5 min read
Zo creëer je de perfecte weergave voor je app op de Marketplace
Door je weergave te optimaliseren, kun je niet alleen het aantal gebruikers van je app verhogen, maar er ook de juiste klanten voor vinden. Hier zijn een aantal manieren om je te onderscheiden.
Door Alyssa Vargas, Marketplace Operations Manager, Zendesk
Laatst gewijzigd 19 juni 2024
Op de Zendesk Marketplace kun je een groot aantal apps vinden. In de vier jaar dat ik Marketplace Operations Manager ben, is het aantal beschikbare apps met meer dan 600 gestegen van 927 naar 1.542.
En er komen er nog steeds bij. We voegen momenteel 200 tot 300 apps per jaar toe, waardoor je je kunt afvragen hoe je je apps kunt laten opvallen tussen al die geweldige opties.
Maar eerst even dit. Wat is de Marketplace precies?
De Zendesk Marketplace is een online platform waar klanten apps kunnen ontdekken en downloaden. Deze apps kunnen als oplossing dienen voor het uitbreiden van productfunctionaliteit of een bestaande Zendesk-installatie aanvullen. Met andere woorden, het is een vrije en open ruimte waar partners waardevolle apps kunnen aanbieden, zodat meer klanten ze kunnen vinden.
De Zendesk Marketplace bevat momenteel 1.542 apps.
Vergeet echter niet dat succes niet alleen gebaseerd is op het aantal klanten dat je app gebruikt. Je moet ook rekening houden met de zoekopdrachten van gebruikers, het soort klanten dat je probeert te bereiken en de CSAT-score. Onderschat in deze digitale tijd ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Informele beoordelingen kunnen net zo effectief zijn om nieuwe klanten binnen te halen als formele.
Je app beter zichtbaar maken
We hebben een paar praktische tips om je app zichtbaarder te maken. De tips helpen ook om de toevoeging van je apps zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen.
Houd de informatie up-to-date
Update de informatie bij je app zo vaak als nodig is, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe functies worden toegevoegd. Hoewel elke drie tot zes maanden een algemene aanbeveling is, moet je zelf bepalen wanneer informatie moet worden bijgewerkt.
Het is ook cruciaal om je contactgegevens up-to-date te houden. Klanten moeten weten hoe ze contact met je kunnen opnemen als ze support nodig hebben of opmerkingen hebben, want hun feedback mag niet worden genegeerd. De makers van al onze best beoordeelde apps hebben gemeen dat ze de feedback van hun klanten waarderen. Luister naar wat mensen te zeggen hebben en voer indien nodig veranderingen door.
Tom Hissink, CEO van SweetHawk, zegt hierover: “Een van de slimste dingen die we al heel vroeg deden, is het gebruikmaken van gebruikersfeedback. Goedbedoelde beoordelingen zijn zeer waardevol.”
Houd het beknopt
De titel en korte beschrijving moeten de aandacht van klanten trekken met een kort overzicht van wat je app doet. Zorg ervoor dat je zoekwoorden opneemt die je product op de voorgrond zetten bij zoekopdrachten. Vraag jezelf af waar potentiële klanten naar zoeken, zijn die termen inbegrepen?
“Als je vindbaar wilt zijn op de Marketplace, moet je een pakkende titel hebben die niet per se gerelateerd is aan je merknaam”, zegt Thomas de Becdelièvre, medeoprichter van SnapCall.
Wees creatief
In de lange beschrijving kun je dieper ingaan op wat je app te bieden heeft en waarom het een betere optie is dan de apps van je concurrenten. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie eenvoudig en overzichtelijk te zien is.
Wees creatief en beschrijf je app op een manier die aantrekkelijk overkomt. Benoem alle kenmerken, functionaliteiten, voordelen en prijsinformatie (wees glashelder over prijsmodellen, want klanten hechten waarde aan transparantie).
Houd het simpel
Maak je beschrijving aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk. Duidelijke taal is zeer belangrijk, want mensen houden niet van overvloedig technisch jargon. Door te spreken op een manier die iedereen kan begrijpen, communiceer je niet alleen duidelijker wat je app doet, maar vergroot je ook de zichtbaarheid van je app.
Geef ten slotte gemakkelijk te volgen, stapsgewijze installatie-instructies. Hoewel mensen over het algemeen weten hoe ze apps moeten installeren, is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en instructies te geven alsof iemand dit voor het eerst doet.
Je app perfect weergeven
Het toevoegen van afbeeldingen, of korte video’s en demo’s, is een geweldige manier om de belangrijkste functies van je app te illustreren. Alle relevante informatie en richtlijnen zijn te vinden in onze documentatie voor ontwikkelaars. Schermafbeeldingen van hoge kwaliteit die de interface, workflows en unieke functies laten zien, zijn waardevolle tools voor mensen die op de Marketplace rondkijken. Bovendien helpen ze om stukken tekst overzichtelijk te houden.
Hissink laat weten: “Video’s zijn niet alleen ‘een leuke toevoeging’, ze zijn onontbeerlijk. Op die manier kun je echt dieper ingaan op de werking van je app. Voor [SweetHawk] was een klikbare thumbnail gekoppeld aan een intrigerende video erg belangrijk.”
Door middel van links waar mensen zich kunnen aanmelden voor zakelijke hulpbronnen kun je de interesse voor je app sterk bevorderen. Prospects die vragen hebben, kunnen meer te weten komen over je product dankzij de gedetailleerde informatie die je biedt.
Ga ook in gesprek met mensen op de Zendesk Marketplace. Reageer op opmerkingen en motiveer tevreden klanten om beoordelingen te plaatsen. Positieve feedback kan de geloofwaardigheid en aantrekkingskracht van je app aanzienlijk vergroten.
Maar neem het niet slechts van ons aan. Kay Heunen van Sparkly biedt een aantal waardevolle inzichten over succesvol omgaan met de Zendesk Marketplace: “Door koppen toe te voegen, kun je de leesbaarheid van je weergave aanzienlijk verbeteren. Vermeld ook de meest voorkomende gebruikssituaties en gebruik minstens 300 woorden voor de weergave van je app.”
Blijvend succes
Nu ben je helemaal klaar voor het succesvol plaatsen van je app. Hier zijn drie laatste tips om op te vallen op de Marketplace:
- Voeg een gebruiksvriendelijke beschrijving toe: Verhoog de interesse in je app door duidelijk te definiëren hoe potentiële klanten ervan kunnen profiteren.
- Maak de illustraties aantrekkelijk: Drie schermafbeeldingen zijn het absolute minimum, maar je kunt er meer gebruiken om tekst op te breken of om de functies van je app te illustreren.
- Maak gebruik van beoordelingen: Motiveer klanten om opmerkingen en beoordelingen achter te laten, zodat anderen vertrouwen krijgen in je app.
Klik hier voor meer informatie over het vernieuwen van je app of het toevoegen van een app aan de Zendesk Marketplace.