Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

De zakelijke voordelen van je medewerkers ondersteunen

HR-teams spelen een cruciale rol bij het doorvoeren van ingrijpende veranderingen op de werkplek en in het personeelsbestand. Maar 1 op 4 zegt dat ze niet over de tools beschikken die ze nodig hebben om te slagen.

Door Maggie Mazzetti , Staff Writer

Laatst gewijzigd 26 augustus 2021

 
   
     

Het is geen geheim dat de werkplek het afgelopen jaar behoorlijk is veranderd. En de toekomstige manier van hoe teams samenwerken, communiceren en zich verbinden, is nog volop in beweging. Bedrijven houden zich bezig met de onzekerheden en grote vragen over hoe en waar ze willen werken en er zijn veel dingen om te overwegen:

  • Wat is de nieuwe rol van het kantoor?

  • Hoe zien samenwerking en innovatie eruit in deze nieuwe omgeving?

  • Hoe houd je je medewerkers betrokken en teams verbonden, nu en in de toekomst?

  • Hoe zijn de behoeften van medewerkers veranderd?

De antwoorden zijn zich nog aan het vormen en zullen voor elk bedrijf anders zijn. Volgens PwC Research gelooft 83 procent van de werkgevers dat thuiswerken een succes is geweest voor hun bedrijf. En hoewel slechts 1 van de 5 leidinggevenden terug wil naar het kantoorleven van vóór de pandemie, wil slechts 13 procent het kantoor helemaal afschaffen.

Nu bedrijven opnieuw nadenken over hoe de werkplek en het personeelsbestand eruit gaat zien, is één ding zeker: HR-teams spelen een cruciale rol.

Nu bedrijven opnieuw nadenken over hoe de werkplek en het personeelsbestand eruit gaat zien, is één ding zeker: HR-teams spelen een cruciale rol. De productiviteit, efficiëntie en het welzijn van je werknemers hebben direct invloed op hoe succesvol je bedrijf kan reageren op de onzekerheid van nu en de onvermijdelijke veranderingen die nog gaan komen.

Het is een simpele optelsom: investeringen in je HR-teams zijn directe investeringen in je mensen en je bedrijf. Maar uit Zendesk-onderzoek blijkt dat 1 op de 4 helpdeskmedewerkers niet over de juiste tools beschikt om thuis te werken, of het nu om technologie gaat om contact te houden met je werknemers, of om processen voor betere samenwerking tussen teams.

Waarom investeren in je mensen ook je bedrijf ten goede komt

Het is in het belang van ieder bedrijf om prioriteit te geven aan het welzijn en de ondersteuning van zijn mensen. Waarom is dat? Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat gelukkigere mensen betere werknemers zijn. En de voordelen sijpelen ook door naar andere delen van je bedrijf.

Het bieden van eersteklas werknemersondersteuning vereist consistente zorg, herevaluatie en reageren op feedback.

“Dit heeft niet alleen invloed op de relatie met je werknemers, maar werkt ook door op de relatie met je klanten,” vertelt Brandon Tidd van 729 Solutions, een ontwikkelaar die oplossingen op maat creëert en Zendesk-implementatiepartner. “Klanten voelen of werknemers gelukkig zijn in hun rol en of er rekening wordt gehouden met hun emotionele welzijn en dat is enorm belangrijk voor je winstmarge.”

Net als bij klanten vereist het bieden van eersteklas werknemersondersteuning consistente zorg, herevaluatie en reageren op feedback. En naast het bieden van betere ondersteuning voor werknemers, kunnen ook investeringen in technologie en betere processen HR-middelen vrijmaken voor grotere strategische vraagstukken, zoals:

  • Hoe gaat de cultuur van de organisatie eruit zien ná COVID, vooral als niet alle medewerkers terugkeren naar kantoor?

  • Wat is de strategie van de organisatie als het gaat om de locatie van teams en individuen?

  • Welke arbeidsvoorwaarden bieden we aan en wat hebben werknemers nog meer nodig?

“Onze HR-teams hebben zoveel strategische zaken om aan te pakken”, zegt Fidelma Butler, Vice President Talent & Organization Development bij Zendesk. “Door technologie in te zetten om repetitieve taken te verminderen, komt er tijd vrij voor dit complexe, belangrijke werk.”

Gelukkig beginnen bedrijven te beseffen dat investeren in EX een must is. In een recent onderzoek van Zendesk zei meer dan de helft van de bedrijfsleiders dat ze investeringen in EX als inkomstenmotor zien en dat deze grote voordelen bieden voor het bedrijf.

De voordelen van investeren in HR-teams en de werknemerservaring:

  • Meer innovatie en omzet

  • Betere betrokkenheid van medewerkers

  • Meer personeelsbehoud, besparingen op wervings- en opleidingskosten

  • Verhoogde productiviteit en tevredenheid, vooral binnen de HR-afdeling

De gevolgen van geen prioriteit geven aan HR-teams en de werknemerservaring

  • Inkomstenverlies

  • Verminderde betrokkenheid en tevredenheid bij werknemers

  • Hoger personeelsverloop, plus wervings- en opleidingskosten

  • Stagnerende productiviteit, vooral binnen de HR-afdeling

 
   
     

Wat hebben HR-teams nodig om succesvol te zijn?

HR-teams ondersteunen het belangrijkste onderdeel van een bedrijf: de mensen. Maar 2020 heeft de werkplek volledig op zijn kop gezet. Volgens Zendesks Employee Experience (EX) Trends Rapport van 2021 hebben bedrijven het meest geworsteld met het managen van verspreide teams, het productief houden van medewerkers en het leren omgaan met nieuwe workflows en technologieën.

Nu werkplekken veranderen, hebben HR-teams de juiste tools nodig om sneller te kunnen reageren, de toegankelijkheid van informatie te verbeteren en beter kunnen anticiperen en reageren op de veranderende behoeften van werknemers.

Er is al enorm veel veranderd. En aangezien werkplekken en personeelsbestanden in rap tempo blijven veranderen, hebben HR-teams de juiste tools nodig om sneller te kunnen reageren, de toegankelijkheid van informatie te verbeteren en beter te kunnen anticiperen en reageren op de veranderende behoeften van werknemers.

Als je op zoek bent naar manieren waarop je HR-teams werknemers betrokken kunnen houden en slimmer kunnen samenwerken, waar ze ook zijn, dan kun je hiermee beginnen:

  • Een snellere, efficiëntere manier om antwoorden te vinden


    Zorg dat je medewerkers weten waar ze snel antwoorden kunnen vinden, zonder dat ze op jacht hoeven te gaan naar de juiste contactpersoon, HR-e-mail of het relevante helpcenter-artikel. Dit is vooral belangrijk wanneer het bedrijfsbeleid of de arbeidsvoorwaarden snel veranderen.
    Zorg ervoor dat je hulpbronnen voor interne selfservice robuust en gemakkelijk te raadplegen zijn. HR-teams moeten ook een efficiënt ticketsysteem hebben om werknemers zonder problemen te verbinden met de informatie die ze nodig hebben.
  • Meer communicatieopties om verbonden te blijven


    Klanten zijn niet de enigen die messaging omarmen. Het begint ook de favoriete tool te worden voor jonge, hybride werknemers. Het wordt verwacht dat millennials en gen Z’ers in  75ongeveer  procent van het personeelsbestand2030 vormen en 41 procent van die groep zegt dat ze liever elektronisch dan persoonlijk (of zelfs via de telefoon) communiceren op het werk.
  • Directe feedback van je medewerkers


    De beste manier om inzicht te krijgen in wat je werknemers nodig hebben? Vraag hun mening. Medewerkersenquêtes zijn een belangrijk hulpmiddel voor HR-leiders om een totaaloverzicht te krijgen. “Wat zijn de zaken waar onze medewerkers het meest naar vragen? Zodra we dat weten, kunnen we die problemen voor blijven,” zegt Butler. “We kunnen proactief een relevant artikel aanbieden, een bepaalde beleidsregel bijwerken of extra berichtgeving sturen.”

Verwante verhalen

Artikel
7 min read

Creatieve manieren om met collega's op afstand verbonden te blijven (die niet een virtueel happy hour zijn)

Je van je menselijke kant laten zien op het werk kan echte voordelen hebben, onder meer door ons meer verbonden te laten voelen en het soort toevallige ontmoetingen op te wekken die in een traditionele kantooromgeving vanzelf ontstaan.

Artikel
9 min read

Ontdek hoe CX-leidinggevenden beter agile kunnen werken

Agile was ook vóór 2020 al een modewoord, met name in grillige branches waarin trends en technologieën continu veranderen en bedrijven haarscherp moeten blijven

Artikel
4 min read

De belangrijkste factoren om een interne helpdesk te beheren

Deze tips voor het beheren van een interne helpdesk kunnen bijdragen aan realistische verwachtingen bij medewerkers en gebruikers ten aanzien van de reactietijden van je helpdesk.