Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 4 min read

7 redenen waarom online marketing zo belangrijk is

Laatst gewijzigd 13 februari 2023

Iedereen spreekt tegenwoordig van online marketing, maar waarom is deze soort marketing nu zo cruciaal geworden voor bedrijven? En hoe kan je deze handige tool gebruiken om je bedrijf te laten groeien en succesvol te blijven na de moeilijke periode van de pandemie? In dit artikel bekijken we 7 redenen waarom online marketing onmisbaar is voor je bedrijf.

Bereik een groter publiek

Een van de grootste voordelen van online marketing is dat je een groter publiek kan bereiken met minder budget. Natuurlijk krijgt een billboard op de belangrijkste winkelstraat van een grootstad veel aandacht. Maar door de hoge kost, kunnen slechts de grootste bedrijven dit aan. Toch zijn er andere manieren om veel potentiële klanten te bereiken, en online marketing is er een van. E-mails hebben een (bijna) onbegrensde capaciteit, en je kan daarnaast verschillende campagnes instellen voor verschillende groepen die je wilt bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld een speciale campagne maken voor het jongere publiek, en een andere focus kiezen voor de campagne voor de 50-plussers, bijvoorbeeld.

Digitalisering

De digitalisering van onze maatschappij is niet meer tegen te houden, en als je succesvol wilt zijn als bedrijf, spring je maar best op de trein. Je doelpubliek migreert dus waarschijnlijk ook meer en meer naar digitale kanalen, en het is aan jou om deze trend te volgen en ook een online bedrijf te worden. Je hebt talloze mogelijkheden binnen online marketing om je doelgroep te bereiken via digitale kanalen zoals mailinglijsten, advertenties op sociale netwerken, influencer marketing, enz. Het is belangrijk om je potentiële klanten goed te kunnen inschatten om te kunnen achterhalen welke kanalen het beste geschikt zijn om deze personen te bereiken.

Verbeter je zichtbaarheid

Online marketing kan je zichtbaarheid enorm vergroten. Dankzij de eerder besproken digitalisering, vind je je klanten steeds vaker online – op social media of aan het surfen op het internet. Dit maakt het een perfecte plek voor jouw bedrijf om zichzelf van z’n beste kant te tonen en zo nieuwe klanten aan te trekken. Zelfs als je reeds een stevig marketing plan hebt binnen je bedrijf, kan online marketing een nieuwe kanaal zijn dat extra touchpoints met de klant binnenhaalt. Zo heeft je klant jouw merk nog vaker en sterker voor ogen gedurende de klantreis, en is de kans natuurlijk groter dat de klant uiteindelijk besluit om voor jouw product te gaan.

Online marketing hoeft dus niet de enige soort marketing te zijn waarop je je toelegt, maar het is zeker een van de meest gebruikte kanalen tegenwoordig. Afhankelijk van de leeftijd van je doelgroep en andere factoren, kan je bepalen welke verhouding tussen “traditionele” marketing en online marketing binnen je bedrijf optimaal is.
Tweerichtingsverkeer

Traditionele marketing is vaak eenrichtingsverkeer, denk maar aan billboards, advertenties of reclame op de televisie. De klant krijgt ze onder ogen, maar kan er geen interactie mee hebben. Met online marketing heb je vaak wel die mogelijkheid. Indien je van email gebruik maakt, kan de klant op je mailtje of nieuwsbrief antwoorden. Post je op social media, kan de klant een reactie achterlaten of een berichtje plaatsen. Indien je hierop inspeelt en de juiste tools gebruikt, kan je dus de dialoog aangaan met je klant – een kans die je met traditionele marketing niet hebt.

Personalisering

Elke klant stelt het op prijs om gepersonaliseerde boodschappen te krijgen. Dankzij online marketing kan je gegevens verzamelen over je klanten, en deze gebruiken om op de voorkeuren van je klanten in te spelen. Gegevens verzamelen – en ze vooral bewaren en gebruiken – is onderhevig aan de AVG regelgeving. Het is dus heel belangrijk dat je een goede CRM-oplossing hebt om al de gegevens van je klanten te bewaren, verwerken en analyseren. Zendesk biedt verschillende e-commerce oplossingen die je hierbij kunnen helpen.

Verkeer van hoge kwaliteit aantrekken

Natuurlijk wil je meer verkeer naar je website of platform aantrekken, maar het niet enkel de kwantiteit is belangrijk – ook de kwaliteit van het verkeer speelt mee. Stel je voor: je lanceert een virale campagne die enorm grappig is en over heel het land wordt getoond. Je zal waarschijnlijk een heleboel bezoekers krijgen op je website – maar als deze echter niet tot je doelpubliek behoren, gaat dit jou geen nieuwe klanten opleveren. Het is dus belangrijk om altijd in al je strategieën je klant centraal te zetten.

Competitief voordeel

De laatste reden om online marketing in te schakelen is om een stap voor te zijn op je concurrenten. Voor de meeste bedrijven in een bepaalde industrie bestaat er concurrentie. Dit is natuurlijk gezond voor de economie als geheel, maar kan best een uitdaging vormen voor je bedrijf. Daarom is het belangrijk om je focus op de klant en de klantervaring te leggen om zo een competitief voordeel te verkrijgen. Een betere klantervaring staat garant voor meer en trouwere klanten. Pas de bovenstaande tips toe om je online marketing op je specifieke doelgroep af te stemmen, en zo de optimale klantervaring aan te bieden.

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
3 min read

De AI-gedreven toekomst van CX en EX is aangebroken, en wij zijn je gids

We organiseren ons event Zendesk Relate van 16 tot en met 18 april in Las Vegas, boordevol inspirerende sprekers, waardevolle inzichten en bruikbare best practices.

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…