12 effectieve e-mailtemplates voor sales (+ schrijftips)
Vergroot je kans op succes met deze e-mailtemplates voor sales die elke fase van de pipeline bestrijken, van begin tot eind.
E-mails versturen is voor de meeste verkopers dagelijkse kost. Wist je echter dat maar 9% van alles salesmails wordt geopend? Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je prospects elke dag een stortvloed aan algemene e-mails ontvangen. De meeste verdwijnen gewoon in de prullenbak.
Het is, als je kijkt naar de opbrengst, echter zeer de moeite waard goede acquisitiemails te schrijven — het gemiddelde rendement van salesmails is maar liefst USD 38 per geïnvesteerde dollar. Hoe zorg je er dan voor dat je e-mails opvallen?
Gebruik e-mailsjablonen.
Een e-mailsjabloon klinkt misschien niet als een geweldige manier om op te vallen. Een sjabloon is natuurlijk enorm generiek. Als je sjablonen echter op de juiste manier gebruikt, geef je je salesteam een basis waarmee ze meer gepersonaliseerde inhoud kunnen creëren. Net zoals een power dialer je verkopers een telefonisch voordeel biedt, krijgen ze met e-mailsjablonen een streepje voor in de inbox van hun leads.
Om je hierbij te helpen, hebben we e-mailsjablonen gemaakt voor elke salesfase, van prospecteren tot het sluiten van een deal. Alle sjablonen bevatten opvallende onderwerpregels, aantrekkelijke teksten en mogelijkheden voor personalisatie, zodat je meer klanten kunt aantrekken en behouden. Hieronder vind je 12 van onze meest favoriete sjablonen uit Een schat aan e-mailtemplates voor sales (download het e-book voor nog meer sjablonen). We delen ook onze favoriete tips en trucs, zodat je nog meer succes boekt met je salesmails.
Algemene tips over salesmails
Veel van de best practices die van toepassing zijn op scripts voor cold calling en salesscripts, zijn ook van toepassing op salesmails. Je interacties met leads — telefonisch of per mail — hebben meer succes als de communicatie persoonlijk, duidelijk en klantgericht is. Een hoge mate van engagement bereik je als je bepaalde openingszinnen gebruikt, je salespitch aanpast aan de doelroep, een goede sellsheet gebruikt en een aantrekkelijke call-to-action (CTA) toevoegt.
Meer tips vind je in onze guide over salesmails. Intussen gaan we hier in op de belangrijkste best practice als je e-mailsjablonen gebruik: maatwerk.
E-mailsjablonen aanpassen
Personalisatie is uiteraard essentieel in iedere stap van je salesproces, maar vooral in de eerste fase.
Klanten zijn niet op hun achterhoofd gevallen. Ze weten heus wel dat jij echt niet iedere mail helemaal zelf zit te typen. Je moet echter wel een poging wagen om het er zo uit te laten zien. Al voeg je maar een naam van een persoon of een bedrijf toe aan een mail, dit kan echt wonderen doen.
Hoe weet je of het zin heeft om mails op maat te maken? Door de prestaties van je mails bij te houden.
Gebruik een sales-CRM om automatisch e-mailreacties te versturen en bij te houden via een integratie met een tool als Mailchimp. Gebruik vervolgens automatiseringsintegraties om A/B-tests uit te voeren en te bepalen welke onderwerpregels het beste scoren. Je kunt een sales engagement platform gebruiken om te bepalen of je e-mails worden geopend en hoeveel interactie met prospects dat oplevert.
Als je weet wat werkt en wat niet, kun je je proces aanscherpen om je slagingskans te vergroten.
Voorbeelden sjablonen salesmails
De onderstaande sjablonen zijn gerangschikt op basis van het stadium van de salespipeline dat ze bestrijken.
- De aandacht trekken van een prospect
- De waarde van je product aantonen
- De prijsstelling bespreken
- De deal sluiten met overtuigend taalgebruik
- Klantrelaties voortzetten via e-mail
We hebben een fictieve bedrijfsnaam gebruikt voor iedere e-mail – Better Bookkeeping Software – maar je kunt de sjablonen aanpassen aan jouw bedrijf en de contactpersoon die je benadert.
De aandacht trekken van een prospect
Als je een goede indruk wilt maken op een potentiële klant, moet je direct een goede e-mail sturen. Stuur e-mails die meteen de interesse wekken van de lezer – zorg voor een pakkende onderwerpregel. Maak er een vraag van of noem de voornaam van de prospect om de mail persoonlijk en uitnodigend te maken. Prospecteren is al moeilijk, dus maak het niet nog lastiger door generieke teksten te gebruiken.
Sjabloon koude e-mail
Onderwerpregel: Tijd voor een gesprek?
Beste [Contact First Name],
Je bent lekker bezig met [Prospect’s Business]! Je werkt met allerlei start-ups, dus ik vroeg me af of je hulp nodig hebt met [pain point]? Met tools als Better Bookkeeping Software kun je gemakkelijk betalingsinformatie van klanten bijhouden, zelfs als je onderweg bent.
Heb je deze week misschien 15 minuten de tijd om dit te bespreken?
Alvast bedankt voor je tijd,
[Your Name]
Better Bookkeeping Software, Sales Representative
[Phone number]
Wanneer gebruik je dit: Gebruikt deze sjablonen voor koude salesmails als je e-mailadressen binnenkrijgt via gated content, marketing, enz. Je kunt ze ook gebruiken om leads op te volgen die interesse hebben getoond in je bedrijf. Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan en dat je weet wat de behoeften van het bedrijf zijn – bonuspunten als je aan het eind een link opneemt waarmee je dit bewijst (bijvoorbeeld: “Better Bookkeeping verbetert de efficiëntie van XX Company met revolutionaire software”).
Waarom het werkt: Als je snel reageert op iemand die interesse heeft getoond in je product, laat je zien dat je erbovenop zit en dat je ze wilt helpen. Snelle, beknopte koude e-mails helpen om een contactmoment te creëren en tegelijkertijd oplossingen te introduceren voor de problemen van een prospect. Dit sjabloon kun je ook gebruiken als de prospect niet meer reageert na een kennismakingsgesprek.
Sjabloon introductiemail
Onderwerpregel: Gratis proefperiode boekhoudsoftware
Beste [Contact First Name],
Ik neem even contact met je op naar aanleiding van je vraag op [Social Media Platform] over de beste boekhoudsoftware. Investeren in de juiste boekhoudsoftware is belangrijk voor start-ups zoals die van jou en daarvoor heb je [list out requirement criteria] nodig.
Better Bookkeeping Software biedt een gratis proefversie aan die je inzicht geeft in je huidige betalingsverkeer. Als je het eens wilt proberen, laat het me dan vooral weten.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Gebruik dit sjabloon als je ziet dat prospects vragen stellen die betrekking hebben op jouw product of dienst op sites als Quora en LinkedIn. Dit sjabloon is vooral handig als je bedrijf een gratis proefperiode van je product of dienst aanbiedt. De prospect kan je product of dienst vrijblijvend uitproberen en die mogelijkheid kunnen ze maar moeilijk laten schieten. Geen gratis proefperiode? Vraag de prospect of je dan een demo kunnen inplannen.
Waarom het werkt: Als je een introductie aanbiedt als een oplossing, laat je je prospect weten dat je bereid bent om te luisteren en te helpen. Je hebt niet alleen hun comment online gezien, maar je hebt ook nagedacht over hun probleem en je biedt een manier aan om het te verhelpen. Als ze op zoek zijn naar jouw type product, is dit een goede manier om de juiste persoon in je salespipeline te krijgen.
Sjabloon warme e-mail
Onderwerpregel: Leuk kennis met je te maken, [Prospect Name]
Beste [Prospect First Name],
Bedankt voor je tijd en het prettige gesprek! Ik neem even contact met je op naar aanleiding ons gesprek om/op [information on where you met and spoke] en nog wat meer informatie met je delen over het aanbod van Better Bookkeeping Software en we jouw bedrijf kunnen helpen met [XYZ].
Ons platform is een geweldige tool voor start-ups als de jouwe vanwege functies als:
Functie 1
Functie 2
Functie 3
Heb je deze week misschien 15 minuten de tijd om te bespreken waarom Better Bookkeeping interessant is voor [Prospect Company Name]?
Hartelijk dank,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Stuur een warme e-mail als je al contact hebt gehad met de prospect, of dat nu tijdens een evenement was of op social media. Stuur deze e-mail zo snel mogelijk, zodat jullie contact nog vers in het geheugen ligt bij de prospect. Als je hun contactgegevens via een doorverwijzing of gezamenlijke connectie hebt gekregen, pas dan de eerste zin en de onderwerpregel aan, zodat er iets staat als “[Referral] stelde voor om contact met je op te nemen”.
Waarom het werkt: De meeste korte zakelijke contacten leiden nooit tot een follow-up. Dankzij een snelle opvolgmail help je je prospect eraan herinneren dat je bestaat en laat je ze weten dat je hen en hun behoeften niet bent vergeten. Je biedt ze direct ook een manier om contact met je op te nemen als ze het gesprek willen voortzetten.
Sjabloon follow-upmail voor prospects
Onderwerpregel: X blogposts over [pain point]
Beste [Contact First Name],
Ik wilde deze blogberichten met je delen, omdat ik denk dat ze interessant zijn voor [insert prospect pain point].
Bron 1
Bron 2
Bron 3
Bron 4
Lees de blogs anders eerst. Ik denk dat ze veel informatie bevatten over [topics listed in the blog posts]. Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Gebruik dit sjabloon als je (nog) geen antwoord hebt gekregen op je vorige e-mail. Lever gerelateerde bronnen aan of antwoorden op veel voorkomende vragen uit de sector, zodat je een band met de prospect opbouwt en laat zien dat je probeert te helpen.
Waarom het werkt: Er zijn talloze redenen waarom een prospect niet reageert op een eerste kennismaking en je weet niet altijd waarom. In dat geval kun je altijd een andere tactiek proberen. Je kunt het altijd nog een keer proberen, want 60% van alle prospects zegt vier keer nee, voordat ze een toezegging doen. Het kan ook dat je prospect je eerste e-mail heeft gemist. In dat geval is een tweede poging met weinig druk en veel waarde de sleutel tot een gesprek.
De waarde van je product aantonen
Nu de potentiële klant geïnteresseerd is in jouw product of dienst, en hij goed is gekwalificeerd, wordt het tijd om te bewijzen dat jouw aanbod voor hem geschikt is. Stuur e-mails die aantonen dat je bedrijf betrouwbaar is.
E-mailsjabloon bewijs op social media
Onderwerpregel: Wil je X% besparen op je efficiencykosten?
Beste [Prospect Name],
Bedankt dat je even de tijd hebt genomen om mij te woord te staan. We zijn heel enthousiast over het vooruitzicht om met je samen te werken. Zoals beloofd, stuur ik je hierbij enkele voorbeelden van werk dat we voor andere klanten hebben gedaan:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Zoals je hebt kunnen zien, kan Better Bookkeeping je bedrijf helpen met [pain point].
Ik hoor graag of je nog vragen hebt. Ik kom er [date] op terug.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Als je eenmaal contact hebt gelegd met een prospect, toon dan de effectiviteit van je product of dienst aan door middel van video's, testimonials, casestudy's, bloglinks, enz. Werk samen met je marketingteam aan deze materialen en maak er een interessant verhaal van. Als je geen casestudy's of successtory's hebt, ga dan op zoek naar ruwe gegevens van afdelingen over succesvolle producten. Verbetert je boekhoudprogramma bijvoorbeeld de tijd tot betaling?
Waarom het werkt: Als je een positief eerste contact met een prospect had, wil je die niet laten lopen. Als je contact opneemt met een goed verhaal, heb je een extra touchpoint, terwijl je je prospect een goede redenen geeft om bij je te kopen. Deze materialen dienen ook als referentiekader voor je prospect als ze je vergelijken met andere bedrijven.
De prijsstelling bespreken
Het bespreken van voorwaarden en prijzen kan vaak aanvoelen als een van de meer gevoelige stadia in je salesproces. Door eerdere contactmomenten zou de prospect al een idee moeten hebben gekregen van wat je product of dienst gaat kosten. Nu is het moment gekomen waarop je specifieke aanbiedingen behandelt op basis van hun behoeften; misschien kun je ze een korting of bonus geven. Deze gesprekken voer je bij voorkeur telefonisch of tijdens een meeting, maar je moet je aanbod ook schriftelijk kunnen indienen.
E-mailsjabloon met voorstel
Onderwerpregel: Functies + voorstel Better Bookkeeping
Beste [Prospect Name],
Zoals beloofd sturen we je hierbij informatie over prijzen/pakketten die voldoen aan de behoeften van [Prospect Company Name]. Je softwarepakket omvat:
Functie
Functie
Functie
Prijs
Ik hoor graag van je. De volgende stappen zijn:
Beginnen met de papierwinkel
Praten met [Prospect Manager]
Onboarding van [Company Name]
Ik kom er over een aantal dagen op terug.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Stuur deze e-mail als de prospect serieuze belangstelling heeft getoond voor je product of dienst, en je de voorwaarden al terloops hebt besproken. Vraag de potentiële klant of je iets kunt ophelderen of dat ze vragen hebben. Benadruk de voordelen van je product of dienst, en de waarde die de prospect krijgt voor zijn geld.
Waarom het werkt: Een gesprek met een prospect samenvatten in een follow-upmail is altijd een goed idee — een gesprek over tarieven samenvatten is een must. Als je de cijfers op papier zet, heb je een startpunt voor het volgende contactmoment en je biedt je prospect een duidelijk overzicht dat hij aan andere besluitvormers die bij de verkoop betrokken zijn, kan laten zien. Met duidelijkheid laat je je prospect zien dat je de samenwerking serieus neemt. Deze e-mail is ook bij uitstek geschikt voor je verkoopbrief of productpitch.
De deal sluiten met overtuigend taalgebruik
Je hebt alle informatie gepresenteerd en vragen van de prospects beantwoord. Ze staan op het punt een aankoopbeslissing te doen, waarbij ze kiezen voor jouw product/dienst of voor een concurrent. Dit is het moment om ze een e-mail te sturen met een onweerstaanbaar aanbod.
E-mailsjabloon om de deal te sluiten 1
Onderwerpregel: Klaar om [pain point] beter te maken?
Beste [Prospect Name],
Ik ben blij dat je Better Bookkeeping Software overweegt voor de boekhouding van [Prospect Company Name]! Zoals gezegd, denk ik dat onze software de efficiëntie van de betalingen in je bedrijf zal verbeteren. Voor een prijs van X, krijgt [Prospect Company] [list of benefits].
Ik hoor graag van je of je meer informatie nodig hebt of als je vragen hebt. De volgende stappen zijn ondertekening van het contract en vervolgens samenwerken met ons klantbegeleidingsteam om de betaalgegevens van je klant in onze software te integreren.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Je e-mail moet zijn gericht op de voordelen die je product of dienst oplevert voor deze specifieke klant. De mail moet kort en persoonlijk zijn, en het moet een samenvatting zijn van alle informatie die je al hebt gegeven. Je CTA is ook enorm belangrijk — laat je prospect precies weten wat er nu gaat gebeuren. Leg de bal bij hun neer.
Waarom het werkt: Een deal sluiten kan echter ongelooflijk ingewikkeld zijn, vooral als het gaat om B2B-deals op hoog niveau. Denk hierbij aan prijzen bepalen, de planning en alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Je prospect kan dan gemakkelijk uit het oog te verliezen, waarom ze je product in de eerste plaats overwegen. Herinner prospects eraan dat dit product een oplossing is voor een belangrijk hoofdpijndossier. Dit is de ideale manier om de focus op de deal te krijgen en het proces te versnellen.
E-mailsjabloon om de deal te sluiten 2
Onderwerpregel: [Prospect Name], follow-up
Beste [Prospect Name],
Ik heb nog niets van je gehoord, dus ik stuur je even een follow-up. Heeft [Company Name] nog boekhoudsoftware nodig? Ik hoor graag van je of als je nog vragen hebt.
Hartelijk dank,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Gebruik dit sjabloon als je nog geen antwoord hebt gehad op je vorige e-mail. De prospect heeft koudwatervrees of is gewoon vergeten om er iets mee te doen. Stuur een vriendelijke herinnering dat je ze nog steeds kunt helpen. Dat is vaak voldoende om een antwoord te krijgen.
Waarom het werkt: Je prospects hebben het druk. Tussen de gesprekken met jou door hebben je potentiële klanten nog allerlei andere dingen te doen, waaronder onderhandelingen over andere producten. Met dit soort e-mails blijf je in beeld zonder dat je opdringerig overkomt.
Klantrelaties voortzetten via e-mail
Zelf als je de deal weet te sluiten, moet je e-mails blijven sturen. Klantbetrokkenheidmails zijn belangrijk uit het oogpunt van klantbehoud en upselling. Werk nauw samen met marketing om je e-mails op elkaar af te stemmen en ervoor te zorgen dat je je klanten niet overstelpt met dezelfde informatie.
E-mailsjabloon welkom
Onderwerpregel: Welkom bij Better Bookkeeping Software
Beste [Customer Name],
Ik vind het geweldig dat jouw bedrijf nu Better Bookkeeping gebruikt! Ik heb [Customer Success Rep Name] in de CC gezet om je te helpen bij de onboarding, maar ik kan uiteraard nog steeds vragen beantwoorden of eventuele zorgen wegnemen.
Hier vind je een aantal bronnen, zodat je snelle vertrouwd raakt met onze software:
Bron 1
Bron 2
Bron 3
Je kunt me altijd een e-mail sturen. We kijken ernaar uit om [Company Name] te helpen met [main function of your product or service].
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Stuur deze e-mail als je de koop hebt gesloten. Laat de klant weten dat je blij bent dat hij het product of de dienst heeft gekocht. En maak van deze gelegenheid gebruik om je hulp aan te bieden en de klant duidelijk te maken dat je hem niet zomaar aan iemand anders overdraagt.
Waarom het werkt: Hoe zeker een prospect zich ook voelt als hij een aankoop doet, het is een heel ander verhaal als hij het product in ook daadwerkelijk heeft gekocht. Vooral als je bedrijf geen onboardingysteem heeft en je na de aankoop contact opneemt met je nieuwe klant, laat je zien dat je nog steeds interesse in ze hebt. Dit schept vertrouwen en vergroot de kans op toekomstige aankopen.
E-mailsjabloon bronnen
Onderwerpregel: X blogposts die kunnen helpen met [customer problem]
Beste [Customer Name],
Ik hoop dat het goed met je gaat. Mijn teamlid [Team Member Name] liet me weten dat je problemen ervaart met [pain point]. Ik wil graag een paar blogberichten over dit onderwerp met je delen, omdat ik denk dat ze van pas kunnen komen voor [Customer Company Name].
Bron 1
Bron 2
Bron 3
Laat het me gerust weten als je nog vragen hebt over deze bronnen of ons product in het algemeen.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Je kunt dit soort e-mails af en toe sturen om je klant te laten zien dat je nog steeds in ze bent geïnteresseerd. Bied inhoud aan die klanten helpt je product of dienst optimaal te gebruiken (vraag Marketing om materiaal, indien nodig). Je kunt je CRM gebruiken om de interactie van klanten met het Support Team te volgen als je ideeën nodig hebt voor inhoud.
Waarom het werkt: Inspelen op de behoeften van de klant is niet alleen een succesvolle tactiek in het begin van het verkoopstadium. Klantenbinding hangt ook af van een consistente, hoogwaardige dienstverlening. Als je contact opneemt met een klant voor ze een klacht indienen, voorkom je niet alleen snel een probleem, maar je laat ook aan de klant zien dat je hun tevredenheid serieus neemt.
E-mailsjablonen opnieuw contact leggen
Onderwerpregel: Nieuwe functie om [XYZ] op te lossen
Beste [Contact Name],
Het is alweer even geleden dat we contact hebben gehad. Hoe gaat het bij [Prospect Company Name]? Op basis van ons laatste gesprek over [topic], denk ik dat [new product feature] een flinke boost kan betekenen voor de boekhouding voor [Prospect Company Name].
Ik vertel je er graag meer over. Heb je deze week misschien tijd voor een kort gesprek of een demo?
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Onderwerpregel: Kan ik je helpen met [pain point]?
Beste [Contact Name],
Ik wilde je vragen hoe alles gaat bij [Prospect Company Name]? Wat vind je van jullie huidige boekhoudoplossing?
We hebben onlangs enkele nieuwe functies aan onze software toegevoegd die volgens mij goed van pas kunnen komen bij [prospect pain point]. Ik hoor graag van je of je geïnteresseerd bent in een demo of als er andere manieren zijn waarop we [Prospect Company Name] kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
[Your Name]
Wanneer gebruik je dit: Je hebt geen deal gesloten. De prospect heeft bijvoorbeeld besloten dat ze jouw dienst niet nodig hadden of hun budget was te laag, of ze zijn met een concurrent in zee gegaan. Wat de reden ook is, laat je niet ontmoedigen. Houd contact met de prospect door ze te volgen op social media en stuur op een later tijdstip nog een e-mail (als ze bijvoorbeeld met een concurrent in zee zijn gegaan, neem dan contact op als hun abonnement bijna is afgelopen). De prospect weet al wie je bent – houd je relatie goed.
Waarom het werkt: Een gemiste verkoop betekent niet dat je er voor altijd uit ligt. Sommige prospects komen nooit meer terug, maar anderen zijn misschien nog steeds op zoek naar de perfecte oplossing voor hun problemen. Door een oplossing te bieden voor een specifiek pijnpunt, laat je zien dat je de prospect of zijn uitdagingen niet bent vergeten.
Verbeter je salesmails met flexibele sjablonen die werken
Voorkom dat je e-mails er te algemeen uitzien, dus pas elk sjabloon aan voor je het verstuurt. In welk salesstadium je ook zit, zorg ervoor dat al je e-mails aan potentiële en huidige klanten persoonlijk en waardevol zijn. Gebruik ook geen vakjargon. E-mails moeten zoveel mogelijk klantgericht zijn en aantonen dat je om de klantrelatie geeft.
Download Een schat aan e-mailtemplates voor sales voor meer inzicht in:
E-mails voor prospecteren
Sjablonen koude e-mails
Sjablonen warme e-mails
Follow-upmails
Sjablonen bij geen antwoord
Sjablonen trigger-gebeurtenis
Sjablonen na een gesprek
Sjablonen na een prijsopgave
Sjablonen vastgelopen gesprek
Sjablonen na de verkoop
Sjablonen opnieuw contact zoeken
Download ons gratis e-book over sjablonen voor salesmails voor informatie over hoe je aantrekkelijke e-mails maakt voor je prospects.