Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 4 min read

Pop-upwinkels brengen het beste van twee werelden naar omnichannel-retail

Ontdek hoe pop-upwinkels retailers kunnen helpen boeiende, betekenisvolle klantervaringen te bieden en diepere klantrelaties op te bouwen.

Door Lilia Krauser, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 13 juli 2022

We associëren de zomer vaak met de sportevenementen waarvan we kunnen genieten. Of het nu gaat om tennis op Wimbledon, de Gemenebestspelen of het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen 2022. Maar de grootste competitie vindt dit jaar plaats in de retail. We zitten midden in een tijd van gastekorten, stijgende energieprijzen en inflatie. Dat betekent ook de moeilijkste retailmarkt die we binnen een generatie hebben gezien. Winkels gaan verder dan ooit om terughoudende consumenten voor zich te winnen.

Hoe moeten retailers dan succes boeken als de toeleveringsketens beperkter zijn dan ooit tevoren en de stijgende kosten van levensonderhoud ieders budget onder druk zetten? Het antwoord is door niet op te geven. Als consumenten deze zomer selectief zijn in de manier waarop ze winkels kiezen, laten we dan creatieve manieren vinden om ze te bereiken. Dat is waar pop-upwinkels hun intrede doen. Deze tijdelijke verkooppunten verschijnen plotseling in de winkelstraat of op andere geschikte locaties en combineren een gevoel van plezier en spontaniteit met opvallende promoties en retaildisplays. Ze vormen een belevenis.

En ze werken. Uit een recent onderzoek van Google bleek dat van de merken die met pop-upwinkels hadden geëxperimenteerd, 46% een toename van de omzet, een 51% grotere marktzichtbaarheid, een 66% grotere merkbekendheid en een piek van 46% in betrokkenheid op sociale media meldde.

Hoe ga je dan aan de slag met pop-up-retailervaringen?

Mensen houden van mooie ervaringen, dus geef ze er een

Het maakt niet uit wat Kevin Costner zei. Als je het alleen maar opbouwt, komen ze niet. Je moet er iets moois van maken. Je moet er een ervaring van maken. En die moet gedenkwaardig zijn. Neem bijvoorbeeld de Britse online bloemisterij Bloom and Wild. Die maakte onlangs zijn eerste uitstapje naar de winkelstraat en opende pop-upwinkels in Londen, Bristol en Edinburgh.

Elke winkel had een brede selectie kleurrijke, mooie en opvallende planten en bloemen. En sommige voor de prijs van slechts £2. En in elke winkel was een team van experts aanwezig met wie de klanten konden praten over alles, van plantenverzorging tot het kiezen van het perfecte bloemenarrangement. Klanten konden zo een voorproefje krijgen van de nieuwe boeketten, die snel op de abonnementsservice van de retailer beschikbaar zouden zijn. En er was een kans om een jaar aan bloemen te winnen.

Dit was een schoolvoorbeeld van hoe je pop-ups goed kunt uitvoeren. Een combinatie van goede persoonlijke interacties in een omgeving die het merk tot leven brengt, fantastische promoties en een meeslepende klantervaring. In een recente enquête van Zendesk zei 75% van de mensen dat ze meer zouden uitgeven na een goede klantervaring. Dus laten we ze er een geven.

Ga voor omnichannel: verbind de online en de offline ruimte

Moe om te horen dat e-commerce de toekomst is? Vrees niet. Dat gaan we je niet vertellen. Althans niet alleen. De toekomst is namelijk omnichannel. Uit een recent onderzoek in de VS blijkt dat omnichannel-klanten 20% meer uitgeven dan single channel-klanten.

Om omnichannel op de juiste manier te realiseren, moet je ervoor zorgen dat online en offline ruimtes naadloos samenwerken. Dit kan inhouden dat verkoopmedewerkers op elk moment van de customer journey beschikbaar zijn, net als online, door technologie zoals chatbots, of dat producten online besteld en in een pop-upwinkel opgehaald kunnen worden.

Hoe spannend de show die voor de mensen wordt uitgevoerd ook is, het personeel van de pop-upwinkel moet in directe verbinding staan met je klantervaringsplatforms. De gegevens en inzichten die ze nodig hebben om een uitstekende ervaring te bieden, moeten ze net als andere klantenservicemedewerkers altijd binnen handbereik hebben.

Verwaarloos klantgegevens niet

Pop-upwinkels zijn niet alleen een geweldige manier om je merk naar de echte wereld te brengen. Ze zijn ook fantastisch om nieuwe klanten aan te trekken tot je merk. Maar daarvoor moet je hun gegevens vastleggen en je eerste ontmoeting in de pop-upwinkel gebruiken om een langere termijnrelatie op te bouwen. Zolang je grondig onderzoek uitvoert en de relevante wetgeving inzake gegevensverwerking volgt, kun je de gegevens die je vastlegt, gebruiken om contact te houden, gepersonaliseerde aanbiedingen te verzenden of om je klantenservice aan te passen.

Welke impact dit soort gegevensgestuurde ervaringen kunnen hebben, kan nooit voldoende worden benadrukt. Een groot merk heeft onlangs het aantal bereikbare klanten met 174% verhoogd door enkel de gegevensverzameling in de winkelstraat te verbeteren en die te gebruiken om communicatie te personaliseren.

Voor retailers is het ontwikkelen van pop-upwinkels, als ze dit op de juiste manier doen, een efficiënte manier om een langdurige relatie met hun klanten op te bouwen. Pop-upwinkels bieden leuke, interactieve en naadloze ervaringen en stellen ze in staat om gepersonaliseerde relaties op te bouwen als basis voor toekomstige interacties.

Verwante verhalen

Artikel
3 min read

Nieuwe standaard voor de CX-meting van klantemoties

Denk eens aan je meest recente koopervaring. Kun je je herinneren een product impulsief vanwege enthousiasme…

Artikel
5 min read

De rol van reviewbeheer in het transformeren van klantenservicebeheer

Terwijl bedrijven blijven verbeteren en concurreren in de zeer digitale, verbonden wereld van vandaag de dag,…

Artikel
4 min read

De belangrijkste trends achter de CX-revolutie van fabrikanten

Fabrikanten hebben een optimistische blik bij het voorspellen van hun prestaties voor de komende jaren. Met…

Artikel
6 min read

De nieuwe grens in finserv: waardevole CX met conversationele AI

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in het Altfi-rapport, gezamenlijk gesponsord door Zendesk. Het landschap van klantenservice heeft er…