Wat is digitale transformatie en wat heb je eraan?
De digitalisatie van onze wereld is niet meer tegen te houden. Als bedrijf moet je er dus alles aan doen om hier voordeel uit te halen, en up to date te blijven met de nieuwe ontwikkelingen op dit vlak. Wat is digitalisatie, en hoe gebruikt je de digitalisatie in je voordeel? Lees mee in dit artikel.
Laatst gewijzigd 27 april 2022
Wat betekent digitale transformatie?
Niet enkel bedrijven, maar de hele wereld, ondergaan op dit moment een digitalisering. Dit is het proces van het omzetten van handmatige processen in digitale processen. Waar we vroeger brieven schreven die er weken over deden om aan de andere kant van de wereld aan te komen, schrijven we nu e-mails die via het internet worden verstuurd en binnen enkele seconden aankomen. Hield je jaren geleden een echte boekhouding bij – in een boek, zoals het woord suggereert – gebeurt dit nu allemaal online. Online belastingaangiftes zijn de norm, en betalen doen we ook steeds meer met onze kredietkaart of Apple Pay in plaats van met cash geld.
Hoe beïnvloedt dit ons leven?
Uiteraard heeft deze transformatie vandaag de dag enorm veel invloed op ons leven, maar ook op bedrijven, en hoe ze opereren. We integreren digitale elementen in ons leven, die ons helpen dagelijkse taken uit te voeren en het leven gemakkelijker te maken. Boodschappen doen of kleding kopen? Dat kan je tegenwoordig vanuit je luie zetel, op het internet. Een rekenmachine, fototoestel, telefoon, televisie, spelletjesconsole en nog een twintigtal andere gadgets – in een enkel voorwerp? Dat is onze smartphone, een van de meest “normale” gebruiksvoorwerpen vandaag de dag.
Digitalisatie verloopt natuurlijk niet van een dag op de andere, en is een vloeiend proces. Toch kan je op enkele jaren grote verschillen zien in hoe ons dagelijks leven steeds meer en meer digitale elementen en gebruiksvoorwerpen bevat. En dit is uiteraard niet enkel van toepassing op ons persoonlijk leven, maar geldt ook voor bedrijven.
Het is meer dan alleen digitalisering
Naast de digitale transformatie, is er natuurlijk ook de technologische vooruitgang in het algemeen. Het gaat er niet meer om dat je de meeste taken in een bedrijf digitaal uitvoert, maar ook de nieuwe tools en applicaties die je als bedrijf ter jouw beschikking krijgt.
Waar je vroeger enkel een probleem met je net gekochte telefoon kon oplossen door terug te gaan naar de winkel, kan je nu de verkoper contacteren via tal van verschillende kanalen. Deze kanalen zijn in het leven geroepen om de klantervaring te laten toenemen dankzij de digitalisering, en de nieuwe tools die hierdoor beschikbaar zijn. Klanten kunnen tegenwoordig het supportteam niet enkel via de telefoon of per e-mail contacteren, vaak zijn er ook tal van andere kanalen. Zo kan je als bedrijf chatbots, live chats, Facebook Messenger, enz. inschakelen om je klantenservice efficiënter en sneller te maken. Grote bedrijven laten ook vaak hun eigen app ontwikkelen, zodat je hen direct kan contacteren of hun diensten/producten kan aankopen via je smartphone.
Hoe is de wereld veranderd in de afgelopen twee jaar?
Recente ontwikkelingen, zoals Covid-19, hebben bijvoorbeeld een enorme boost gegeven aan de digitalisatie. Doordat er nood was aan digitale oplossingen, is er in slechts enkele maanden een vooruitgang gemaakt die gelijkstaat aan 7 jaar in normale omstandigheden.
Veel retailers hebben digitalisatie moeten integreren, vooral als ze voor de pandemie geen online aanwezigheid hadden. Door de omstandigheden moesten ze wel tot digitalisatie overgaan om te overleven. Bedrijven kregen de uitdaging om teams te laten samenwerken terwijl iedereen thuis moest blijven, en schakelden nieuwe digitale tools in hiervoor. Meetings werden online gehouden, via Zoom bijvoorbeeld. In ons dagelijks leven kunnen we de digitalisering niet meer ontwijken. Daarom kunnen we er maar het beste van maken, zowel op persoonlijk vlak maar ook als bedrijf.
Wat is de toekomst van digitalisatie?
Voor zover dit in te schatten valt, is de digitalisatie enkel sneller en sneller aan het gaan. De ontwikkeling van nieuwe tools heeft een enorme boost gekend in het laatste decennium, en de ontwikkelaars hebben ook veel meer middelen om deze vooruitgang vooruit te stuwen. Natuurlijk wordt de digitale transformatie gestuurd door de wensen en noden van de gebruikers en klanten. Aan de hand hiervan wordt de digitalisatie gestuurd. Je ziet het al – de digitalisatie binnen een bedrijf draait om klanten. En als je deze tools juist gebruikt, kan digitalisatie je klantbetrokkenheid positief beïnvloeden.
Een voorbeeld: dankzij het internet, onze smartphones, computers, enz. zijn we altijd verbonden en beschikbaar. En deze mentaliteit wordt ook weerspiegeld door de verwachtingen van de klanten, die ook verwachten dat bedrijven altijd klaarstaan voor hen. En het liefst dan nog via hun favoriet kanaal. Wilt een klant graag via telefoon geholpen worden? Of zijn we onderweg in de auto en kunnen ze niet praten, en sturen ze liever een mail? Als bedrijf moet je hier natuurlijk zo goed mogelijk aan aanpassen. Om klanten die het druk hebben en niet altijd meteen kunnen antwoorden via instant berichten, zijn er dan weer kanalen zoals Facebook Messenger.
Dit is natuurlijk niet verwonderlijk, als we daarnaast de trend waarnemen dat bedrijven steeds meer klantgericht worden. Niet enkel in hun klantenservice en ontwikkeling van nieuwe producten, maar als bedrijf in z’n geheel. De klant en zijn ervaring staat centraal, en is dus ook een van de belangrijkste motivaties voor de digitalisatie binnen een bedrijf.