Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 2 min read

Sociale media als klantenservicetool

Door Stefanie Sybens, Content & Social Specialist

Laatst gewijzigd 20 september 2019

Research toont dat 40 tot 60 procent van kleine en middelgrote bedrijven een omnichannel aanpak verkiezen mbt klantervaring

Ongeacht de grootte van jouw bedrijf, een optimale klantervaring bieden zou een prioriteit moeten zijn voor een bedrijf dat wil groeien. Denk maar aan het Nederlandse Swapfiets die in 2015 als startup startte met 3500 klanten en in 2019 hun klantenbestand zag stijgen tot maar liefst 150 000 klanten. Wat bijzonder is, is dat bij Swapfiets nu maar liefst 30% van klantcontact via WhatsApp verloopt waardoor zij zich onderscheiden van traditionele bedrijven die sociale media vaak als een laatste contactmethode gebruiken.

“Je kunt je voorstellen dat we dolblij waren toen Zendesk ons selecteerde om als eerste Nederlandse klant de Whatsapp-integratie met Zendesk te testen. 30% van ons klantcontact verloopt namelijk via Whatsapp. Dankzij Zendesk werkt dit perfect” – Peter Voor de Wind (Global Customer Service Manager, Swapfiets)

Overbrug klantverwachtingen door online gesprekken

In ons 2019 Benchmark rapport zie je dat klanten alsmaar meer een hogere klantverwachting hebben. Een manier om aan deze verwachtingen te voldoen is een omnichannel aanpak, zoals sociale media, maar niet alle bedrijven hebben deze tool alreeds geïntegreerd in hun klantenservice. Deze ommekeer wordt bevestigd in het rapport waar middelgrote bedrijven sneller in staat zijn hun kanalen uit te breiden vanaf dat ze Zendesk gebruiken. Het gebruik van sociale media en live-kanalen zorgt ervoor dat zij in realtime aanwezig kunnen zijn en klanten de beste ervaring kunnen bieden.

Kleine ondernemingen passen zich dan weer sneller aan aan hun doelpubliek. Ze doen doelgericht research en passen hun kanalen aan aan wat hun klanten willen. Uit het onderzoek van Zendesk blijkt dat telefoon en e-mail voor klanten nog altijd de populairste kanalen zijn maar jongere klanten gebruiken liever selfservice, chatsessies en sociale media. We zien dezelfde trend bij Swapfiets waar benadrukt wordt dat klanten liever het antwoord zelf zoeken via een FAQ pagina of zelfs een chatbot die support kan bieden.

De overschakeling naar een live-kanaal

Swapfiets gaf toe in 2017 gebruik te maken van een gedecentraliseerde klantenservice. Er was een overvloed aan data maar niet gecentraliseerd dus geen opmerkbare inzichten. Bovendien hadden verschillende support agenten ook niet de mogelijkheid om de geschiedenis van de klant te bekijken wat tot een negatieve klantervaring leidt. Klanten willen hun verhaal niet iedere keer opnieuw vertellen dus Swapfiets maakte al snel de omkeer naar WhatsApp aangezien dit kanaal het meest populair is in de Nederlandse markt.


Source: Statistia, 2019.

Welk kanaal je klanten ook verkiezen, het is belangrijk om in de gaten te houden waar je klanten zich bevinden en hoe jij hen de best mogelijke ervaring kan geven. Dit zorgt bovendien ook voor een verminderde werklast voor agenten. Als je hulp nodig hebt om jouw metrics te bekijken, zoals klanttevredenheid, data over ticket backlogs en interacties op sociale media, dan kan je met Explore, de analyse- en rapportage tool van Zendesk al je data centraliseren.

Tip: kom je graag te weten hoe Swapfiets de integratie van Zendesk met WhatsApp maakte en zich toespitste op selfservice? Bekijk dan hier onze on-demand webinar!

Verwante verhalen

Artikel
6 min read

Wat zijn klantcontactpunten? Voorbeelden en hoe je ze kunt herkennen

Klantcontactpunten bepalen hoe consumenten je merk zien. Daarom is het in kaart brengen van het traject van de klantcontactpunten zo belangrijk voor je bedrijf en je klanten.

Artikel
15 min read

Acht normen voor klantenservice om je bedrijf te verbeteren

Klantenservice is een belangrijke onderscheidende factor in het huidige concurrerende bedrijfsleven. Stel normen voor je klantenservice en werk ze regelmatig bij om je publiek tevreden te stellen en merkloyaliteit te stimuleren.

Artikel
13 min read

30 vragen over klantbegeleiding die je elke sollicitant moet stellen

Om het team van je dromen samen te stellen kun je de volgende vragen over klantbegeleiding gebruiken.

Artikel
14 min read

Hoe om te gaan met boze klanten: 17 tips, sjablonen en voorbeelden

Weet je niet wat je moet zeggen om een boze klant te kalmeren? Zo ga je om met een geïrriteerde klant en verminder je de spanningen tussen verschillende kanalen.