Artikel • 9 min read
Ontdek hoe CX-leidinggevenden beter agile kunnen werken
Het vermogen om je aan te passen aan grote gebeurtenissen en nieuwe klantverwachtingen is belangrijker dan ooit tevoren. Lees hier hoe je in je eigen branche agile blijft werken.
Door Kristen Hicks , Gastschrijver
Laatst gewijzigd 31 augustus 2023
Agile was ook vóór 2020 al een modewoord, met name in grillige branches waarin trends en technologieën continu veranderen en bedrijven haarscherp moeten blijven. Afgelopen jaar werden echter bedrijven van welke soort dan ook van de ene op de andere dag gedwongen hun plannen te herstructureren en zich aan te passen in een veranderende wereld. De meerwaarde van agility werd opeens heel duidelijk.
Agility heb je niet alleen nodig als er zich ongekende omstandigheden voordoen, zoals een pandemie. Voor een goede klantervaring (CX) moet je over het langdurige vermogen beschikken om behendig en responsief te werk te gaan. Wat je ook verkoopt, aan wie dan ook, je moet nieuwe verwachtingen van de klant kunnen bijbenen en leveren waar de klant om vraagt.
Uit het Zendesk Customer Experience Trends Report 2021 komt naar voren dat bedrijven extra op agility inzetten. Het meest genoemde pijnpunt onder agents en managers in 2020 was het vermogen en snel om gemakkelijk van koers te kunnen veranderen. Maar de weg naar echt agile werken kan per branche verschillen.
Blijf agile in je branche
Wees flexibel
In welke branche je ook werkzaam bent, het is hoe dan ook belangrijk om je te kunnen aanpassen aan grote gebeurtenissen, marktontwikkelingen en nieuwe klantverwachtingen als je op de lange termijn succesvol wil blijven. Agile werken is altijd al waardevol geweest, maar in de wereld van nu is het belang alleen maar toegenomen. Als je nu inzet op de juiste processen en technologie, beschik je over de flexibiliteit om van koers te veranderen, waar je nog jaren je voordeel mee doet.