Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Integreer Asana in Zendesk voor meer functionaliteit

Verhoog je klanttevredenheid door Zendesk en Asana eenvoudig te koppelen. Zo werken alle teams in je organisatie efficiënter en productiever vanuit één bron.

Door Kirsten Thijssen

Laatst gewijzigd 14 november 2023

Illustratie van persoon die naar zwevende elementen in een cirkel kijkt

Veel gebruikers van Zendesk maken ook gebruik van Asana. Het is daarom heel fijn dat beide tools samen te gebruiken zijn met behulp van de Asana apps uit de Zendesk Apps Marketplace. Door de twee systemen met elkaar te verbinden kunnen je teams efficiënter werken en klanten daardoor nog beter helpen.

Asana is een bekende tool voor projectmanagement. Het helpt teams om hun werk te organiseren, variërend van dagelijkse taken tot grote projecten waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn. Met Asana kunnen teams prioriteiten stellen en daarover met elkaar communiceren.

Zo koppel je Asana en Zendesk

Dat klinkt goed toch? We leggen je graag in een paar korte stappen uit hoe je Asana en Zendesk integreert. Dat kan namelijk op twee verschillende manieren.

Manier 1: vanuit Zendesk

  • Zorg dat je Zendesk open hebt staan

  • Open de Zendesk Apps Marketplace en zoek daar op Asana

  • Voeg de app toe en log in op Asana

  • Dat was ‘m. Een kind kan de was doen. Of nou ja, bij wijze van spreken dan.

In Zendesk kun je nu nieuwe of bestaande Asana taken linken.

Manier 2: vanuit Asana

  • Zorg dat je ingelogd bent op Asana

  • Zoek het project dat je graag aan Zendesk wilt koppelen

  • Klik op “customize”

  • Scroll naar de Apps en klikt daar op “Add app”

  • Kies voor Zendesk

In Asana zie je bij je taken nu informatie uit tickets vanuit Zendesk.

Blije klanten, gelukkig team, succesvol bedrijf

Met die efficiëntie maak je niet alleen je klanten blij, maar ook je medewerkers en jezelf. We zetten de voordelen graag nog een keertje voor je op een rij.

  • Handmatig informatie opzoeken om het vervolgens in een ander systeem te knippen en plakken, dat hoeft niet meer. Met geautomatiseerde workflows zijn gegevens centraal vanuit Asana en Zendesk uit één bron op te vragen en te bewerken.

  • Door via Asana taken aan Zendesk tickets toe te wijzen kun je prioriteit geven aan bepaalde klantvragen en als dat nodig is een ticket escaleren.

  • Alle teams putten uit dezelfde informatiebron, omdat er nog maar één informatiebron is. Zo raak je nooit meer het overzicht kwijt.

  • Doordat je maar één bron hebt, is eenvoudig te zien wat de workload van je teams is. Zo kun je eenvoudig bijsturen op basis van meetbare gegevens.

  • Asana is geschikt voor gebruik in zowel kleine teams als in grote organisaties met veel medewerkers. Het systeem kan dus net als Zendesk mee schalen met je organisatie.

  • Als je wilt weten wat de status van een klant is dan kun je dat eenvoudig zelf opzoeken en hoef je dus niet eerst bijgepraat te worden door een collega. De communicatie in je team gaat vlotter en informatie is altijd in real time beschikbaar.

  • Klanten worden beter geholpen doordat alle collega’s de juiste informatie tot hun beschikking hebben.

Bijna eindeloos Zendesk functionaliteiten uitbreiden

Dat er naast Asana nog heel veel andere functionele apps te downloaden zijn in de Zendesk App Marketplace laat Shopify zien. Deze Canadese software start-up helpt winkeliers met een e-commerceplatform in de cloud.

Shopify ging op zoek naar een nieuw systeem, omdat hun oude systeem niet meer passend was voor het flink groeiende bedrijf. Specifiek zochten ze extra functionaliteiten en een snellere laadtijd. Over Zendesk hadden ze goede verhalen gehoord, daarom besloten ze daar eens beter naar te kijken. De Apps Marketplace was één van de USP’s die het bedrijf over de streep trok. Met behulp van de flexibele API heeft Shopify Zendesk Support uitgebreid naar een aangepast callcenter. Daardoor hebben ze beter inzicht in zowel telefonische als in e-mailtickets. Het team kan hierdoor efficiënter werken.

Toen zij eenmaal met Zendesk werkten, realiseerde het management team van Shopify zich dat hun sales en support teams vaak aan dezelfde klantvragen werkten. Zij hebben daarom de werkwijze aangepast en verkopers meer een coachende rol gegeven. Zij signaleren kansen voor cross-selling en upselling. Door de integratie van Salesforce en Gainsight kunnen zij meer CRM-gegevens verzamelen. Dat maakt het makkelijker om commerciële kansen voor klanten te signaleren.

Verder maakt Shopify gebruik van verschillende door Zendesk gemaakte apps. Chris Wilson, Director of Technical Support bij Shopify zegt hier het volgende over: “Wij hebben nog nooit een scenario gehad waarin Support niet met ons kon mee schalen. Support is qua snelheid en prestaties een betrouwbare tool en wij hebben het uitgebreid en aangepast aan wat we nodig hebben.”

Gratis Zendesk demo

Wil je zelf ervaren wat Zendesk voor jouw organisatie kan doen? Ben je benieuwd hoe de verschillende apps jouw teams kunnen helpen om nog efficiënter te werken?

Door je hier in te schrijven voor een Zendesk demo account kun je 14 dagen gratis gebruik maken van alle functionaliteiten. Tijdens de proefperiode staat het team van Zendesk tot je beschikking om je te helpen om het maximale uit de software te halen.

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Dit is waarom succesvolle organisaties Jira en Zendesk integreren

Om de best mogelijke klantenservice te kunnen verlenen is het heel belangrijk dat interne processen goed…

3 min read

Hoe installeer ik Zendesk op Wordpress?

Wat kan je met de ‘Zendesk Support for WordPress’-plugin doen? Door de Zendesk Support-plugin op je…

4 min read

Kan ik Zendesk gebruiken met WhatsApp?

Whatsapp als favoriet communicatiekanaal WhatsApp is de meest gebruikte messaging app wereldwijd, met meer dan 2…

Artikel
9 min read

Digital-first klantenservice-goed voor je klanten en je winstmarge

De manier waarop klanten verwachten met bedrijven te communiceren is veranderd.