Overslaan naar belangrijkste inhoud

5 min read

Bedrijfscultuur opbouwen in je bedrijf

Laatst gewijzigd 29 maart 2022

Bedrijfscultuur opbouwen

Een bedrijfscultuur of organisatiecultuur is in theorie de basis en bestaansreden van je cultuur. Hierin zitten de missie en het doel van jouw onderneming in verwerkt, samen met de normen en waarden die zo goed mogelijk door alle medewerkers gedeeld worden. Hoe breng je dit nu in praktijk, en bouw je een succesvolle bedrijfscultuur uit die jouw succes ondersteunt? Lees mee!

Wat is bedrijfscultuur?

Bedrijfscultuur, ook wel organisatiecultuur genoemd, is de verzameling aan normen, waarden, doelen, verwachtingen, rituelen, symbolen, enz. binnen een bedrijf. Het is een soort van leidraad die door alle operationele processen en afdelingen loopt, en wat de organisatie samenhoudt als een geheel. Een goed gedefinieerde en uitgevoerde bedrijfscultuur kan een grote invloed hebben op de ervaring van de werknemers in je bedrijf, en hun betrokkenheid en prestaties.

Een deel van de bedrijfscultuur kan men theoretisch opzetten bij de opstarting van het bedrijf, zoals het doel en de missie, bepaalde symbolen zoals het logo van het bedrijf, soort van hiërarchie die men wilt aanhouden, enz. Een groot deel wordt echter gevormd doorheen de tijd, zoals rituelen, gewoontes, geschiedenis, enz.

Factoren die de bedrijfscultuur van een organisatie bepalen

Een bedrijfscultuur wordt deels bepaald door de personen die er deel van uitmaken. Daarnaast zijn er enkele organisatorische factoren die meespelen in het vormen van een organisatiecultuur, zoals de sector waarin het bedrijf actief is. Twee factoren zijn extra belangrijk: de bedrijfsstructuur en de leiderschapsstijl die door het bedrijf wordt geïmplementeerd. We bestuderen deze even in detail.

Bedrijfsstructuur

De hiërarchie en de structuur binnen een bedrijf hangen samen met een groot deel van de bedrijfscultuur. Hoe meer hiërarchie er in je bedrijfsstructuur is, hoe formeler de bedrijfscultuur zal zijn. Indien je veel niveaus van management in je bedrijf hebt, zal de communicatie tussen de verschillende medewerkers formeler verlopen dan in een platte organisatie waar titels er niet zo hard toedoen. 

Leiderschapsstijl

Hetzelfde geldt voor het verband tussen de stijl van leiderschap en de bedrijfscultuur. In een hiërarchisch bedrijf is de leiderschapsstijl vaak autocratisch of democratisch, wat weeral samenhangt met meer formele relaties tussen medewerkers en afdelingen. Een coachende leiderschapsstijl vind je dan weer in platte organisatiestructuren en bedrijfsculturen die meer rond de betrokkenheid van medewerkers draaien, zoals een familiale bedrijfscultuur.

Het creëren en managen van bedrijfscultuur

Een belangrijk deel van de organisatie- of bedrijfscultuur wordt opgesteld bij het begin van een bedrijf. Hierin worden de missie, belangrijkste normen en waarden, enz. opgenomen. Vanaf dat moment is de bedrijfscultuur echter een flexibel begrip, dat door interne factoren beïnvloed kan worden. De medewerkers van je bedrijf zijn een van de grootste invloeden, aangezien hun persoonlijkheid en professionele ervaring bepaalde elementen en standaarden kan toevoegen aan de bedrijfscultuur. Deze invloeden kunnen zowel positief als negatief zijn, en het is dus belangrijk om de evolutie van je bedrijfscultuur in het oog te houden. 

Door het kiezen van een bepaalde organisatiestructuur en leiderschapsstijl bepaal je dus in grote lijnen delen van de bedrijfscultuur, zoals we hiervoor hebben besproken. Hou dit in het achterhoofd, en besef dat (bijna) elke organisatorische beslissing in je bedrijf wederzijds invloed kan hebben op je cultuur. Medewerkers hechten bijvoorbeeld steeds meer belang aan een bedrijfscultuur waarin ze zich echt thuis voelen, zich kunnen blijven ontwikkelen en een gepersonaliseerde behandeling krijgen. De werknemerservaring binnen je bedrijf is dan weer recht evenredig met hun motivatie, tevredenheid en optimale prestaties.

Methodes om bedrijfscultuur te ontwikkelen

Een positieve bedrijfscultuur ligt aan de basis van succes op lange termijn. Ook al zijn er veel interne en externe invloeden op je bedrijfscultuur, als leidinggevende binnen je bedrijf blijf jij de grootste motor van veranderingen. Hieronder sommen we enkele tips op die je helpen bij het ontwikkelen van een positieve bedrijfscultuur:


  • Baseer je op je kernwaarden en missie. Hou in het achterhoofd wat je doel als onderneming is, en wat je als kernwaarden hebt opgesteld bij het opstarten van je bedrijf. Natuurlijk kunnen je medewerkers niet altijd 100% overeenkomen met alle waarden, normen en standaarden. Toch is het belangrijk dat je bij het rekruteren kijkt naar mensen die zoveel mogelijk in het plaatje passen, en vooral in de kernwaarden met je bedrijf overeenkomen. Zo kunnen jullie samen verder bouwen aan de bedrijfscultuur en het succes van je onderneming.

  • Communicatie is de basis van succes. Heldere, klare en duidelijk communicatie is de basis van succesvolle ondernemingen. Creëer een bedrijfscultuur waarin je medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen om nieuwe ideeën aan te brengen die je bedrijf kunnen helpen te groeien en te verbeteren. Dit kan best een uitdaging zijn in hiërarchische bedrijfsstructuren, maar zeker niet onmogelijk. Maak het duidelijk aan je medewerkers in welke vorm hun opmerkingen en ideeën gecommuniceerd kunnen worden aan het hoger management, zodat deze ze in overweging kunnen nemen.

  • Schep een band met je medewerkers. Zorg ervoor dat je medewerkers zo gelukkig mogelijk zijn op het werk, en je zal er dubbel en dik van profiteren. Geef ze de mogelijkheid om cursussen te volgen en door te groeien, maak plaats voor teambuildings en bedrijfsuitjes om een band te scheppen, en trakteer ze eens op een lekkere brunch – succes gegarandeerd! Laat blijken dat niet enkel de klanten in je bedrijf centraal staan, maar ook je medewerkers. Zo groeien ze alleen maar dichter bij elkaar en bij het bedrijf, en wordt de bedrijfscultuur versterkt en uitgebreid.

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
5 min read

Hoe bereken je het retentiepercentage?

Klanten blijven alleen terugkomen als je hun verwachtingen eerbiedigt en overtreft. Uit onderzoek van Rare Consulting…

Artikel
3 min read

Productiviteit over de hele wereld

De moderne wereld vraagt om ongekende productiviteit. Hoe meer je immers produceert, des te beter je…

Artikel
4 min read

Hoe meet je klantloyaliteit

Trouwe klanten zijn de fijnste klanten, dat weet iedere ondernemer. Geen wonder dus dat je graag…