Artikel • 20 min read
7 sales pitches die wérken (+ templates voor hoe je ze zelf schrijft)
Zo schrijf je een salespitch: de basics Voorbeelden en templates voor salespitches in 2021 en daarna
Door Josh Bean , Hoofd van Marketing
Laatst gewijzigd 14 juli 2022
Fotografie door Olivier Charland
Ontdek aan de hand van deze voorbeelden en templates van experts hoe je een overtuigende salespitch schrijft. Een salespitch is “een praatje of een manier van praten met de bedoeling iemand te verleiden om tot aankoop over te gaan.” Alleen: niemand houdt ervan iets aangesmeerd te krijgen. Onze hersenen zijn erop gemaakt om commerciële berichten af te wijzen. Een salespitch moet er dus niet op gericht zijn een prospect over te halen iets te kopen. Gebruik je salespitch in plaats daarvan om prospects te overtuigen de volgende stap in het verkooptraject te zetten.
Voorbeelden van salespitches
- Adam Goldstein en zijn pitch van twee zinnen
- De elevatorpitch van G2Crowd
- De telefonische pitch van Mark Cuban
- De e-mailpitch van Ryan Robinson
- De social media-pitch van FollowUp
- De salespresentatie van Scrub Daddy
- De follow-up pitch van MailBox Validator
Wat is een salespitch?
Een salespitch is een boodschap of script bedoeld om je doelgroep tot een bepaalde handeling aan te zetten, zoals het maken van een afspraak of het aanvragen van een demo. Een pitch kan formeel of informeel van klank zijn. Je kunt ’m opschrijven of mondeling delen. Je salespitch zet je de toon voor het verdere contact met de klant. Een goede salespitch is kort maar krachtig, en waardevol voor de doelgroep. Gebruik het om een gesprek te beginnen, niet om iets te verkopen. Er zijn verschillende soorten pitches:
Oneliners
Elevatorpitches
Telefonische pitches
E-mailpitches
Social media-pitches
Salespresentaties
Follow-up pitches
Je kunt voor één potentiële klant een combinatie van verschillende soorten pitches gebruiken. Begin bijvoorbeeld met een elevatorpitch tijdens een congres, stuur vervolgens een e-mailpitch naar je prospect en sluit af met een uitgebreide presentatie.
7 voorbeelden van goede salespitches
We hebben zeven inspirerende voorbeelden voor je op een rij gezet, die je hopelijk inspireren om een krachtige salespitch op te stellen. Deze voorbeelden behandelen een grote verscheidenheid aan pitches, maar bieden lessen die je kunt toepassen voor elke potentiële klant.
Sales pitch voorbeeld #1: Adam Goldstein en zijn pitch van twee zinnen
Kun jij in één of twee zinnen samenvatten wat je aanbiedt? Adam Goldstein wel. Deze CEO en mede-oprichter van Hipmunk, een website voor reisaanbiedingen, had moeite om de financiering voor zijn startup rond te krijgen. Hij benaderde de CEO van United Airlines met deze salespitch van 2 zinnen: Binnen 15 minuten had Goldstein een reactie van de CEO. Hipmunk haalde vervolgens meer dan 55 miljoen dollar op bij investeerders. Leerpunt: je hebt een inspirerende oneliner nodig die je meteen kunt afvuren wanneer er zich een gouden kans voordoet. Denk bijvoorbeeld aan een toevallige ontmoeting op het vliegveld of een koude acquisitie-mail die je op hoop van zegen verstuurt. Zie het als je logline. In de filmwereld staat een logline voor één of twee zinnen die samenvatten waar de film over gaat. Jouw logline moet in één pakkende zin antwoord geven op de volgende vragen:
Waar gaat je presentatie over?
Wat doet je startup of product precies?
Wat is je idee?
De logline van Google is bijvoorbeeld heel simpel: “Google ordent informatie en maakt deze voor de hele wereld beschikbaar.” Het is kort en bondig, en het legt duidelijk uit wat Google doet en welke voordelen het bedrijf biedt. Probeer je logline tot 140 tekens te beperken, zodat je ontvanger ’m meteen begrijpt en kan bepalen of hij of zij meer wil weten.
Sales pitch voorbeeld #2: De elevatorpitch van G2Crowd
G2Crowd is een platform dat softwaregebruikers de mogelijkheid geeft om hun mening over een product rechtstreeks te delen. Dit is hun elevatorpitch:
“G2Crowd is het user voice platform waar gebruikers hun mening kunnen geven over wat ze écht van softwareproduct vinden, in plaats van dat ze de mening van analisten, niet-gebruikers of alleen je meest enthousiaste gebruikers volgen,” aldus de pitch. “Je hoort dus rechtstreeks van de gebruiker en legt contact met mensen die het product daadwerkelijk gebruiken.” Deze pitch is nog geen 20 seconden lang, maar alle sterke punten van G2 worden genoemd en er wordt uitgelegd welk probleem het platform oplost. Leerpunten: Korter is over het algemeen beter. Zo word je gedwongen om je product of dienst in klare taal uit te leggen. Een korte salespitch die snel interesse wekt, blijft prospects langer bij dan een langdradig verhaal over alle functies van je product. Opvallend is dat de pitch ook een belangrijk probleem voor softwaregebruikers adresseert. Stel een elevatorpitch op die je in 20 á 30 seconden kunt geven. Zorg ervoor dat je pitch de volgende vragen beantwoordt: Wat doet je product of dienst precies? Wat is de onderscheidende factor van je product of dienst? Wat is het doel van je product of dienst? Schrijf alles op wat je wilt zeggen. Vermijd jargon en wees specifiek. Stel dat je product of dienst “administratieve pijnpunten wegneemt voor verzekeringsagents”. Zeg in plaats daarvan: “Ons platform voor elektronische handtekeningen vermindert de overweldigende hoeveelheid papier die verzekeringsagents elke dag moeten doorwerken.”
Sales pitch voorbeeld #3: De telefonische pitch van Mark Cuban
In het begin van de jaren 2000 werd miljardair, investeerder en zakenman Mark Cuban de nieuwe eigenaar van basketbalteam Dallas Mavericks. Het team wist maar geen overwinningen te behalen, waardoor de ticketverkoop tegenviel. Daar wilde Cuban wat aan doen. Hij en zijn salesteam besloten om klanten die voorheen een seizoenskaart hadden aangeschaft telefonisch te contacteren. “Met Mark Cuban, de nieuwe eigenaar van de Dallas Mavericks,” zei hij dan. “Ik weet dat je weleens naar een wedstrijd bent geweest. We zouden je graag weer in het stadion zien.” Toen hij begon met deze gesprekken, stuitte Cuban op bezwaren, zoals de teleurstellende uitslagen van het team. Cuban vroeg de eerdere klant dan om terug te denken aan wedstrijden die hij of zij had bijgewoond als kind, toen het nog ging om de ervaring in plaats van om wie er won. Toen het nog om de wedstrijd zelf ging. Om het stadium. Om de popcorn, het samen juichen, de mooie herinneringen aan pap, mam, de buren, een oom of tante, enz. Het was een unieke ervaring die slechts 8 dollar per ticket kostte, en veel meer toegevoegde waarde had dan een bezoekje aan de bioscoop of een restaurant. Deze aanpak wierp vruchten af. De kaartverkoop nam weer toe. Cuban heeft de Mavericks voor 280 miljoen dollar gekocht. De waarde van het team wordt nu op 2,4 miljard dollar geschat. Leerpunt: Bespreek tijdens een telefonische pitch voordelen in plaats van functies. Cuban had het niet over goede zitplekken, toptalent en de eersteklas popcorn. In plaats daarvan speelde hij in op een speciale ervaring voor het hele gezin, want hij en zijn team wisten dat het voormalige seizoenskaarthouders juist dáár om ging. Schrijf een script voor je telefonische pitch. Benoem de specifieke voordelen van je product of dienst waarvan de ander kan profiteren. Stel, je werkt bij een B2B-bedrijf dat salestrainingen verkoopt. In plaats van een opsomming te geven van alle lessen die je aanbiedt, kun je beter uitleggen hoe jouw training vertegenwoordigers helpt meer vertrouwen te krijgen in het maken van cold calls en schrijven van e-mails. Benoem ook niet alleen de goed eigenschappen van je product. Cuban gaf bijvoorbeeld toe dat hij niet wist of het team beter zou gaan spelen. Als je eerlijk bent over de nadelen, zijn mensen sneller geneigd je te geloven. Sterker nog: je verkoopt meer als je producten gemiddeld 4,5 sterren krijgen dan wanneer klanten je een perfecte score geven. Geef aan wat je product of dienst niet kan, maar vertel ook hoe jij je van je concurrenten onderscheidt.
Sales pitch voorbeeld #4: De e-mailpitch van Ryan Robinson
Ryan Robinson, een consultant voor contentmarketing, neemt vaak contact op met bedrijven om zijn diensten aan te bieden. En altijd zoekt hij, voordat hij met zijn pitch begint, naar iets waardevols dat hij aan de potentiële klant kan weggeven, bijvoorbeeld door iets op Twitter te delen. In zijn pitch vertelt hij vervolgens wat hij voor de klant heeft gedaan. De volgende e-mail leverde Robinson $10.000 aan vaste inkomsten per maand op: Leerpunt: Je e-mails moeten de klant echt toegevoegde waarde bieden, aldus Robinson. Informatie over wie hij is en wat hij precies doet, komt pas in de derde alinea. Vervolgens suggereert hij een kennismakingsgesprek en licht hij zijn pitch nader toe. Oren Klaff, auteur van Pitch Anything: An Innovative Method for Presenting, Persuading, and Winning the Deal, gaat verder op dit idee: “Het is van cruciaal belang dat je ervoor zorgt dat je boodschap aan twee doelstellingen voldoet:
Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je boodschap geen alarmbellen oproept. En ten tweede moet je ervoor zorgen dat het wordt herkend als iets positiefs, onverwachts en ongewoons – een aangename verrassing.” Je e-mailpitch moet in een overvolle inbox weten op te vallen. Voeg daarom een artikel of hulpbron toe waarmee je een probleem voor je potentiële klant oplost. Stel, je leest op de website van je prospect dat diegene een virtueel salesteam aan het samenstellen is. En stel: jij werkt bij een HR-organisatie. Dan kun je bijvoorbeeld een e-book meesturen vol informatie over het inwerken van virtuele medewerkers. Pas daarna vraag je een gesprek aan.
Sales pitch voorbeeld #5: De social media-pitch van FollowUp
FollowUp vertelt hoe een collega, Dipti Parmar, een pitch hield voor experts en influencers. Ze vertelde het over haar ultieme gids over contentmarketing voor SaaS. Vóór de pitch nam ze Twitter- en LinkedIn-profielen van haar publiek door om haar boodschap te personaliseren. Laten we eens naar het volgende voorbeeld kijken van een profiel van een contentmarketingstrateeg: Karen Guglielmo moet duidelijk zorgvuldig haar dag en projecten inplannen, want dit lezen we in haar LinkedIn-beschrijving: “Of het nu om chaos op de werkvloer of chaos aan het thuisfront gaat, het is mijn passie om complexe zaken te vereenvoudigen.” Parmar verwerkte deze informatie in haar pitch aan Guglielmo: Parmar personaliseert haar e-mail door een gids over contentmarketing voor SaaS bij te voegen, tjokvol praktische tips en inspiratie. Deze kunnen Guglielmo helpen haar contenttaken gemakkelijker uit te voeren. Leerpunt: Neem het Twitter- en LinkedIn-profiel van je potentiële klant door en gebruik deze informatie om je pitch te personaliseren. Neem 10 á 20 minuten de tijd om waardevolle informatie over je klant te vinden. Vervolgens kun je contact opnemen via social media, bijvoorbeeld via InMail. Begin net zoals Parmar met een persoonlijke aanknopingspunt, en sla een brug tussen wat jij aanbiedt en wat je prospect nodig heeft. Stuur een aantal van dit soort berichten om vertrouwen op te bouwen. Pas daarna stuur je aan op een afspraak.
Sales pitch voorbeeld #6: De salespresentatie van Scrub Daddy
Een pitch in de vorm van een salespresentatie gaat doorgaans meer de diepte in dan de andere voorbeelden die we tot nu toe hebben besproken. De salespresentatie van Aaron Krause, in seizoen 4 van Shark Tank, is de moeite van het bestuderen waard.
Met zijn blije spons wist hij Shark-investeerder Lori Greiner aan zich te binden, voor een aandeel van 20% in het bedrijf. Uiteindelijk leverde dat meer dan 50 miljoen dollar aan sales op. Leerpunt: Voeg in het oog springende beelden toe aan je salespresentatie. In het voorbeeld hierboven is niet alleen het logo van Scrub Daddy goed zichtbaar, maar laat Aaron Krause ook zien hoe de Scrub Daddy hardnekkige vlekken aanpakt. Krause laat in het kort zien hoe het product een oplossing vormt voor een veelvoorkomend huishoudelijk probleem. Deze aanpak volgt de welbekende formule: “Show, don’t tell.” Het toevoegen van afbeeldingen zoals deze salesdecks maakt het gemakkelijker om je verhaal over je product of dienst te vertellen. Met grafieken, tabellen en statistieken maak je je verhaal interessanter voor prospects om naar te luisteren.
Sales pitch voorbeeld #7: De follow-up pitch van MailBox Validator
Een follow-up pitch kan een telefoongesprek, e-mail of zelfs een bericht via social media zijn. Deze follow-up pitch van Mailbox Validator werd verstuurd na een ontmoeting tijdens een evenement: In de e-mail wordt benadrukt waar de twee elkaar hebben ontmoet en wordt verwezen naar hun gesprek. Pas in de derde alinea noemt de afzender, Janet, Jims probleem en geeft ze aan dat ze misschien wel een oplossing heeft. Vervolgens vraagt ze om een afspraak. Leerpunt: Denk eraan: het doel van het salespitch is de prospect naar de volgende stap te leiden (bv. een gesprek of een afspraak). Janet heeft een duidelijke CTA aan het eind van haar pitch: een telefoongesprek. Ze noemt een tijdstip en legt de bal vervolgens bij Jim. In je follow-up e-mail kun je, wanneer je het vertrouwen van de klant hebt gewonnen, specifieke data en tijdstippen voor een vervolggesprek voorstellen. Vraag niet simpelweg: “Zullen we afspreken?” Zet de ontvanger aan tot actie.
Hoe schrijf je een salespitch?
Wat de situatie van de prospect ook is, het volgende kader werkt voor elke pitch:
Probleem
Begin met het probleem waarvoor je publiek een oplossing zoekt. Onderbouw je beweringen met data en cijfers: “Verzekeringsmaatschappijen maakten de afgelopen vijf jaar 45% meer gebruik van technologie, wat invloed heeft op de werkwijze van kleinere maatschappijen”.Oplossing
Beschrijf wat er nodig is om de uitdaging van de klant te overwinnen.Waardepropositie
Wat kan je product of dienst de prospect bieden? Noem niet alleen functies, maar juist ook de voordelen.Feiten en cijfers
Gebruik social proof, klantverhalen en harde cijfers om te laten zien hoe jouw product of dienst soortgelijke bedrijven heeft geholpen.Een boeiende vraag/CTA
Stuur aan op een gesprek door een vraag te stellen. Leid de ontvanger vervolgens naar de volgende stap van het verkooptraject met een duidelijke call-to-action, zoals: “Kun je me laten weten of je interesse hebt? Laten we dan van de week even bellen”.
Deze lijst is geen checklist. Zie het eerder als een kader aan de hand waarvan jij je verhaal kunt schrijven. Gebruik dit kader om je pitch een natuurlijk, overtuigend verhaal te maken.
Stappenplan: zo schrijf je een goede salespitch
Onze hersenen verzetten zich tegen verkooppraatjes, maar ze zijn erg ontvankelijk voor verhalen. Of het contact nu persoonlijk, per e-mail of telefonisch verloopt, je doet er goed aan om je pitch in een interessant verhaal te verpakken, zodat je interesse wekt bij je prospect.
1. Neem op het juiste moment contact op met de juiste persoon
Een geslaagde pitch is een kwestie van timing, aldus Courtney Gupta, Customer Experience Enthusiast en voormalig SMB Account Executive bij Zendesk. “Hoe geweldig je salespitch ook is, het uiteindelijke slagen ervan hangt af van de timing,” legt ze uit. “Soms wil een potentiële klant wel het gesprek aangaan, maar is deze niet van plan om van leverancier te wisselen of zit hij of zij midden in een andere deal. Noteer dan wanneer het een beter moment is om contact op te nemen.”
“Hoe geweldig je salespitch ook is, het uiteindelijke slagen ervan hangt af van de timing.”
Gupta legt ook uit dat het van cruciaal belang is dat je de juiste persoon te pakken krijgt. “Sommige vertegenwoordigers gaan bijvoorbeeld eerst in gesprek met iemand in een lagere managementfunctie, omdat dat dit gemakkelijker lijkt, maar deze persoon heeft niet altijd koopkracht. De persoon die zijn of haar handtekening op het contract zet (doorgaans een vicepresident of hoger) is degene die je moet hebben.”
2. Zet je prospect centraal in je salesverhaal
De volgende stap in het leveren van een effectieve salespitch is het uitwerken van je verhaal. De prospect is de held van je verhaal: hij of zij heeft een probleem dat overwonnen moet worden. Jouw product is de sidekick die hen daarbij helpt. Jouw taak als vertegenwoordiger is om het verband te leggen tussen jouw product en “ze leefden nog lang en gelukkig.” Zet je waardepropositie, klantervaringen en harde cijfers in om je verhaal te onderbouwen. Wees creatief! Troops, een platform voor salescommunicatie, heeft een kaartenspel ontwikkeld voor storytelling in sales. Deze helpen salesvertegenwoordigers snel het juiste verhaal samen te stellen. Andere bedrijven schrijven uitgebreide profielen van salespersona’s om hun vertegenwoordigers bekend te maken met verschillende soorten verhalen. Hoe je het ook aanpakt, zorg ervoor dat je salespitch altijd om het eindresultaat draait. “Bedenk voordat je je pitch maakt eerst wat de ander heeft aan jullie samenwerking,” zegt Gupta. “Als er bijvoorbeeld een promotie in het verschiet ligt, ga dan na hoe je de klant kunt helpen daar naartoe te werken, of hoe je hem of haar kunt helpen een goede presentatie op te stellen voor de CEO. Probeer erachter te komen wat er voor de ander op het spel staat en wat hij of zij aan jouw product of dienst heeft. Dit is de kern van elke salespitch.”
“Bedenk voordat je aan het schrijven slaat wat de ander in de toekomst aan een samenwerking heeft.”
3. Breng de behoeften van je klant in kaart en bied een persoonlijke oplossing
Je kunt pas een passend verhaal vertellen wanneer je je klant kent. Zakelijke klanten verwachten dat salesvertegenwoordigers de tijd hebben genomen om hun bedrijf te leren kennen, maar dit wordt in de praktijk vaak niet waargemaakt. De meeste klanten zijn er niet van overtuigd dat salesvertegenwoordigers de problemen van hun bedrijf begrijpen (of dat ze er een oplossing voor hebben). Tijdens je eerste salespitch moet je daarom laten zien dat je je hebt verdiept in het bedrijf, de branche en het probleem. Bij de meeste salespitches heb je vooraf voldoende tijd om je prospect te leren kennen. Zelfs als je maar 15 minuten onderzoek doet via Google News en LinkedIn zul je zien dat je prospect meer vertrouwen in je heeft. Elevatorpitches werken net wat anders, omdat je van tevoren nooit weet met wie je gaat spreken. Volg in dit scenario hetzelfde principe van de klant centraal zetten in je verhaal. Pitch je bedrijf dus niet als “ACME Inc. is ’s werelds beste leverancier van valstrikken waarmee je Roadrunner kunt vangen.” Maar doe het zo: “ACME Inc. geeft ambitieuze coyotes alle tools die ze nodig hebben om hun Roadrunner-probleem op te lossen.” Vervolgens stel je vragen en luister je actief naar de antwoorden, zodat je het gesprek kunt sturen naar de unieke behoeften van je prospect. “Een goede salespitch koppelt de handeling die je de prospect wilt laten uitvoeren met de voordelen voor de klant en het bedrijf,” vertelt Gupta. “Jij wil iets van je (potentiële) klant, maar wat heeft hij of zij aan een samenwerking met jou en je bedrijf? Er moet voor je prospect ook veel te winnen zijn.”
“Een goede salespitch koppelt de handeling die je de prospect wilt laten uitvoeren met de voordelen voor de klant en het bedrijf.”
4. Begin je e-mailpitch met een sterke onderwerpregel
Als je een pitch per e-mail verstuurt, behandel de onderwerpregel dan als de eerste zin van je salesverhaal. Het is een voorproefje van je gehele salespitch. Een pakkende onderwerpregel spreekt de ontvanger persoonlijk aan en maakt duidelijk waarom jouw e-mail de moeite waard is om te openen. We hebben salesmails van 15 SaaS-bedrijven geanalyseerd en de effectiefste strategieën voor een sterke onderwerpregel in kaart gebracht. Twee principes werden door elk bedrijf gehanteerd:
- Houd het persoonlijk door de lezer bij de voornaam aan te spreken en “je/jij” te zeggen. Generieke onderwerpregels worden gemakkelijk genegeerd en belanden vaak in de prullenbak.
- Neem je prospect mee in je verhaal door iets waardevols te bieden. Stel een vraag die laat zien dat je bekend bent met hun branche. Voeg er pakkende statistieken aan toe. Doe onderzoek en haal een persoonlijk pijnpunt aan. Doe een informatieve (of controversiële) uitspraak.
Relevante onderwerpregels bedenken voor je prospects is een kwestie van oefenen. Voer regelmatig A/B-tests uit op je e-mails, zodat je kunt zien wat wel werkt en wat niet.
5. Houd het kort maar krachtig
Klanten zijn niet bezig met jouw product; ze zijn bezig met hun problemen. Als je tijdens een salesgesprek vooral zelf aan het woord bent, geef je je prospect niet het gevoel dat je om zijn of haar problemen geeft. Houd je salespitch dus kort, zodat je voldoende ruimte overhoudt om te luisteren en vragen te stellen. Een korte pitch dwingt je bovendien om je waardepropositie zo scherp mogelijk te maken. En een kort tijdslimiet zorgt er ook voor dat je niet eindeloos uitwijdt over irrelevante functies.
6. Wees creatief
Denk voorbij de standaard salesmail of cold call – er zijn tal van creatieve manieren om je salespitch aan te pakken en te verbeteren. “Leveren je e-mails geen resultaat op? Stuur dan eens een geschenk.” oppert Gupta. “Met een bedrijfsgeschenk geef je je merk een gezicht. Prospects onthouden je en hebben een positieve associatie met je merk, wat er voor zorgt dat ze sneller willen afspreken. Ook als de timing de eerste keer niet helemaal juist was, blijft dat fijne gevoel ze bij – ook in de toekomst.” Gupta raadt de volgende bedrijfsgeschenken aan:
Bedrijfsswag
Waterflessen
Populaire technologie, zoals luidsprekers
Goodieboxes
“Leveren je e-mails geen resultaat op? Stuur dan eens een geschenk. Met een bedrijfsgeschenk geef je je merk een gezicht.”
De ideale lengte van een salespitch hangt uiteraard af van de vorm, maar met de volgende richtlijnen kom je een heel eind:
- Beperk je elevatorpitch tot maximaal 30 seconden. Oefen je pitch en time jezelf, net zo lang totdat je je boodschap in een halve minuut kunt overbrengen. Onthoud: het doel is om je prospect nieuwsgierig te maken, niet om hem of haar iets te verkopen.
- Ga voor e-mails van ongeveer 300 woorden uit. Uit een onderzoek naar koude acquisitie-mails blijkt dat e-mails tussen de 1400 en 1500 tekens (zo’n 300 woorden) veel vaker een reactie krijgen dan e-mails van 100 woorden of minder.
- Houd je cold calls onder de 8 minuten. Chorus, een platform voor gespreksdata, heeft ontdekt dat de 7,5 minuten de gemiddelde lengte is van een cold call die converteert.
- Ga bij salespresentaties uit van ongeveer 18 minuten. Pas voor je salespresentaties het TED Talk-principe toe. TED Talks duren maximaal 18 minuten, omdat uit data blijkt dat je doelgroep na 18 minuten zijn aandacht begint te verliezen. Daarna neemt je publiek geen informatie meer op. De aandacht verslapt, luisteraars haken af en het wordt veel lastiger om een “ja” te krijgen.
Klinken deze beperkingen als een te grote uitdaging? Het ligt waarschijnlijk niet aan je verkooptalent, maar aan je begrip van de meerwaarde van je product. Zodra je precies weet welke voordelen je product biedt, wordt het een stuk eenvoudiger om kort maar krachtig je verhaal te doen. Begin met het aanscherpen van je positioneringsstatement.
Templates voor salespitches
Ben je geïnspireerd? Zet die energie meteen om in iets productiefs! Met deze e-mailtemplates van onze salesexperts bij Zendesk kun je meteen aan de slag.
7 templates voor koude acquisitie-mails die reacties trekken
De eerste reactie op je e-mail is vaak de lastigste, zeker bij koud contact. Met deze templates kun je je pitch perfect afstemmen op de situatie van je prospect.
12 e-mailstemplates voor elke fase van je salespipeline
Misschien denk je dat een salespitch alleen is bedoeld als opstapje naar de volgende fase van je verkooptraject. Maar feitelijk blijf je je product pitchen totdat de deal rond is. Met deze collectie e-mailtemplates kun je je salespitch afstemmen op elke fase van het verkooptraject, van het eerste contact tot het tekenen van het contract.
10 templates voor follow-up e-mails voor betere sales
Je hebt de elevatorpitch, cold call of salespresentatie perfect aangepakt. Maar juist wat je daarná doet, bepaalt je succes. Steek niet al je moeite in een fantastische salespitch om vervolgens een generieke follow-up e-mail te sturen. Stem je middelen op de klant af, (bijvoorbeeld in de vorm van een salesvideo, en maak het persoonlijk. Zo voeg je waarde toe. Met deze templates schrijf je een follow-up e-mail die het gesprek gaande houdt.
De complete handleiding voor salesmails (die écht werken)
Gebruik deze voorbeelden van goede salespitches om er zelf één te schrijven
Het doel van een salespitch is om je product of dienst zo te presenteren dat je publiek meer wil weten. Neem de strategieën uit deze voorbeelden mee in je eigen salespitches. Zo heeft je salespitch altijd een overtuigende boodschap, ongeacht de gelegenheid. Wil je meer tijd doorbrengen met onderzoek doen naar je leads en de perfecte pitch opstellen? Ontdek hoe je met de Zendesk Sales Suite minder tijd kwijt bent aan onbelangrijke zaken, zodat jij je kunt richten op het werk dat er toe doet.