Artikel • 9 min read
Digital-first klantenservice-goed voor je klanten en je winstmarge
Telefonische serviceoplossingen volstaan niet langer om aan de behoeften van klanten te voldoen. Grote bedrijven kunnen hun klantervaring verbeteren en de operationele kosten verlagen door hun digitale serviceaanbod uit te breiden.
Door Teresa Anania , Vicepresident, Global Customer Success
Laatst gewijzigd 1 september 2021
De manier waarop klanten verwachten met bedrijven te communiceren is veranderd. Bij problemen bellen klanten niet meer, maar willen ze communiceren via handigere digitale kanalen die ze in hun privéleven ook al gebruiken: e-mail, live chat of messaging-apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Klanten verwachten ook dat ze 24/7 support kunnen krijgen via selfservice en AI-oplossingen zoals chatbots.
Telefonische serviceoplossingen volstaan niet langer om aan de behoeften van klanten te voldoen. Bovendien is de vraag naar digitale support door de pandemie ook nog eens toegenomen. Bedrijven die vóór COVID-19 al ervaring hadden met digitale klantenservice waren beter uitgerust om pieken in telefonische klantverzoeken op te vangen en om teams op afstand die het klanttraject ondersteunen met elkaar te verbinden. Digitaal onderlegde bedrijven bepalen de norm voor een goede klantervaring, met als gevolg dat klanten een dergelijke hoogwaardige dienstverlening van elk merk verwachten. Klanten hebben tegenwoordig weinig geduld meer voor bedrijven met een beperkt aantal digitale kanalen, waarbij 80 procent aangeeft dat ze na meer dan één slechte ervaring overstappen naar een concurrent, volgens het Zendesks Customer Experience Trends-rapport 2021.
Bovendien ontdekte McKinsey dat service-organisaties die technologie gebruiken om de klantervaring te verbeteren hun servicekosten met 20 tot 40% kunnen verlagen en de conversie en groei met 20% kunnen stimuleren. Dit betekent dat digitale klantenservice-ervaringen niet alleen leiden tot meer tevreden klanten, maar ook tot een hogere winstmarge.
Hoe zorg je voor een succesvolle digital-first servicestrategie?
Eenvoudig verbeteren van klantenservice
Het verbeteren van je klantenservice hoeft niet ingewikkeld te zijn. Geef je klantenservice een boost door de full-service omnichannel-oplossing van Zendesk te implementeren. Geef je agents een centrale werkruimte waarin gesprekken via verschillende kanalen met klantgegevens uit andere bronnen worden samengebracht via kant-en-klare of aangepaste integraties. Lever meer gepersonaliseerde ondersteuning op schaal, terwijl je de productiviteit verhoogt en de kosten verlaagt. Start vandaag nog je gratis proefperiode van Zendesk.