Chatbots zijn tegenwoordig niet meer weg te denken op websites en social media. En al die potentiële klanten die hier gebruik van maken zou je graag in je klantenbestand zien staan, toch?
Reden te meer om te proberen hun e-mailadres binnen te halen, zodat je ze nieuwsbrieven, reclame en aanbiedingen kunt sturen, in de hoop dat ze nieuwe klant worden.
In dit artikel geven we wat tips weg om het e-mailadressenbestand van jouw bedrijf te laten groeien.
Wat is het belang van een chatbot?
Wat was nou ook alweer een chatbot? Een chatbot is een computerprogramma, een geautomatiseerde gesprekspartner die vragen digitaal kan beantwoorden en die je vaak op websites en social media te hulp schiet. En dankzij AI-software kan de ‘chat robot’ steeds meer. Naast het reageren op klantvragen voert hij nu ook gesprekken en leert van deze gesprekken.
Chatbots zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, maar eigenlijk bestaan ze al sinds 1966. Wist je dat Eliza, de eerste chatbot, toen haar debuut maakte?
Door de snelle ontwikkeling van technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI) en Natural Language Processing (NLP), worden chatbots met de dag slimmer en steeds meer bedrijven gebruiken ze om de communicatie met de klanten te verbeteren en de verkopen te stimuleren. Daar komt bij dat een chatbot zo geprogrammeerd kan worden dat ieder bedrijf een toegevoegde waarde op maat kan krijgen.
In deze statistieken over chatbots 2022 kun je onder andere lezen dat naar verwachting 80% van de bedrijven binnenkort een chatbot aan wil bieden.
Lees in dit artikel meer over de verschillende soorten chatbots en de technologie die erachter zit.
De voordelen van een chatbot
Dat steeds meer bedrijven het belang van een chatbot inzien is niet zo verwonderlijk. Wij wil er nou geen medewerker die altijd paraat staat, nooit pauze neemt en ook nog eens geen ochtendhumeur heeft?
We zetten hier de belangrijkste voordelen van een chatbot op een rijtje:
- 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar voor klanten
De meeste consumenten willen vandaag de dag geen tijd meer verspillen met telefoontjes of e-mails, ze hebben liever contact via chatbots; geen lange wachttijden, ze kunnen zelf bepaalde handelingen doen en ze krijgen een persoonlijke, intuïtieve klantervaring. - Snel, nauwkeurig en steeds slimmer
Chatbots werken snel en nauwkeurig en worden dankzij AI steeds intelligenter.
In 2021 werd al 85% van de interacties met klantenservices afgehandeld zonder menselijke tussenkomst, met een klanttevredenheidspercentage van meer dan 85%. - Meer tevreden klanten en medewerkers
Een chatbot kan duizenden verzoeken per minuut afhandelen, zo bespaar je tijd en geld. Je helpt meer klanten tegelijkertijd en medewerkers kunnen consumenten die wel een menselijke service nodig hebben beter te woord staan. - Een chatbot zorgt voor leads van een hoger niveau
Een geweldige marketingtool. De potentiële klant komt via de chatbot naar jou toe met een vraag en is dus al geïnteresseerd. Nu nog de lead binnenhalen, dan is de kans groot dat ze in de toekomst jouw producten of diensten afnemen.
Hoe bouw je een mailinglijst op?
Chatbots bieden een geweldig potentieel om klantgegevens te verzamelen. Je wilt natuurlijk graag het e-mailadres van de bezoeker aan je chatbot in handen krijgen om hem/haar jouw commerciële boodschappen te sturen.
Het is de kunst om niet iedereen plompverloren om een e-mailadres te vragen.
Consumenten zijn zich in de afgelopen jaren sterk bewust geworden van de kracht van direct mail en iedere week weer die zoveelste nieuwsbrief ontvangen heeft geen effect meer.
Een stimulerende prikkel is de beste manier om een potentiële klant te overtuigen. Experimenteer ook met het beste moment om een e-mail aan je bezoekers te vragen. Pop-ups en slide-ins die worden gebruikt vanaf het moment dat je op de website terecht komt zijn niet de ideale oplossing.
Bij de ontwikkeling van een chatbot bepaal je welke handelingen er op welk moment plaats moeten vinden en zo kun je op een gegeven moment om een e-mail vragen.
Dit kan zijn omdat iemand al eerder op jouw website is geweest en interesse toont in een nieuw product. De chatbot kan dan vragen of hij/zij geïnteresseerd is in meer informatie en om een e-mail vragen.
De verlaten winkelwagen kan ook een goede aanleiding zijn om te handelen. Je kunt bijvoorbeeld een korting geven op een geselecteerd item in ruil voor hun e-mail.
De consument dus iets teruggeven in ruil voor zijn e-mailadres. Dit kan van alles zijn.
Je kunt ook tips geven en in ruil voor meer tips om een e-mailadres vragen.
Houd hierbij in gedachten dat de chatbot vooral menselijk over moet komen tijdens de interactie. Het gesprek moet soepel verlopen en een prettige ervaring zijn. De consument wordt hierdoor niet alleen aangenaam verrast, maar zo win je ook zijn/haar vertrouwen.
Hoe kan Zendesk helpen?
Zendesk biedt geautomatiseerde selfservice met behulp van virtuele klantenassistentie zoals Answer Bot. Answer Bot is in Zendesk Guide ingebouwd en maakt gebruik van een zelflerend systeem om met inhoud uit jouw kennisbank vragen te beantwoorden. Deze oplossing helpt bedrijven hun ticketvolume te verlagen en stelt klanten in staat zichzelf beter te helpen. Waar nodig wordt het gesprek op een klantvriendelijke manier doorgegeven aan een medewerker, die op dat moment alle informatie over de klant en de context al voor zich heeft.
Wil je nog meer lezen over chatbots, ga dan naar dit artikel: Verbeter je e-commerce met oplossingen van Zendesk