IWD 2023: een ode aan vrouwen over de hele wereld die zich inzetten voor gelijkheid
Het thema van Internationale Vrouwendag (IWD) is dit jaar ‘Omarm gelijkheid’. En dat is precies waarvoor deze sterke vrouwen bij Zendesk zich inzetten, om zo de weg vrij te maken voor anderen.
Door Subarna Ganguly, Geschreven door een medewerker van Zendesk
Laatst gewijzigd 24 maart 2023
Vandaag, 8 maart, is het Internationale Vrouwendag (IWD), een dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de maatschappelijke, economische, culturele en politieke successen van vrouwen sinds 1911. De dag staat ook in het teken van de bevordering van gendergelijkheid en inclusie, en de gezamenlijke strijd tegen discriminatie.
Om gelijkheid echt te kunnen omarmen, moeten successen van vrouwen zichtbaarder worden en ongelijkheid aan het licht worden gebracht. Bij Zendesk staat deze dag in het teken van onze vrouwelijke collega’s over de hele wereld, die afrekenen met genderstereotypes, de bestaande situatie durven doorbreken en anderen leren om gelijkheid te omarmen. Ze maken carrière in de techsector en dragen ondertussen bij aan een cultuur van inclusiviteit dankzij hun inzet in onze werknemercommunity’s (EC’s).
Al deze getalenteerde vrouwen hebben hun eigen weg afgelegd, met de bijbehorende uitdagingen. Dit zijn hun verhalen.
Shao Minje (Candy)
Candy komt oorspronkelijk uit de Chinese stad Dunhuang en werkt als Business Development Representative in de ‘Garden City’ Singapore. Ze werkt sinds januari 2022 bij Zendesk en heeft ruim 10 jaar ervaring in de FMCG-sector, waarvan zeven jaar specifiek in de IT-branche. Hiervoor heeft ze onder meer gewerkt bij techbedrijven als Google Cloud en Symantec.
Momenteel is Candy ook leider voor de regio Asia-Pacific (APAC) binnen Women at Zendesk, een van onze acht werknemerscommunity’s. Haar hobby’s zijn onder meer lezen en dansen.
Kun je ons iets vertellen over je achtergrond?
Shao (Candy): “Als drukbezette moeder van twee kinderen die nooit stilzitten, heb ik jarenlang moeite gehad om mijn carrière te combineren met mijn verantwoordelijkheden als ouder. Dit inspireerde me om me aan te sluiten bij de community van Women at Zendesk (WAZ). Als EC-leider is het mijn doel om vrouwen die met soortgelijke uitdagingen worstelen te helpen een goede balans tussen werk en privé te vinden.”
Wat zijn volgens jou de grootste obstakels voor vrouwen in de techsector?
Shao (Candy): “Vrouwen in de techsector moeten behoorlijk veel uitdagingen en obstakels overwinnen. Denk bijvoorbeeld aan vooroordelen, vooringenomenheid en discriminatie. De meeste werkende moeders zijn thuis ook grotendeels verantwoordelijk voor de zorg voor de kinderen en moeten dit zien te combineren met hun carrière. Maar naar mijn mening is gelijkheid onze grootste uitdaging.”
Je hebt het over ‘gelijkheid’. Wat betekent dat voor jou?
Shao (Candy): “Voor mij gaat het om bewustwording. Niet alleen in onze maatschappij, maar ook op de arbeidsmarkt. Mijn visie voor de toekomst is dat alle vrouwen op het werk gelijke kansen en flexibele keuzemogelijkheden krijgen. Hiervoor moeten bedrijven hun mooie woorden over waarden en missies daadwerkelijk omzetten in betekenisvolle acties, zodat werkende moeders die carrière willen blijven maken, dit kunnen doen in een omgeving zonder vooroordelen.”
Anna Przybylo
Anna is Learning Program Facilitator in het Talent Development-team en is gespecialiseerd in het inwerken van nieuwe werknemers. Ze komt oorspronkelijk uit Polen, maar woont nu in Dublin. Sinds november 2021 werkt ze parttime bij Zendesk.
Naast haar werk bij Zendesk is ze yoga- en welzijnscoach, waarbij ze zich richt op bewustwording van de menstruatiecyclus en bewust en cyclisch leven. Zo wil ze mensen helpen hun eigen unieke kracht te vinden om te genezen, te veranderen en geluk in zichzelf te vinden.
Ze probeert dit ook in haar eigen leven toe te passen en hecht veel waarde aan de balans tussen werk, fysiek actief zijn, meditatie en qualitytime met haar dierbaren. Ze houdt van reizen, nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe culturen en talen ontdekken. Anna is meertalig en spreekt Pools, Engels en Portugees.
In februari 2023 is Anna benoemd tot leider voor EMEA binnen de Whole Self-werknemerscommunity, die zich richt op mentale gezondheid, fysieke en mentale beperkingen, en allies.
Kun je ons iets vertellen over je missie als leider voor EMEA binnen de Whole Self-community?
Anna: “Ik wil onze community graag helpen bij het creëren van een veilige ruimte waarin alle mensen zichzelf kunnen zijn, hun verhaal kunnen delen en zich gesteund voelen door de community zonder te worden veroordeeld. We zouden allemaal wat vriendelijker mogen zijn, zowel voor anderen als voor onszelf, zodat we open en sterker in het leven staan en volledig onszelf kunnen zijn. Alle aspecten van wie jij bent, zijn hier welkom.”
Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor vrouwen die in de techsector werken?
Anna:“Mijn grootste uitdaging is erop vertrouwen dat mijn unieke vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid een toegevoegde waarde hebben voor mijn werk en dat van mijn collega’s. Ik spiegelde mezelf vaak aan de kennis en/of ervaring van anderen en voelde me dan soms inferieur of incapabel. In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat er geen enkele reden is om jezelf met anderen te vergelijken. Het is natuurlijk mooi als iemand je inspireert, maar ik denk dat het heel belangrijk is om jezelf te blijven en je eigen manier te vinden om een bijdrage te leveren op je werk en in je gemeenschap.”
Wat betekent ‘Omarm gelijkheid’, het thema van dit jaar, voor jou?
Anna: “Ik vind het een geweldig thema. Voor mij betekent het meer leren over elkaar, onze eigen behoeften, en hoe we elkaar kunnen helpen. We zijn allemaal anders en hebben allemaal een unieke rol en missie. Ondersteuning op maat is heel belangrijk om iedereen te helpen zowel privé als op het werk het beste uit zichzelf halen.”
Whitney Watts
Whitney werkt sinds 2019 bij Zendesk en is momenteel Director of Global Campaign Marketing. Ze woont in Brooklyn, New York. Whitney heeft ruim 20 jaar ervaring in de techsector en werkte hiervoor bij Salesforce. Ze vindt het geweldig om wereldwijde campagnes en programma’s met impact te lanceren. Daarnaast maakt ze binnen Zendesk een verschil in de Mosaic-werknemerscommunity, die werknemers van kleur en hun allies ondersteunt.
In 2022 was Whitney de leider voor AMER binnen Mosaic en dit jaar leidt ze de werknemerscommunity zelfs wereldwijd.
Kun je ons iets vertellen over je achtergrond in de techsector?
Whitney: “Voor mijn bachelor heb ik internationale betrekkingen, geschiedenis en talen gestudeerd aan Georgia Tech in Atlanta. Hoewel ik liberal arts studeerde, had ieder vak eigenlijk een technische insteek. We behandelden bijvoorbeeld niet zomaar de Amerikaanse geschiedenis, maar de geschiedenis van industrialisatie en de opkomst van technologie. Zo is mijn interesse in technologie ontstaan. Voor mijn master studeerde ik sociologie en onderwijs aan de Universiteit van Georgia. Ik heb even lesgegeven, maar ben toen gaan werken bij een non-profitorganisatie waar ik allerlei verschillende dingen deed, waaronder ondersteuning bij marketingactiviteiten. Vervolgens werd ik marketingadviseur bij een bureau. Toen ben ik echt verliefd geworden op marketing.”
Wat waren voor jou als werkende vrouw de grootste uitdagingen en hoe heb je die overwonnen?
Whitney: “Ik kan mijn andere identiteiten niet los zien van de obstakels die ik tegenkom als werkende vrouw. Dus mijn antwoord gaat eigenlijk over al die verschillende aspecten. Tijdens de pandemie en de Black Lives Matter-protesten in voorjaar/zomer 2020 was het voor mij heel moeilijk om mentaal positief te blijven. Meditatie en therapie hebben me erdoorheen geholpen. Ik heb mezelf een strak dagprogramma opgelegd met schrijven in mijn dagboek en sporten.”
Wat betekent ‘Omarm gelijkheid’ voor jou?
Whitney: “Voor mij betekent het dat sociale rechtvaardigheid echt in de praktijk wordt gebracht. Dat mooie woorden worden omgezet in daden. Dat systemen kritisch worden bekeken en opnieuw worden ingericht met oog voor eerlijkheid en gelijkheid. Dat er vraagtekens worden geplaatst bij privileges. En dat achtergestelde bevolkingsgroepen de toegang, kansen en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben en verdienen.”
Céline Foubert
Céline is Senior Marketing Manager in Frankrijk. Ze houdt zich bezig met mid-market- en enterprisemarketing in de regio. Ze woont in Parijs, de prachtige ‘lichtstad’, en is vier jaar geleden bij Zendesk komen werken. Céline werkt al meer dan 10 jaar in de B2B-marketing, en dan voornamelijk in de techsector.
Ze is gek op reizen, en urban kunst en dans. Céline is meertalig en spreekt Frans, Engels en Portugees, een taal die ze leerde toen ze een paar jaar geleden in Brazilië werkte.
In 2022 was ze leider voor EMEA binnen de Women at Zendesk-werknemerscommunity en in 2023 leidt ze deze community zelfs wereldwijd.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste uitdagingen voor vrouwen in de techsector?
Céline: “Ik heb gekozen voor een bedrijf dat echt werk maakt van diversiteit en gelijkheid, maar ik heb gemerkt dat vrouwen over het algemeen behoorlijk ondervertegenwoordigd zijn in de techsector, vooral op het hogere directieniveau. Ze moeten nog altijd dubbel zo hard werken om hetzelfde niveau te bereiken met een gelijkwaardig en eerlijk salaris. Een van onze grootste uitdagingen is dus om de bestaande situatie te veranderen, af te rekenen met vooroordelen en gelijkheid, inclusie en leidinggevende posities voor vrouwen te promoten.”
Wat betekent ‘Omarm gelijkheid’ voor jou?
Céline: “Ik heb het idee dat de roep om gelijkheid en het tegengaan van discriminatie tegenwoordig steeds luider klinkt. Maar het is een langdurig proces. We hebben ons doel nog lang niet bereikt, omdat sociale gewoontes en onbewuste vooroordelen in de weg staan. Als we gelijkheid omarmen, kunnen we sneller belangrijke structurele veranderingen realiseren en alle genders de mogelijkheid bieden om zichzelf volledig te ontplooien.”
Wat doe je naast je werk en hoe vind je een goede balans tussen werk en privé?
Céline: “In mijn vrije tijd ben ik een bezig bijtje. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen te leren en ben gek op kunst, reizen en qualitytime met vrienden en familie. Ik blijf in balans door ervoor te zorgen dat ik altijd tijd heb voor dat soort momenten.”
Vanessa Calzani
Vanessa werkt nu vier jaar bij Zendesk en is momenteel leidinggevende in Latijns-Amerika (LATAM), waar ze de campagnes en geïntegreerde marketing in de regio aanstuurt.
Met haar empathische manier van leiddinggeven en haar succesverhaal, is ze ook een sterk rolmodel en goede mentor voor Women at Zendesk LATAM.
Wat zijn volgens jou momenteel de grootste obstakels voor werkende vrouwen?
Vanessa: “Ik heb geluk dat ik bij Zendesk werk, waar diversiteit en inclusie zo hoog in het vaandel staan. Dit heeft mijn leven op heel veel manieren positief beïnvloed. Onlangs heeft Zendesk me de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan een Oxford Women Leadership Programme. Dit heeft me nog meer aan het denken gezet over de uitdagingen op het werk waar vrouwen over de hele wereld mee te maken hebben. Ik wil graag een paar dingen noemen.
Ten eerste zijn we veel te hard voor onszelf. Vrouwen hebben de neiging om veel kritischer op zichzelf te zijn en van zichzelf te verlangen dat ze nagenoeg perfect zijn. In een branche met veel concurrentie, zoals de techsector, is dit nog erger, en dat kan extreem vermoeiend zijn. Soms moeten vrouwen op een mannelijke manier leidinggeven om als sterke leider te worden gezien. Persoonlijk heb ik daar tijdens mijn loopbaan echt mee geworsteld, maar ik heb geleerd om er mijn eigen weg in te vinden. Ik probeer iedere dag een betere leidinggevende te zijn, terwijl ik ook dicht bij mezelf blijf. En ik ben blij dat ik dat bij Zendesk kan doen.
Ten tweede: bij veel bedrijven worden vrouwen met kinderen en zwangere vrouwen nog altijd gediscrimineerd. Ze krijgen niet de tijd die ze nodig hebben om voor zichzelf en hun gezin te zorgen, worden ontslagen zodra ze terugkeren van zwangerschapsverlof of worden in die periode simpelweg overgeslagen bij promoties. Ik ben heel blij dat we bij Zendesk gelijke kansen hebben. Zendesk ondersteunt vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen zelfs financieel door de kosten van ivf te vergoeden. Dat is echt vooruitstrevend!”
Hoe sta jij stil bij Internationale Vrouwendag en wat betekent ‘Omarm gelijkheid’ voor jou?
Vanessa: “Ik ben er trots op om een vrouw te zijn. Dit is een dag waarop vrouwen – en mannen – stilstaan bij de uiteenlopende onmisbare rollen die vrouwen spelen in het gezin, de maatschappij, de werkomgeving en meer. Voor mij betekent gelijkheid omarmen dat we oog hebben voor het feit dat iedereen dezelfde rechten heeft, maar niet dezelfde behoeften. En we moeten erkennen dat gelijkheid alleen mogelijk is als we eerst diversiteit omarmen. Alleen zo kunnen we dingen veranderen en echt afrekenen met onbewuste vooroordelen, discriminatie en iedere vorm van geweld. Het draait allemaal om liefde, vriendelijkheid en de juiste balans.”
Wat doe je naast je werk en hoe zorg je dat je ‘zen’ blijft?
Vanessa: “Ik hecht veel waarde aan qualitytime met mijn man, familie en vrienden, en wandel graag met onze eigenwijze beagle (Vanilla), De laatste tijd besteed ik veel tijd aan mezelf en heb ik een routine van dagelijkse yogasessies, sport, gezond eten, welzijn en spiritualiteit in mijn leven opgenomen. Ik wil ook weer iets gaan doen met mijn passie voor dansen. In contact zijn met God en het bovennatuurlijke via meditatie en gebeden is een essentieel onderdeel van mijn leven. Zo vind ik mijn balans tussen werk en privé, en blijf ik ‘zen’.”
Manisha De Silva
Manisha De Silva werkt nu iets minder dan twee jaar bij Zendesk en woont in Melbourne, Australië. Ze is Engineering Manager voor het Event Streaming-team van Zendesk, dat deel uitmaakt van de Data Foundation-organisatie. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in de techsector en heeft gewerkt voor toonaangevende merken op het gebied van online classificatie in Australië. Ze is onder meer gespecialiseerd in productontwikkeling, technologie en strategie.
Na een succesvol jaar als regionale leider voor APAC, vervult ze dit jaar de rol van wereldwijde leider voor Women in Engineering (WIE): een EC van Zendesk die zich richt op vrouwen met een carrière in de techsector en hun allies. De EC wil een actieve community van vrouwelijke en non-binaire engineers creëren, zodat ze van elkaar kunnen leren en zich volledig kunnen ontplooien.
Manisha wordt verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een WIE-strategie voor meerdere regio’s, met een focus op loopbaanontwikkeling, verbinding, community en cultuur.
Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor werkende vrouwen?
Manisha: “Werkende vrouwen lopen momenteel tegen meerdere uitdagingen aan, en niet alleen in bepaalde regio’s. Vrouwen in de techsector worden veel te weinig gestimuleerd om hogerop te komen, wat een negatief effect heeft op het aantal vrouwelijke rolmodellen in managementteams, vooral in het hoogste management. Daarnaast is er te weinig genderdiversiteit in teams, doordat er niet genoeg vrouwen solliciteren op functies in de techsector. Nader beschouwd komt dit voort uit dieperliggende maatschappelijke stereotypen en druk op vrouwen om voor bepaalde carrières en opleidingen te kiezen. Er zijn maar heel weinig vrouwen die op jonge leeftijd worden gestimuleerd om bètavakken te kiezen op scholen en universiteiten. Als ze eenmaal aan het werk zijn, vinden vrouwen het lastig om een goede balans tussen werk en privé te vinden, omdat ze thuis vaak ook de meeste zorgtaken op zich nemen. Daar komt nog bij dat vrouwen vaak last hebben van het zogenaamde ‘imposter syndrome’. Vrouwen moeten al deze dingen overwinnen om in zichzelf te geloven en succesvol te zijn in de techsector, waarin de concurrentie tegenwoordig moordend is.”
Wat betekent ‘Omarm gelijkheid’ voor jou?
Manisha: “Voor mij betekent het dat iedereen de kans krijgt om zich uit te spreken. Het gaat om het creëren van een inclusieve omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn en zich oprecht durft uit te spreken. En het gaat om respect voor diversiteit in ideëen en vaardigheden, zonder onbewuste vooroordelen. Het gevoel dat je ergens thuishoort en wordt gewaardeerd om wie je bent.”
Wat doe je naast je werk en hoe zorg je dat je ‘zen’ blijft?
Manisha: “Ik zoek al jaren een goede manier om die befaamde balans tussen werk en privé te vinden, maar het is me tot nu toe nog niet echt gelukt. Het is eigenlijk een oefening in prioriteiten stellen. In het weekend breng ik de meeste tijd door met mijn gezin en onze hond Teddy. Ik houd van wandelen, aan het strand zijn, reizen en lezen, en ben onlangs begonnen met tennislessen.”
Tameisha Brown
Tameisha werkt sinds maart 2022 bij Zendesk als Senior Project Manager in het team voor digitale en regionale marketing. In haar functie werkt ze samen met leidinggevenden in de verschillende regio’s om grote projecten uit te voeren. Naast haar marketingfunctie is ze onlangs benoemd tot leider voor AMER binnen Women at Zendesk. Ze is heel enthousiast over haar nieuwe rol en de samenwerking met haar collega’s in andere EC’s en kijkt ernaar uit om dit jaar een aantal gedeelde ideeën en doelen in de praktijk te brengen.
Wat zijn de belangrijkste struikelblokken die je als vrouw in de techsector bent tegengekomen?
Tameisha: “Een van de dingen die ik als vrouw in de techsector het moeilijkst vind, is zorgen dat ik gezien en gehoord word. Ik heb vergaderingen bijgewoond waar ik als notulist werd weggezet. Of waar mijn ideeën werden weggewuifd, terwijl er instemmend werd gereageerd als een mannelijke collega ze opperde. Gelukkig kunnen we steeds beter voor onszelf opkomen en onze allies daarbij betrekken. Daarom blijf ik hopen dat we deze en andere obstakels uiteindelijk kunnen overwinnen.”
Wat betekent ‘Omarm gelijkheid’, het thema van dit jaar, voor jou?
Tameisha: “Gelijkheid omarmen betekent voor mij dat je je omgang met mensen afstemt op wat ze nodig hebben. Ieder mens bestaat uit verschillende lagen die ons maken tot wie we zijn. Door al die lagen te erkennen en omarmen, kunnen we iedereen de juiste hulp en ondersteuning bieden waarmee iedereen het beste uit zichzelf kan halen.”
Wat is jouw mantra als het gaat om de balans tussen werk en privé?
Tameisha: “Buiten mijn werk sta ik midden in het leven. Aan het einde van mijn werkdag laat ik mijn werk mentaal en fysiek los. Ik ontdek nieuwe plekken, doe dingen waar ik blij van word en sta iedere dag stil bij waar ik dankbaar voor ben.”
De waarden van Zendesk in de praktijk gebracht
Zendesk heeft acht medewerkerscommunity’s die de vier hoofdregio’s vertegenwoordigen. Ze bestaan uit ruim 30 leiders en meer dan 2000 leden. Deze groepen worden geleid door werknemers en spelen een belangrijke rol voor de ontwikkeling van de bedrijfscultuur bij Zendesk. Ze hebben een directe invloed op de werknemerservaring door onze kernwaarden tot leven te brengen, waardoor Zendesk een plek wordt waar mensen met alle achtergronden de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen. Hierbij ligt de focus op de primaire doelen carrière, verbinding, communityen cultuur.
Deze zeven vrouwen vertegenwoordigen een aantal van onze fantastische EC’s en zijn slechts een kleine selectie van een bredere community van bijzondere vrouwen in de hele organisatie die met hun moed, creativiteit, vastberadenheid, harde werk, empathie en talenten de weg vrijmaken voor anderen. Op deze dag, en iedere andere dag, staan we bij ze stil.