volgens het CX Trends-rapport van Zendesk is de kans groter dat klanten die een positieve winkelervaring met een merk hebben, loyaal blijven.
Endless aisle werkt alleen effectief als het samengaat met een digitale schapstrategie. Deze gezamenlijke strategie betekent dat wanneer de detailhandelaar klanten in de winkel online verwijst om een aankoop te voltooien, ze gemakkelijk alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben om op de koopknop te drukken en een tevreden klant te worden.