Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 9 min read

Meer dan 100 pakkende slogans en taglines waar klanten enthousiast van worden

Goede slogans en taglines blijven in je hoofd hangen, net zoals een goed liedje. Ontdek hoe jij die kunt maken en hoe je het kunt inzetten om de verkoop een boost te geven.

Door Donny Kelwig, Auteur

Laatst gewijzigd 8 juni 2023

De juiste woorden vinden kan moeilijk zijn, vooral wanneer je onder tijdsdruk staat. En dat is vaak het geval bij sales. Gelukkig is het vinden van de juiste woorden voor je slogan een fluitje van een cent met de woordspelingen van meesters in de marketing.

In dit artikel leggen we uit wat een slogan precies is, hoe hij verschilt van een tagline, en hoe je campagne en bedrijf er baat bij hebben. We hebben zelfs meer dan 100 (zeer vermakelijke) voorbeeldslogans verzameld om je op weg te helpen. Bovendien geven we enkele tips voor het schrijven van je eigen slogan, die aansluit op jouw specifieke situatie.

Wat is een slogan?

Een sales slogan is een gemakkelijk te onthouden statement die bedrijven in advertenties gebruiken. Effectieve reclameslogans zijn kort, pakkend en goed afgestemd op het product of de campagne die het bedrijf wil promoten.

Het woord slogan is afgeleid van het Schots-Gaelische woord dat ‘strijdkreet’ betekent, dus het is logisch dat we het nu toepassen op commerciële campagnes. We maken alleen niet legers enthousiast, maar klanten.

Wat is het verschil tussen een slogan en een tagline?

Terwijl een slogan wordt gebruikt voor specifieke reclamecampagnes, zijn taglines blijvender. Een tagline is een beknopte, krachtige beschrijving die je bedrijf vertegenwoordigt. Het is de bedoeling dat klanten je merk hiermee associëren wanneer ze aan je merk, dienst en producten denken. Terwijl slogans komen en gaan met producten en campagnes, veranderen taglines niet tenzij een bedrijf een grote rebranding ondergaat.

Belangrijkste kenmerken van een uitstekende slogan

Belangrijkste kenmerken van een slogan, drie handen wijzen omhoog

Een goede slogan bestaat uit woorden die verkopen. Maar wat zorgt ervoor dat een slogan zelfs tientallen jaren later nog niet is vergeten? Hier volgen de kenmerken waardoor uitstekende slogans opvallen.

  • Eenvoud


    Een eenvoudige slogan wordt gemakkelijk begrepen omdat hij relevant, betekenisvol en duidelijk is.
  • Bepalend


    Een bepalende, ondubbelzinnige slogan symboliseert de merkintentie. De slogan of tagline definieert de merkervaring, en consumenten associëren die met hun eigen ervaringen.
  • Pakkend


    Een pakkende slogan maakt meestal gebruik van poëtische elementen zoals rijm of alliteratie. Het is vergelijkbaar met muziek die in je hoofd blijft zitten, nadat je het een paar keer gehoord hebt vergeet je het niet meer. Tegenwoordig is pakkend uitwisselbaar met viral. Beide woorden beschrijven slogans die potentiële klanten aanspreken en zich blijven verspreiden.
  • Creatief


    Creatieve slogans roepen bij klanten een nieuwe manier op om over een product, dienst of ervaring na te denken. Dit soort slogans benadrukt iets speciaals aan het product of benadrukt elementen die klanten misschien als vanzelfsprekend beschouwen op een leuke, onderhoudende manier.
  • Onderscheidend


    Het woord uniek wordt vaak toegepast, maar het is de moeite waard om het hier te noemen. Je slogan moet een onderscheidende boodschap overbrengen aan de doelgroep, zodat je je onderscheidt van de massa. Ga uit van een van je USP’s (unieke verkoopargumenten) voor inspiratie.

Wat zijn de voordelen van een slogan?

Wat zijn de voordelen van een slogan?, duimen omhoog

Het gebruik van slogans is een handige manier om de aandacht van de klant te trekken wanneer je reclame maakt voor je nieuwste producten, salesevenementen en diensten. Ze zorgen er ook voor dat salesteams de juiste boodschap voor ogen houden terwijl ze de relatie met potentiële klanten onderhouden. Hier zijn enkele specifieke voordelen die je kunt verwachten van een sterke slogan.

  • Differentiatie


    In 2022 bedroegen de reclame-uitgaven voor sociale media maar liefst 226 miljard dollar. Aangezien er zoveel geld in de grote platforms wordt geïnvesteerd (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, enz.), is het belangrijk om je campagne te onderscheiden met een superieure slogan. Trek de aandacht door je bedrijf te onderscheiden van de massa.
  • Branding


    Merkidentiteit berust op een uniek logo, een geweldige tagline en natuurlijk de merknaam zelf. Marketingcampagnes moeten het algemene merk van het bedrijf weerspiegelen in plaats van alleen maar pakkende slagzinnen te promoten. Gebruik bij het opstellen van de slogan van je verkoopcampagne een toon en taal die passen bij je merkidentiteit – of die nu informeel en ongedwongen is of formeel en toonaangevend.
  • Consistentie


    Marketing- en reclamecampagnes bestaan uit veel verschillende elementen. Een duidelijke, krachtige slogan kan er een geheel van maken. De samenhang tussen reclame, promotieartikelen en productverpakkingen zorgt voor merkherkenning bij klanten. Het schept ook vertrouwen.
  • Toegenomen vraag naar producten


    Onvergetelijke slogans roepen een bepaald beeld op bij je klanten als ze aan je product denken. Is het leuk? Beter dan de concurrentie? Noodzakelijk? Wenselijk? Korte en heldere slogans maken je product herkenbaar en makkelijk te onthouden en zorgen dat de vraag toeneemt.
  • Hogere klantbetrokkenheid


    Goede slogans zijn een effectieve manier om met contact te maken met je klanten. Ze stimuleren een positieve houding ten opzichte van je producten, diensten en algemene merkimago, wat kan leiden tot merkloyaliteit en aanbeveling bij anderen.

Meer dan 100 slogans voor je bedrijf

We hebben een aantal geweldige slogans verzameld om je digitale marketing op te fleuren.

5 tips voor het schrijven van een uitstekende slogan of tagline

Tips voor het schrijven van een slogan of tagline, schrijven op kladblok

Hoe veel of weinig verkoopervaring je ook hebt, ook jij kunt een sterke slogan bedenken. Pen en papier of toetsenbord in de aanslag? Hier zijn onze top vijf tips voor het brainstormen over slogans.

1. Inspiratie vinden

Kijk hoe taglines en slogans van toonaangevende merken overkomen. Enkele van de meest bekende zijn:

  • Disney: The happiest place on earth.
  • Nike: Just do it.
  • McDonald’s: I’m lovin’ it.
  • Volkswagen Beetle: Think small.
  • M&Ms: Smelt in je mond, niet in je hand.

2. Wees je bewust van je merk

Denk na over je merkstatus en branche. Als je merk vrij nieuw of minder herkenbaar is, beschik je over minder context dan bijvoorbeeld McDonald’s. Je moet specifieker zijn met je taalgebruik. Ken jezelf, maar ken ook je koper.

3. Richt je op wat jou anders maakt

Benadruk wat je product, dienst of bedrijf onderscheidt van de concurrentie.

4. Kies een duidelijke aanpak

Denk na of je wilt benadrukken wat je product of dienst is, wat het doet of wat het betekent. Probeer geen zaken te combineren, anders wordt de boodschap onduidelijk.

5. Houd het kort en simpel

Slogans en taglines moeten bovenal goed te onthouden zijn. Korte zinnen zijn gemakkelijker te onthouden en te herhalen. Je wilt niet dat mensen afhaken tijdens het lezen, dus houd hem helder en beknopt.

Gebruik sterke slogans in de verkoop

Hoewel je met een slogan misschien niet direct potentiële klanten overhaalt, zal het hen wel bijblijven. Een pakkende slogan is belangrijk om leads naar de eerste fase van de verkooptrechter te leiden: bekendheid.

De concurrentie is hevig en trends veranderen voortdurend, maar een geweldige slogan vormt een goede basis voor je relatie met potentiële klanten en leads. Het kan de eerste kennismaking van een persoon met je bedrijf zijn en een blijvende indruk achterlaten. Zorg dat het een goede indruk is.

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

CRM: de drijvende kracht achter het bedrijfsleven van de toekomst

Als je in het bedrijfsleven zit, weet je hoe belangrijk goed informatiebeheer is. Iedereen in het…

Artikel
10 min read

6 bewezen salestechnieken om meer leads om te zetten in klanten

Sluit meer deals met deze beproefde technieken die ervaren salesagents dagelijks gebruiken.

5 min read

API's in je CRM-systeem, wat betekent dit?

Het integreren van een nieuwe CRM software in je bedrijf kan best een spannende periode zijn.…

6 min read

Hoe integreer je social media in de sales funnel van jouw bedrijf?

Wat is een sales funnel nu eigenlijk? Een sales funnel (die ook wel verkooptrechter of pijplijn…