Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 4 min read

Drie uitstekende voorbeelden van kennismanagement om je te inspireren!

Door Douglas da Silva

Laatst gewijzigd 15 april 2021

Welk bedrijf wil zijn publiek nou geen praktische, dynamische en efficiënte zelfhulp bieden?

De voorbeelden van kennismanagement die we in deze post bespreken, onderstrepen het idee van deze strategie, namelijk: De kennis van een bedrijf bijeen brengen en op zo‘n duidelijke manier presenteren, dat cliënten met deze informatie zelf hun problemen kunnen oplossen.

Dit is een goed uitgangspunt, omdat de meeste consumenten hun problemen zelf willen oplossen hoewel het natuurlijk kan gebeuren dat ze daarvoor niet de nodige kennis hebben.

Daarom hebben we drie van onze favoriete voorbeelden van kennismanagement en typen kennisbanken die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf, op een rijtje gezet.

Kennismanagement: het belang ervan en voorbeelden

Je kunt de beste zelfhulpmiddelen ter beschikking stellen, maar als je cliënten (of medewerkers) niet weten waar ze ze kunnen vinden, zal dan niet van veel nut zijn.

Het gemakkelijk toegankelijk maken van deze inhoud, met een efficiënt kennismanagement, kan een enorm strategisch voordeel voor je bedrijf zijn, of het nou gaat om kleine en middelgrote bedrijven of multinationals.

Zoals ze in kookprogramma‘s zeggen: de presentatie van het gerecht is immers cruciaal!

Ontwerp en gebruikerservaring zijn geen modegrillen, maar nuttige troeven om kennis beschikbaar te stellen voor je publiek.

De manier waarop je cliënten omgaan met de hulpmiddelen van je merk, geeft hen een indruk van je bedrijf en van de service die je levert – als navigatie op je website bijvoorbeeld verwarrend is, kan dat je klanten behoorlijk frustreren.

Wie door jouw pagina’s bladert, wil een slimme en eenvoudige organisatie en gemakkelijke navigatie.

Dus “schotel” hun je inhoud zo duidelijk mogelijk voor met een flinke portie kennismanagement! Laat je inspireren door de voorbeelden hieronder om te weten hoe dat moet.

1. Evernote

Evernote staat aan de top van onze lijst van belangrijkste kennismanagers vanwege de elegante eenvoud van hun opzet.

Om te beginnen is hun zoekbalk duidelijk zichtbaar. Cliënten kunnen gemakkelijk zoeken voor hun specifieke problemen in plaats van door een eindeloos doolhof van bronnen te dolen.

Het Evernote Help Center biedt ook een lijst met de belangrijkste artikelen, evenals de optie om andere hulpbronnen te raadplegen, indien nodig.

Bekijk hoe dit kennismanagement er in de praktijk uitziet:

2. Canva

Het kennismanagement van Canva vergemakkelijkt de toegang tot basisinformatie over de eerste te nemen stappen of de oplossing van problemen.

Maar ze bieden ook iets unieks: ze stimuleren innovatie door cliënten zelf met suggesties voor oplossingen te laten komen.

Canva is van mening dat de interactie van de cliënten met zijn product en website een van de grootste redenen van zijn succes is. Dit contact levert namelijk een enorme hoeveelheid waardevolle informatie op die gebruikt kan worden om producten te ontwikkelen en te verbeteren.

Door cliënten een stem te geven, kan het bedrijf van zijn klanten leren en zijn algehele bedrijfsproces verbeteren.

Bovendien biedt het kennismanagement van Canva een zijbalk vol informatie met simpele titels en goed ontworpen organisatiemethoden, gericht op het maken van ontwerpen, en basisinformatie over Canva-accounts en het zakelijk gebruik ervan.

3. Instacart

Het derde voorbeeld van kennismanagement is dat van Instacart omdat het gemakkelijk is in te voeren, zelfs door hen die geen kennis hebben van technologie.

Het bedrijf biedt een opvallende zoekbalk en eenvoudige afbeeldingen met de meest gestelde vragen van cliënten, hoe Instacart werkt, de prijzen, bestelgegevens en de nieuwe beschikbare producten.

Het Instacart Help Center heeft de informatie goed georganiseerd in eenvoudige categorieën waardoor cliënten gemakkelijk hun antwoorden en oplossingen kunnen vinden.

Hoe kennismanagement eruit ziet is essentieel

Alle drie de voorbeelden van kennismanagement die we hebben beschreven zijn gemaakt volgens het aanbevolen ontwerp van kennisbanken.

Het gebruik van een laagdrempelige zoekbalk, artikelen met korte en eenvoudige titels en een duidelijk proces wanneer meer hulp geboden is, geeft deze bedrijven een organisatorisch voordeel.

Dit zijn werkwijzen die het navolgen waard zijn, omdat bedrijven goede resultaten hebben dankzij het feit dat cliënten, met gebruikmaking van technologie, zelf hun problemen kunnen oplossen.

Volgens Gartner kunnen organisaties met goede kennismanagementsystemen de totale kosten voor het bieden van ondersteuning en service terugbrengen met 25%.

Bovendien bracht 94% van de gebruikers van Zendesk Guide hun kosten voor het bieden van service terug met 50% of meer.

Op een onbekende site navigeren is soms best onwennig, maar als kennismanagement op een elegante en eenvoudige manier wordt gepresenteerd, kan dat het leven van je cliënten vergemakkelijken (en ook dat van medewerkers), vooral als zij al op zoek zijn naar oplossingen.

Een ingewikkeld Help Center doet meer kwaad dan goed. Onthoud daarom: Hou het eenvoudig!

Als je wat hulp nodig hebt, kun je rekenen op Zendesk Guide, een zelfhulpsysteem en kennisbank die medewerkers en cliënten helpt. Ontdek!

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Vul je kennis aan met de Knowledge Capture-app

Een supportoperatie in de 21e eeuw kan niet zonder een uitgebreide kennisbank. Het implementeren daarvan is slechts de eerste stap, daarna komt het onderhoud.

Artikel
11 min read

Ticketescalatie: Wat het is en hoe ga je ermee om?

Ontdek hoe ticketescalatie werkt en waarom een gedegen escalatieproces belangrijk is voor je bedrijf.

Artikel
7 min read

De 8 beste modellen voor verandermanagement: Een guide ter vergelijking

De 8 beste modellen voor verandermanagement en de definities van verandermanagement

Artikel
11 min read

Op vaardigheden gebaseerde routering: Definitie, proces en best practices

Gebruik op vaardigheden gebaseerde routering om de ticketafhandeling te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat klanten met een agent spreken die het beste in staat is hun problemen op te lossen. Dit verhoogt de klanttevredenheid en zorgt voor een prettigere klantervaring (CX).